چهارشنبه، 25 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

دلایل برتری زیارت امام رضا علیه السلام

پرسش :

با توجه به تأکیدات فراوانی که درباره اهمیت و ثواب زیارت امام حسین (علیه السلام) وجود دارد، چرا زیارت امام رضا (علیه السلام) را برتر از زیارت امام حسین (علیه السلام) دانسته‌اند؟


پاسخ :
این برتری، ریشه در روایات معتبری دارد که از امام محمد تقی (علیه السلام) نقل شده است.

عبدالعظیم می‌گوید: روزی به امام جواد (علیه السلام) عرض کردم: آقا! بین زیارت مرقد امام حسین (علیه السلام) و کربلا و زیارت بارگاه پدرتان در طوس حیران شده‌ام، در این باره چه می‌فرمایید؟

امام (علیه السلام) فرمودند: در اینجا درنگ نما. سپس آن حضرت به درون اتاق رفت و در حالی که اشک بر گونه‌اش جاری بود بازگشتند و فرمودند: زائران قبر امام حسین (علیه السلام) بسیارند، لیکن قبر پدرم زائران کمی دارد.(1)

همچنین از حضرت امام جواد (علیه السلام) پرسیدند که زیارت پدر شما افضل است یا زیارت امام حسین (علیه السلام)؟ حضرت فرمودند: زیارة أبی علیه السلام أفضل و ذلک أن أبا عبد الله علیه السلام یزوره کل الناس و أبی علیه السلام لا یزوره إلا الخواص من الشیعة(2)؛ زیارت پدرم برتر است، چون به زیارت حضرت اباعبدالله (علیه السلام) همگان می‌روند ولیکن پدرم را زیارت نمی‌کنند مگر خاصان شیعه.»

مراد امام از خاصان شیعه کیست؟ در این باره چند پاسخ همخوان مطرح است.

1. شیعیان دوازده امامی؛ زیرا هر که حضرت امام رضا (علیه السلام) را امام می‌داند بقیه ائمه (علیهم السلام) را نیز امام می‌داند، چون تنها شیعه اثنا عشری زیارت آن حضرت می‌کنند و زیارت آن امام دلیل تشیع است و فرق دیگر شیعه چون واقفیه (هفت امامی) و کیسانیه (سه امامی و پیروان محمد حنفیه)، فقط به زیارت حضرت امام حسین (علیه السلام) می‌روند.

2. آنان مؤمن و مسلمند هر جا که ایشان باشند و از فرق باطله نباشند امید نزول رحمت الهی بیشتر است.

3. چون شیعه و سنی به زیارت حضرت امام حسین (علیه السلام) می‌روند مهجور نیستند به خلاف حرم و روضه امام رضا (علیه السلام) که خواص می‌روند و خواص کم می‌باشند، روضه آن حضرت مهجور است در آنجا بیشتر می‌باید رفت و این رفتن از جهت تقویت اعتقادات ایشان مطلوب است.(3)

البته علامه مجلسی (رحمه الله)، روایت را به گونه‌ای دیگر تبیین می‌کند و آن را ناظر به زمان امام جواد (علیه السلام) می‌داند، زیرا در آن وقت، تنها خواص شیعه به این زیارت رغبت نشان می‌دادند. از این رو هر زمانی که حرم هر امام، زائری کمتری داشته باشد، ثواب زیارت او بیشتر خواهد بود.(4)

پی‌نوشت‌ها:
1) کافی، ج 4، ص 584؛ عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 261؛ بحارالانوار، 99، ص 38.
2) کامل الزیارات، ص 306.
3) لوامع صاحبقرانی، ج8، ص 549؛ بحارالانوار، ج 99، ص 39.
4) مجلسی، ملاذ الأخیار، ج 9، ص 217

منبع: کیهان


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.