شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

زمان راه رفتن بعد از باز کردن گچ شکستگی استخوان ساق

پرسش :

من ۲۱ سالمه و ساق پایم شکسته که پلاتین انداختن و الان ۱۰روزه که گچ زدن مجبورم با عصا سر کلاس برم که باعث میشه روزا پام ورم کنه آیا مشکلی برام پیش نمیاد و آیا بعد باز کردن گچ میتونم پامو زمین بزارم؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
شکستگی ساق به چند طریق درمان میشود:

- بعضی از شکستگی های ساق که جابجایی نداشته و کاملا پایدار هستند ممکن است نیاز به بیحرکتی نداشته باشند و پزشک معالج فقط به بیمار توصیه کند تا مدتی برای راه رفتن از عصا استفاده کند.

- بعضی از شکستگی های با جابجایی اندک ممکن است با گچ گیری درمان شوند.

- شکستگی های با جابجایی معمولا نیاز به جااندازی و سپس بیحرکت کردن قطعات شکسته شده با ایمپلنت هایی مانند پیچ و پلاک، میله داخل استخوانی و یا اکسترنال فیکساتور دارند. این اقدامات در قالب یک عمل جراحی برای بیمار انجام میشود.

وقتی ساق پایی نیاز به عمل جراحی پیدا کرده و در آن از پلاتین استفاده میکنند گچ گیری بعد از جراحی عملا بی معنی است. البته بعد از جراحی ساق کل اندام تحتانی را بمدت چند روز در یک آتل بلند قرار میدهند تا درد بیمار کمتر شده و زخم جراحی وی زودتر ترمیم بیابد ولی بعد از چند روز آتل خارج میشود.

پیچ و پلاک هایی که در حین جراحی شکستگی تنه استخوان ساق برای بیمار گذاشته میشوند باید به قدر کافی محکم باشند بطوریکه بتوانند بدون نیاز به گچ گیری Casting قطعات شکسته شده را در کنار هم حفظ کنند. استفاده از گچ بعد از کارگذاری پلاتین در تنه استخوان ساق مشکلات زیر را دارد:

- عدم دسترسی کافی به زخم جراحی برای پانسمان آن
- محدود کردن حرکات مچ پا و ایجاد خشکی مفصلی در مچ
- افزایش تورم در مچ و کف پا

وزن گذاشتن روی پا بدون استفاده از عصا تنها موقعی مجاز است که پزشک معالج بعد از بررسی رادیوگرافی ساق اعلام کند شکستگی به اندازه کافی جوش خورده است بطوریکه بتواند وزن فرد را تحمل کند.

​​​​​​​​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.