شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

میزان محکم بودن جوش خوردگی بعد از عمل جراحی شکستگی مچ دست

پرسش :

من چند ماه قبل به علت شکستگی مچ دست راستم تحت عمل جراحی قرار گرفتم که این عمل با پلاتین صورت گرفت. شکستگی من بعد از دو ماه کاملا جوش خورد. این جوش خوردن تا چه اندازه قابل اطمینان بوده و استحکام آن تا چه اندازه میباشد؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
در مچ دست انسان استخوان های زیادی وجود دارند و هر کدام از آنها ممکن است دچار شکستگی شوند. پس انواع مختلفی از شکستگی میتواند در ناحیه مچ دست بوجود آید. البته شایعترین آنها شکستگی کالیس است. شکستگی کالیس در پایین ترین قسمت استخوان رادیوس یا زند زبرین ایجاد میشود. این شکستگی ها در غالب موارد بدون استفاده از عمل جراحی جااندازی شده و با گچ گیری درمان میشوند. با این حال در مواردی ممکن است نیاز به عمل جراحی وجود داشته باشد.

در عمل جراحی شکستگی کالیس بعد از جااندازی محل شکستگی از پین یا پیچ و پلاک یا اکسترنال فیکساتور برای فیکس کردن قطعات شکسته شده استفاده میشود. در صورت استفاده از پین یا اکسترنال فیکساتور این وسایل معمولا بعد ار ۶-۴ هفته از دست خارج میشوند و در صورتیکه از پیچ و پلاک استفاده شده باشد این وسایل معمولا در دست باقی میمانند.

شکستگی کالیس معمولا بعد از شش هفته تا دو ماه جوش میخورد. بعد از این مدت بیمار باید تحت نظر پزشک معالج و فیزیوتراپ حرکات خاصی را برای مچ دست خود انجام دهد تا دامنه حرکتی آن به حد قبل از شکستگی برگردد. همچنین بیمار با انجام نرمش های خاصی قدرت عضلات ناحیه ساعد خود را افزایش میدهد. این اقدامات حدود دو ماه زمان میبرند.

بعد از اینکه بیمار توانست مچ خود را به خوبی حرکت داده و قدرت عضلات ساعد را افزایش دهد میتواند فعالیت های معمولی روزانه را به راحتی انجام دهد. پس بیماری که به علت شکستگی کالیس در ناحیه مچ دست تحت عمل جراحی قرار گرفته حدودا بعد از سه ماه میتواند با دست خود به راحتی کار کند. استحکام محل جوش خوردگی در این زمان بسیار خوب است.

البته انجام حرکات سنگین ورزشی نیازمند گذشت حدود ۶-۵ ماه از زمان شکستگی و تقویت کامل عضلات اندام فوقانی و بدست آوردن مهارت های ورزشی خاص ورزشی است که فرد به آن علاقه دارد. با گذشت این زمان مچ دست آنقدر قدرت دارد تا بتواند فعالیت های سنگین را تحمل کند.

با این حال در مورد بیماری که پلاک در مچ دست و ساعد خود دارد توصیه نمیشود حرکات ضربه ای شدید مانند ورزش های رزمی را انجام دهد مگر اینگه پلاک را خارج کند.

​​​​​​​​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
پرسش و پاسخ مرتبط