شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

عمل جراحی برای بیماری نکروز آوازکولار لگن

پرسش :

من ۲۳ سال سن دارم حدود ۱۱ سال پیش به تشخیص متخصصان دچار بیماری نکروز اوازکولار شدم. میخواستم بدونم که عمل جراحی تا چه اندازه موفقیت امیز است و بهترین سن برای عمل چه سنی است؟ من از ناحیه زانو و لگن درد بسیار زیادی را تحمل می کنم.


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
نکروز آوازکولار سر فمور یا همان سیاه شدن سر استخوان ران بیماری است که بر اثر نرسیدن خون به این قسمت از سیستم اسکلتی ایجاد میشود. استخوان یک بافت زنده است و سلول های آن برای زنده ماندن نیاز به تنفس و تغذیه دارند. اکسیژن و مواد غذایی از طریق جریان خون به این سلول ها میرسد. با قطع جریان خون، استخوان نرم شده و بتدریج بر اثر نیروهایی که به آن وارد میشود تغییر شکل میدهد. تغییر شکل سر استخوان ران موجب ساییده شدن سر به سطج داخلی حفره استابولوم میشود و در نتیجه مفصل ران دچار ساییدگی میگردد.

در درمان نکروز آوازکولار سر استخوان ران از چند نوع عمل جراحی استفاده میشود که دو نوع آن متداول تر است.

عمل جراحی دکمپرشن بصورت سوراخ کردن سر و گردن استخوان ران انجام میپذیرد. هدف از سوراخ هایی که ایجاد میشود کاهش فشار داخل استخوان به منظور افزایش جریان خون آن است. از این نوع جراحی معمولا در مراحل ابتدایی بیماری استفاده میشود و هدف آن بیشتر پیشگیری از پیشرفت بیماری است.

در صورتیکه از شروع بیماری ۱۱ سال گذشته باشد سر استخوان ران تغییر شکل داده و آرتروز ایجاد شده است. در این مرحله دیگر نمیتوان از عمل جراحی دکمپرشن استفاده کرد. درمان بیمار در این زمان استفاده از عمل جراحی تعویض مفصل ران است.

در تعویض مفصل ران سر تغییر شکل داده استخوان ران خارج شده و یک سر مصنوعی از جنس فلز جایگزین آن میشود. سطح داخلی استابولوم هم تراشیده شده و درون آن یک کاسه فلزی قرار میگیرد. مفاصل مصنوعی ران میتوانند درد لگن بیمار را از بین ببرند.

عمل جراحی تعویض مفصل ران را در هر بیمار با سن بالای بیست سال میتوان انجام داد. ملاک عمده در انجام این عمل جراحی بیش از اینکه سن بیمار باشد شدت در او است. در صورتیکه سیاه شدن سر استخوان ران موجب درد شدیدی در مفصل شده بطوریکه درمان دارویی نمیتواند آن را از بین ببرد میتوان از عمل جراحی تعویض مفصل ران استفاده کرد.

​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.