شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

تورم انگشت در اثر گاز گرفتگی

پرسش :

عصب روی انگشت شست دستم از مچ به طور کامل قطع شده است به علت فشار شدید جسم خارجی در مدت ۲۰ ثانیه ( له شدگی عصبی، دستم تحت فشار شدید بین دو جسم خارجی بوده در واقع یکی از دوستانم دستم را در دعوا گاز گرفته است). حدود ۴ روز است که هیچ بهبودی حاصل نشده. احساس می کنم انگشتم ورم دارد. لطفا راهنمائیم کنید که چگونه باید درمان شود؟ آیا می توانم انگشت شست دستم را تکان دهم یا باعث آسیب بیشتر می شود؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
گاز گرفتگی دست بخصوص به توسط انسان یکی از وخیم ترین آسیب های دست است. علت آن هم خطر عفونت به علت میکروب هایی است که در دهان انسان وجود دارند. عفونت حاصله از گازگرفتگی انسان میتواند موجب انهدام کامل نسج دست شود و بدنبال آن ممکن است قسمت هایی از دست یا انگشتان سیاه شده و یا نیاز به قطع قسمت هایی از آن بوجود آید.

این گاز گرفتگی ها ممکن است بصورت مشت زدن به دهان فرد دیگری ایجاد شود. در حین مشت زدن ممکن است دندان های فردی که مورد اصابت مشت قرار گرفته به پشت دست فرد ضارب برخورد کرده و موجب پارگی آن شوند. ورود میکروب های دهان فرد مضروب میتواند موجب آسیب و عفونت دست در فرد مشت زننده شود.

در این موراد صرف نظر از اینکه شدت آسیب به چه اندازه است بیمار باید هرچه زودتر به پزشک متخصص مراجعه کند. درمان هرچه زودتر و قبل از شروع آثار عفونت شروع شود نتایج آن بهتر خواهد بود.

مسلما آسیب عصبی دست هم نیاز به درمان دارد. در صورت قطع کامل عصب ممکن است نیاز به درمان جراحی وجود داشته باشد. در آسیب های ناحیه پشت دست آسیب عصبی نمیتواند موجب اختلالی در حرکت انگشتان شود چون حرکت انگشتان به توسط عضلاتی است که در ساعد قرار دارند و عصب خود را در آنجا میگیرند. با اینحا آسیب به تاندون های انگشتان در آسیب های نافذ ناحیه دست میتواند موجب اختلال در حرکت آن شوند.

​​​​​​​​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
پرسش و پاسخ مرتبط