احکام نگاه و لمس | سوال چهار
پرسش :
آیا هر عملى که ذاتاً حلال باشد و خوف مفسده اى هم نسبت به آن نرود ولى سبب التذاذ جنسى و تحریک شهوت ـ به هر مرتبه اى ـ شود، مثل لمس یا نظر به برخى از حیوانات یا جمادات یا بدن خویش یا جنس موافق و مخالف، جائز است؟
پاسخ :
اوّلاً: آیات قرآن در زمینه غضّ بصر{1} راجع به مرد و زن اطلاق دارد و مقیّد به خوف مفسده نیست. و اگر در مواردى خوف مفسده ذکر شود جنبه حکمت دارد نه علّت؛ یعنى حکم عام است هر چند ملاک عام نباشد. ثانیاً: تهییج شهوت با نگاه به جنس موافق یا مخالف یا لمس کردن آنها شرعاً جایز نیست و با توجّه به این که لمس نسبت به نگاه کردن اولویّت دارد قیاس اولویّت شامل آن مى شود. به علاوه بعضى از روایات خاصّه نیز دلالت بر آن دارد؛ ولى لمس بدن خود مادام که منشأ فساد یا وسیله استمناء نگردد دلیلى بر حرمت ندارد، هر چند بهتر آن است که از این کار نیز خوددارى شود.
پینوشت:
1. سوره نور، آیات 30 و 31
منبع: استفتائات جدید، آیت الله العظمی مکارم شیرازی دام ظله، جلد 4، تهیه و تنظیم: ابوالقاسم علیان نژادی، قم: انتشارات امام علی بن ابیطالب علیه السلام، 1393.
اوّلاً: آیات قرآن در زمینه غضّ بصر{1} راجع به مرد و زن اطلاق دارد و مقیّد به خوف مفسده نیست. و اگر در مواردى خوف مفسده ذکر شود جنبه حکمت دارد نه علّت؛ یعنى حکم عام است هر چند ملاک عام نباشد. ثانیاً: تهییج شهوت با نگاه به جنس موافق یا مخالف یا لمس کردن آنها شرعاً جایز نیست و با توجّه به این که لمس نسبت به نگاه کردن اولویّت دارد قیاس اولویّت شامل آن مى شود. به علاوه بعضى از روایات خاصّه نیز دلالت بر آن دارد؛ ولى لمس بدن خود مادام که منشأ فساد یا وسیله استمناء نگردد دلیلى بر حرمت ندارد، هر چند بهتر آن است که از این کار نیز خوددارى شود.
پینوشت:
1. سوره نور، آیات 30 و 31
منبع: استفتائات جدید، آیت الله العظمی مکارم شیرازی دام ظله، جلد 4، تهیه و تنظیم: ابوالقاسم علیان نژادی، قم: انتشارات امام علی بن ابیطالب علیه السلام، 1393.