شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

علت جوش نخوردن شکستگی استخوان های ساق بعد از عمل جراحی

پرسش :

من ۵ سال پیش شکستگی باز دوبل در ساق پای راست داشتم. پس از عمل با گذاشتن پلاتین از بیمارستان مرخص شدم. پای من جوش نخورد و تمام پیچها در استخوان شکست و میله هم دو تکه شد. امسال به واسطه درد زیاد راهی اطاق عمل شدم . قسمت قابل دسترسی پیچها را خارج کردند اما میله بلند در پایم ماند و نتوانسته بودند خارج کنند و فقط پیوند استخوان زدند. یک ماه در گچ بود الان ۵ ماه گذشته اما درد شدید دارم و هنوز جوش خوردگی کامل نشده دکتر میگه باید مسکن بخورم و راه بروم تا سفت شود اما من نارسایی کلیه دارم (سندروم نفروتیک) و مسکن برایم سم است. مانده ام چه کنم؟ به حرف ارتوپد گوش کنم و مسکن بخورم حتما دیالیزی میشوم و اطمینان ندارم که پایم خوب بشود.


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
اختلال کارکرد کلیه میتواند با تغییر در متابولیسم کلسیم موجب تاخیر در جوش خوردن استخوان شود. اختلال در عملکرد کلیه موجب دیر جوش خوردن یا جوش نخوردن شکستگی هم میشود. باز بودن شکستگی هم از عواملی است که موجب افزایش احتمال جوش نخوردن شکستگی میشود. از طرف دیگر در این بیماران احتمال عفونت محل جراحی هم زیاد است. پس تعجبی ندارد که درمان این بیماران بسیار مشکل بوده و با عوارض بالایی همراه باشد.

درد فعلی در ساق بیمار میتواند به علت جوش نخوردن شکستگی باشد. اگر بعد از گذشت ۵ ماه از عمل دوم هنوز شکستگی جوش نخورده باشد ممکن است نیاز به جراحی مجدد برای تحریک جوش خوردن وجود داشته باشد. البته راه های متفاوتی برای تحریک جوش خوردن یک شکستگی جوش نخورده وجود دارد. یکی از آنها پیوند استخوان و دیگری استفاده از انواع اکسترنال فیکساتورها برای این منظور است.

در هر صورت نیاز به مسکن در کسی که نارسایی کلیه دارد گرچه ممنوع نیست ولی باید با احتیاط و تحت نظر پزشک باشد.

بیمار مبتلا به نارسایی کلیه باید وضعیت پیچیده خود را قبول کرده و خود را برای همکاری نزدیک با پزشک برای بدست آوردن موفقیت آماده کند. برای جوش خوردن شکستگی ممکن است نیاز به اعمال جراحی متعددی باشد. در این بین مهمترین عامل موفقیت همکاری نزدیک بین پزشک و بیمار است.

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.