احکام حج | نماز جماعت: سوال دو
پرسش :
شرکت در نماز جماعت اهل سنّت و خواندن نمازهاى یومیّه با آنها، آیا کفایت از نماز واجب مىنماید یا نه؟
پاسخ :
امام خمینى و آیة اللّٰه اراکى (رحمهما الله):
کفایت مىکند.
آیة اللّٰه گلپایگانى (رحمه الله)
در صورت اضطرار مجزى است و در غیر این حال شرکت در نماز آنان مستحب است و با تمکن اعاده شود. واللّٰه العالم
آیة اللّٰه فاضل (رحمه الله) و آیة اللّٰه مکارم (حفظه الله):
کفایت مىکند.
آیة اللّٰه بهجت (رحمه الله):
با شرایط تقیه مانعى ندارد و مجزى است ولى باید وظیفه منفرد مراعات شود.
آیة اللّٰه تبریزى (رحمه الله):
ر صورتی که قرائت را خود اتیان کند - ولو در نماز جهریه به اخفات باشد - کفایت مىکند. واللّٰه العالم
آیة اللّٰه زنجانى (حفظه الله):
مناسب است در نماز جماعت اهل سنت شرکت کنند ولى بنابر احتیاط نماز را دوباره بخوانند.
آیة اللّٰه سیستانى (حفظه الله):
اقتدا به مخالف در نماز مانعى ندارد ولى حمد و سوره را براى خود آهسته بخواند.
آیة اللّٰه صافى (حفظه الله):
نماز با عامه در حال ضرورت بى اشکال است و در غیر حال ضرورت هم شرکت در جماعات آنان اگر موجب تألیف قلوب آنها و رفع اتهام از شیعه باشد خوب است و اعادۀ آن لازم نیست اگر چه موافق با احتیاط است. واللّٰه العالم
منبع: استفتائات ویژه حج از محضر مراجع عظام تقلید، مرکز تحقیقات حج، تهران: نشر مشعر، ۱۳۷۵
امام خمینى و آیة اللّٰه اراکى (رحمهما الله):
کفایت مىکند.
آیة اللّٰه گلپایگانى (رحمه الله)
در صورت اضطرار مجزى است و در غیر این حال شرکت در نماز آنان مستحب است و با تمکن اعاده شود. واللّٰه العالم
آیة اللّٰه فاضل (رحمه الله) و آیة اللّٰه مکارم (حفظه الله):
کفایت مىکند.
آیة اللّٰه بهجت (رحمه الله):
با شرایط تقیه مانعى ندارد و مجزى است ولى باید وظیفه منفرد مراعات شود.
آیة اللّٰه تبریزى (رحمه الله):
ر صورتی که قرائت را خود اتیان کند - ولو در نماز جهریه به اخفات باشد - کفایت مىکند. واللّٰه العالم
آیة اللّٰه زنجانى (حفظه الله):
مناسب است در نماز جماعت اهل سنت شرکت کنند ولى بنابر احتیاط نماز را دوباره بخوانند.
آیة اللّٰه سیستانى (حفظه الله):
اقتدا به مخالف در نماز مانعى ندارد ولى حمد و سوره را براى خود آهسته بخواند.
آیة اللّٰه صافى (حفظه الله):
نماز با عامه در حال ضرورت بى اشکال است و در غیر حال ضرورت هم شرکت در جماعات آنان اگر موجب تألیف قلوب آنها و رفع اتهام از شیعه باشد خوب است و اعادۀ آن لازم نیست اگر چه موافق با احتیاط است. واللّٰه العالم
منبع: استفتائات ویژه حج از محضر مراجع عظام تقلید، مرکز تحقیقات حج، تهران: نشر مشعر، ۱۳۷۵