جمعه، 23 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

عدم توجه به حجاب در دانشگاه آزاد

پرسش :

چرا به حجاب در دانشگاه آزاد توجه نمی شود؟


پاسخ :
متاسفانه بی حجابی و رعایت نکردن برخی از ظواهر اسلامی در بخشهایی از جامعه ی ما کم و بیش وجود دارد. و این فاجعه ی بزرگی است که همه ی کسانی که آن را درک می کنند باید به نوبه خود به فکر چاره ای باشند. و بی تردید برای برطرف کردن این بیماری فرهنگی و دینی باید علتهای آن را شناسایی کرد.
 
اولین علت بی حجابی عدم شناخت کافی در این باره است البته بسیاری از آنها که حجاب درستی ندارند می دانند حجاب لازم و واجب است.اما مشکل در درک و فهم این الزام است. اینکه کسی شنیده باشد باید حجاب را رعایت کند کافی نیست، بلکه باید بداند که ثمرات حجاب داشتن و یا بی حجابی چیست؟ یا اینکه با راهنمایی های یک مربی تاثیر گذار یا پدر و مادری که اهل مراعات ظواهر شرعی هستند، به خوبی وجوب حجاب در ذهن و دلش جای گرفته باشد.
 
اگر از این مرحله بگذریم، یعنی کسی به خوبی وجوب حجاب و اهمیت آن را درک کرده ممکن است بی حجابی او علت دیگری داشته باشد و آن تمایل به جلوه گری و دلربایی است که معمولا در خانمها به ویژه پس از سن بلوغ شدت پیدا می کند. در این حال باید فضای مناسب برای رعایت حجاب و ازدواج به موقع و زمینه های دیگر را به طوری سامان داد که زن مسلمان بتواند حجابش را رعایت کند.اما به هر حال تقوا و کوشش معنوی و مبارزه با هوسهای نفسانی از همه این زمینه ها مهمتر است.چه بسا کسانی هستند که در شرایط بسیار بد، خود را به خوبی حفظ می کنند.و چه بسیارند هوس بازانی که در شرایط خوب هم خود را به فریب شیطان سپرده و به گناه می آلایند و عذاب دردناک آخرت را برای خود فراهم می آورند.
 
اما اگر بخواهیم در خصوص دانشگاه آزاد آسیب شناسی در این باره داشته باشیم در صورتی که این نظر درست باشد یعنی بی حجابی در آنجا واقعا از سایر دانشگاهها بیشتر باشد دو علت می توان برای آن حدس زد که هر دو به مسائل اقتصادی برمی گردد. نخست اینکه بعضی از کسانی که به دانشگاه آزاد می آیند، دارایی خوبی دارند و معمولا انسان در اثر ثروت به سرکشی و طغیان در برابر خدا می پردازد. «کَلاّ إِنَّ اْلإِنْسانَ لَیَطْغی أَنْ رَآهُ اسْتَغْنی؛ حقا که انسان سرکشی می‌کند همین که خود را بی‌نیاز پندارد.» (علق، 6 و7) مگر انسانهایی که در کنار داشتن تمکن مالی و ثروت های مشروع ، توانسته باشند ، ایمان و ارزشهای الهی را در اعتقاد و عمل خویش نهادینه نمایند.
 
از سوی دیگر عده ای که به دانشگاه آزاد می آیند و ممکن است وضعیت مناسب اقتصادی نداشته باشند، در فشار مالی زیادی قرار می گیرند که این فقر و فشار هم انسان را از مسیر تعادل و صراط مستقیم خارج کرده و ممکن است برای این فشارها روی آوری به فساد و بی حجابی پدید آید. یعنی دختری که با مشکلات شدید اقتصادی در محیط خانواده مواجه است ممکن است برای جبران این کمبود به بی حجابی و خودنمایی بپردازد تا به این طریق خود را تخلیه کرده و آن فشار را جبران نماید.
 
گذشته از همه این زمینه ها و عوامل باز هم تأکید می نماییم که تربیت و تقوای شخصی مهمترین عامل در با حجابی یا بی حجابی است.و در کنار این عامل سایر عوامل نظیرراهکارهای فرهنگی و ارتقای سطح فکری و بینش دینی اساتید و دانشجویان نسبت به فلسفه و کارکردهای بسیار سازنده ارزشهای الهی و همچنین راهکارهای گزینشی و نظارتی و برخورد با عواملی که هتاکانه و با تعمد به دنبال تخریب ارزشهای اسلامی و انحراف فضای علمی و آموزشی دانشگاهها می باشند و ...، از اهمیت به سزائی برخور دار می باشد.
 
برای مطالعه بیشتر:
حجاب در اندیشه و عمل، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (رحمه الله)

منبع: پرسمان حجاب، حسین مهدی ‌زاده، ناشر: مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، ۱۳۸۱.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما