شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

آیا زانو پرانتزی نیاز به عمل جراحی دارد؟

پرسش :

مشکل من در مورد پاهامه که پرانتزی شده. پای راستم خیلی بیشتر از چپ. می خواستم ببنیم تنها راه حلش عمل است؟ بعد می خواستم بدونم تو عمل چی کار می کنن یعنی چه جوری پا رو به حالت اول بر می گردونن؟ آیا بعد از عمل هم می تونم فوتسال کنم؟ آیا عوارضی مثه لنگی و فلجی داره؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
اگر مشکل فردی فقط پرانتزی بودن پاها است (به این معنا که وقتی سر پا می ایستید و کف پاهایتان را در کنار هم جفت میکنید زانوهایتان با هم فاصله دارد) نیازی به عمل جراحی وجود ندارد.

پای پرانتزی فقط موقعی ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشد که همراه با درد زانو باشد. لازم به ذکر است که هر درد زانو در کسی که پای پرانتزی دارد هم نیاز به جراحی ندارد. دردهای زانو علل متفاوتی دارند و بسیاری از آنها با رعایت دستوراتی بهبود میابند با این حال در مواردی ممکن است پرانتزی بودن زانو موجب شروع استئوارتریت یا سائیدگی قسمتی از زانو بشود. در این حالات زانو دردناک میشود. در این موارد پزشک معالج پس از اینکه با بررسی های کافی مطمئن شد که علت درد زانو مشکل ذکر شده است، اقدام به عمل جراحی میکند.

معمول ترین جراحی که در این موارد انجام میشود به این صورت است که پزشک، استخوان ساق را در زیر زانو با ابزارهای خاصی برش میدهد و سپس دو قطعه بالایی و پایینی را در امتداد مناسب در کنار یکدیگر قرار میدهد و به توسط پلاک یا با استفاده از گچ گیری این وضعیت تا مدتی حفظ میشود تا قطعات در وضعیت جدید جوش بخورند.

در صورتی که عمل جراحی به درستی انجام شده و موفقیت آمیز باشد فرد میتواند بعد از جراحی فعالیت های ورزشی خود را ادامه بدهد. مسلما اگر حراحی با عوارضی همراه شود ممکن است مشکلاتی برای بیمار بوجود آید.

​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.