شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

آیا سیگار بر جوش خوردن شکستگی استخوان ساق تاثیر دارد؟

پرسش :

ساق پای من حدود ۲ ماه پیش در اثر تصادف از ۳ منطقه شکسته در عرض ۲ ماه پیشرفت آنچنانی نداشته (باتوجه با عکس ها) میخواستم بدونم دلیل چیست. ۲۰ سال دارم. آیا سیگار کشیدن تاتیر داشته است؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
استخوان درشت نی ساق از استخوان هایی است که جوش خوردن آن در بسیاری موارد با مشکلاتی همراه میشود. البته شکستگی ساق بطور معمول در سه ماه جوش میخورد و دو ماه زمان کافی برای آن نیست.

علل متفاوتی میتواند موجب دیرجوش خوردن شکستگی ساق شود. یکی از آنها همین چند تکه بودن شکستگی است. استخوان برای جوش خوردن نیاز به عروق سالم و جریان خون خوب دارد. وقتی استخوان از چند محل دچار شکستگی میشود به عروق خونی آن آسیب زیادی وارد شده و همین آسیب میتواند جوش خوردن آن را به تعویق بیندازد.

از دیگر علل دیر جوش خوردن شکستگی های ساق میتوان به جابجایی زیاد قطعات شکسته شده، باز بودن شکستگی، جااندازی نامناسب قطعات شکسته شده و وجود بیماری های زمینه های در فرد اشاره کرد.

البته سیگار هم از عوامل تاثیرگذار در جوش خوردن شکستگی ها است. مصرف سیگار با تاثیر بر روی عروق خونی و همچنین با کاهش اکسیژن خون میتواند موجب دیر جوش خوردن شکستگی شود. بیمار مبتلا به شکستگی باید تا حد امکان از مصرف سیگار اجتناب کند.

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.