شنبه، 7 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

شیوه ایجاد علاقه به مسائل دینی در دیگران

پرسش :

چگونه می‌توانیم دوستانمان را به مسائل دینی علاقه‌مند کنیم؟


پاسخ :
الف) بهترین راه علاقه‌مند کردن دیگران به مسائل دینی عمل کردن خود ما به آموزه‌های دینی است. اگر خود ما به دستورهای پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) و اهل بیت (علیهم السلام) عمل کنیم، اطرافیان ما هم به انجام آن دستورها تمایل پیدا می‌کنند. رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) مردم جزیرة‌ العرب را با حرف زدن به قله‌های ایمان، اخلاق و ادب نرساند، بلکه با رفتارش این تحول را ایجاد کرد. بسیاری از کافرهایی که اسلام آوردند، با دیدن رفتار پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلم) به اسلام علاقه‌مند شدند. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «مردم را با وسیله‌ای جز زبانتان به نیکی فرابخوانید.»(1) این شیوه‌ تبلیغ دین از دیگر شیوه‌های تبلیغی مؤثرتر است.

ب) با دوستانتان همواره مهربان باشید. گفتار و رفتار آدم مهربان در دیگران بیشتر تأثیر می‌گذارد. خدا به پیامبر (صلّی الله علیه و آله) فرمود: «اگر تو خشن و سنگ‌دل بودی، مردم از اطرافت پراکنده می‌شدند.»(2) پیام این آیه این است که مردم از اطراف افراد تند و بداخلاق پراکنده می‌شوند و هرگز تحت تأثیر آنها قرار نمی‌گیرند.

پ) برای دعوت دیگران به دین از زبان نرم استفاده کنید. با به کارگیری جمله‌های طعنه‌آمیز، تمسخرآمیز و تحقیرآمیز نمی‌توان کسی را به دین علاقه‌مند کرد. وقتی خدا، موسی (علیه السلام) و هارون (علیه السلام) را سراغ فرعون فرستاد، به آن دو فرمود: «به سوی فرعون بروید که طغیان کرده است، اما به نرمی با او سخن بگویید.» (3)

ت) در راه دعوت به دین صبور باشید. خدا در قرآن بارها و بارها پیامبر (صلی الله علیه و آله) را به صبر و بردباری فراخوانده است. نباید انتظار داشته باشیم که با یک بار یا چندبار تذکر ما، دیگران تغییر کنند و مثل خودمان شوند. وظیفه‌ ما فقط تبلیغ دین است، اما تغییر قطعی دیگران نه بر ما واجب است و نه امکان دارد.

ث) پیش از دعوت دیگران به مسائل دینی، خودتان با آن مسائل به خوبی آشنا شوید. اگر درباره‌ مسئله‌ای علم ندارید، درباره‌ی آن حرف نزنید و دیگران را به آن دعوت نکنید.

پی‌نوشت:
1. تبلیغ بر پایه‌ قرآن و حدیث، حدیث 274.
2. سوره‌ آل عمران، آیه‌ی 159.
3. سوره‌ طه، آیات 43 و 44.

منبع: هفتاد و شش پرسش و پاسخ درباره اخلاق و رفتار، غلامرضا حیدری ابهری، انتشارات قدیانی، 1393.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.