شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

جراحی کمکی به قطع عصب النا در دست می کند؟

پرسش :

در حادثه ای عصب اولنار دستم قطع شد که پیوند داده شد. الان در انگشت کوچک دستم حس ندارم همین طور انگشت شست را نمی توانم خوب بچسبونم به انگشت کناریش. به طور کل با انگشت شستم نمیتونم کلید در بچرخونم یا در تاکسی باز کنم آیا محدوده عصب دهی اولنار شامل انگشت شست هم می شه؟ آیا با بهبود و رشد عصب قدرت انگشت شست هم بر میگرده و می تونم بنویسم کارهای روزمره داشته باشم؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
عصب اولنار از اعصاب حسی و حرکتی دست است به این معنی که هم حس قسمتی از کف دست و انگشتان را تامین میکند و هم موجب تحریک عضلاتی میشود که موجب حرکات مچ دست و انگشتان میشوند. بالطبع آسیب ابن عصب میتواند هم موجب اختلال حسی و هم اختلال حرکتی در انگشتان دست شود.

با آسیب عصب اولنار در ساعد یا مچ دست حس انگشت کوچک و انگشت انگشتری دست از بین رفته یا کاهش میابد. عصب اولنار به عضلات ناحیه هیپوتنار در کف دست رفته و آنها را تحریک میکند. ناحیه هیپوتنار برجستگی عضلانی است که در کف دست در راستای انگشت کوچک وجود دارد. این عضلات بیشتر مسئول حرکات انگشت کوچک دست هستند.

عصب اولنار همچنین مسئول حرکت عضله ادکتور یا نزدیک کننده شست دست است. پس با فلج این عصب عمل نزدیک شدن شست دست به کف دست مختل میشود. به همین خاطر است که با فلج این عضله بیمار نمیتواند به راحتی کلید در را گرفته و بچرخاند و یا در تاکسی را باز کند.

بعد از ترمیم عصب اولنار کارکرد آن فورا برنمیگردد. از محل آسیب تا محل اعمال اثر ( در مورد حس مجل اعمال اثر نوک انگشت کوچک و در مورد عضله محل آن عضلات هیپوتنار و عضله ادکتور شست است)، عصب روزی یک میلیمتر رشد میکند. پس میبینیم که چند ماه تا حتی یک سال زمان لازم است تا نتیجه عمل جراحی عصب اولنار مشخص شود.

اینکه بعد از عمل جراحی عملکرد عصب تا چه حد برمیگردد به عوامل مختلفی بستگی دارد ولی مطمئنا هیچوقت مانند قبل از آسیب نمیشود. سن بیمار، محل آسیب عصب، زمان بین آسیب و عمل جراحی، بیماری های زمینه ای بیمار، تبحر جراح و بسیاری عوامل دیگر میتوانند بر نتیجه جراحی تاثیر داشته باشند.

​​​​​​​​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
پرسش و پاسخ مرتبط