جمعه، 15 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

احکام بانوان | حیض: سوال بیست و چهار

پرسش :

اگر زنی که دارای عادت است در فاصله کمتر از ده روز دوبار خون ببیند و مجموع دو خون و پاکی وسط بیشتر از ده روز باشد چه وظیفه‌ای دارد؟


پاسخ :
این مسأله چند صورت دارد:

صورت اول: آن که تمام خونی که دفعه اول دیده در روزهای عادت باشد و خون دوم که بعد از پاک شدن میبیند در روزهای عادت او نباشد، در این صورت باید همه خون اول را حیض و خون دوم را استحاضه قرار دهد. چه خون دوم نشانه های حیض را داشته باشد و چه خون دوم نشانه های حیض را نداشته باشد و همچنین است اگر مقداری از خون اول را در عادت و مقداری از آن را پیش از عادت به مقداری که عرفا بگویند عادتش جلو افتاده ببیند، حتی اگر خون پیش از عادت نشانه های حیض را نداشته باشد. و همچنین است اگر مقداری از خون اول را در عادت ببیند و مقداری از آن که خارج از وقت عادت است نشانه های حیض را داشته باشد، چه آن خون پیش از عادت باشد و چه آن خون بعد از ایام عادت باشد.

صورت دوم: آن که خون اول در روزهای عادت نباشد و تمام خون دوم در روزهای عادت باشد. در این صورت تمام خون دوم حیض و خون اول استحاضه است. و همچنین است اگر مقداری از خون دوم در روزهای عادت و مقداری از آن قبل از عادت به مقداری که عرفا بگویند عادتش جلو افتاده باشد. و همچنین است اگر مقداری از خون دوم در روزهای عادت و مقداری از آن قبل از عادت بیشتر از مقداری که عرفا بگویند عادتش جلو افتاده با نشانه های حیض باشد. همچنین است اگر مقداری از خون دوم در روزهای عادت و مقداری از آن بعد از عادت با نشانه های حیض باشد.

صورت سوم: آن که مقداری از خون اول و دوم در روزهای عادت باشد و خون اولی که در روزهای عادت بوده از سه روز کمتر نباشد، در این صورت آن مقدار با پاکی وسط و مقداری از خون دوم که آن هم در روزهای عادت بوده و مجموع از ده روز بیشتر نباشد همه آنها حیض است، و مقداری از خون اول که پیش از روزهای عادت بوده و مقداری از خون دوم که بعد از روزهای عادت بوده استحاضه است، مثلاً اگر عادتش از دهم ماه تا شانزدهم بوده، در صورتی که یکماه از هشتم تا دوازدهم خون ببیند و دو روز پاک شود و بعد تا بیست و دوم خون ببیند، از دهم تا شانزدهم حیض است، و روز هشتم و نهم و همچنین از هفدهم تا بیست و دوم استحاضه است.

صورت چهارم: آن که مقداری از خون اول ودوم در روزهای عادت باشد، ولی خون اول که در روزهای عادت بوده از سه روز کمتر باشد، که باید در تمام دو خون جمع کند بین تروک حائض و اعمال مستحاضه، و در پاکی وسط جمع کند بین تروک حائض و افعال طاهره.

​​​​​​​منبع: دفتر آیت الله العظمی وحید خراسانی (دام ظله)


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.