شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ضرر بارداری و زایمان برای دیسک کمر

پرسش :

من خانمی هستم که دو دیسک برجسته دارم می خواستم ببینم آیا بارداری برای من خطر آفرین است؟ و در صورت بارداری آیا مشکلات من پیشرفت خواهند کرد؟ و بهترین روش زایمان برای من چه خواهد بود؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
در حین بارداری بخصوص در ماه های آخر آن وزن افزایش پیدا میکند. این افزایش وزن همراه با توزیع نامتعادل وزن (اضافه وزن بیشتر در قسمت جلویی تنه و شکم است) موجب میشود فشار بیشتری به ستون مهره وارد شود.

در کسانی که ستون مهره سالم و قوی دارند این افزایش فشار به راحتی برای بدن قابل تحمل است ولی در کسانی که مشکلی در ستون مهره دارند مثلا دیسک بین مهره ای آنها ضعیف شده است این افزایش فشار ممکن است مشکل را تشدید کند. در این حال اگر بیمار قبلا درد نداشته است ممکن است دچار کمر درد شود و اگر کمر درد داشته ممکن است شدت کمر درد افزایش یافته و یا با علائم سیاتیک همراه شود.

برجسته بودن دیسک بین مهره ای به تنهایی برای بارداری خطرآفرین نیست. البته ممکن است در دوران بارداری و با افزایش وزن و فشار به دیسک بین مهره ای، اگر برجستگی دیسک در قسمت پشت آن زیاد باشد این برجستگی بیشتر شده و موجب بروز علائمی شود.

بنابراین توصیه کلی اینست که فرد قبل از اقدام به بارداری ابتدا با انجام نرمش های کمر، عضلات اطراف ستون مهره خود را تقویت کند. تقویت این عضلات موجب میشود فشار کمتری به دیسک وارد شده و احتمال بروز مشکل حتی در ماه های آخر بارداری به حداقل برسد.

در فردی که دچار مشکلاتی در دیسک بین مهره ای است زایمان طبیعی میتواند با موفقیت انجام شود. با این حال در مواردی که پزشک متخصص تشخیص دهد حرکات اندام تحتانی و لگن در حین زایمان ممکن است مشکلاتی را برای بیمار ایجاد کند میتون از سزارین استفاده کرد.

​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.