شنبه، 24 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

احکام روابط زن و مرد نامحرم | سوال شش

پرسش :

دست دادن زنان غیرمسلمان با مردان و بالعکس در اروپا هنگام ملاقات و یا مراسم هاى رسمى و یا غیر رسمى و روزمره، احترام به یکدیگر محسوب شده و امرى متداول و مبادى آداب و نشانه نزاکت به شمار مى آید، که رعایت این مهم در نوع نگاه و تداوم مراودات اجتماعى بسیار حایز اهمیت بوده و تأثیرى بسزا دارد و از دیگر سو نیز عدم رعایت آن علاوه بر ایجاد ضرر و زیان مادى، با توجه به این امر که ما شیعیان خلاف این امر عمل مى کنیم موجبات وهن و توهین به فرد مقابل را فراهم و خود را به عنوان یک شیعه مسلمان، فردى بى ادب و بى توجه به موازین عرفى و اخلاقى معرفى مى کنیم و همچنین موجب وهن به شیعه، اسلام و دین مى شویم. تأثیر منفى این رویه تا آن اندازه است که علاوه بر ناراحتى شدید فرد مقابل حتى در برخى مواقع موجب به گریه افتادن فرد به ویژه بانوان گردیده چراکه این نوع برخورد را به شدت تبعیض آمیز مى دانند و در مواقع زیادى نیز فرض بر همجنس بازبودن چنین فردى مى کنند. با این اوصاف، حکم چیست؟


پاسخ :
دست دادن با زن نامحرم جایز نیست و اگر آنها را با فرهنگ اسلام آشنا کنیم مشکل حل خواهد شد ولى اگر واقعاً در جایى ضرورت قطعى حاصل شود، از باب ضرورت و به مقدار ضرورت مانعى ندارد.

منبع: احکام غرب نشینان، مطابق با فتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دام ظله)، تهیه و تنظیم: محمدصادق مطهری فرد، انتشارات نسل جوان، 1395.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.