سه‌شنبه، 25 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

احکام مسائل متفرقه | خرافات: سوال شش

پرسش :

در دامنه کوه شهر فرادنبه در استان چهارمحال بختیارى سنگى قرار دارد که آن را نظرگاه حضرت على (علیه السلام) مى دانند، و برخى از مردم به آن اعتقاد دارند، وخواهران با چسباندن سنگى کوچک بر آن براى روا شدن حاجات اقدام مى نمایند، واعمال دیگرى از قبیل روشن کردن شمع و پختن نذرى در جوار آن انجام مى دهند، بعضى ها نیز براى ارائه دلیل بر حجیّت آن، به خواب هاى برخى اشخاص که نور از اینجا دیده شده اشاره مى کنند! آیا توسل جستن به این سنگ جایز است؟ حاجت خواستن به وسیله آن با توجّه به آن که اصلاً سند قطعى و مدرک معتبرى وجود ندارد چه حکمى دارد؟


پاسخ :
توسل جستن به چنین سنگ هایى، و شمع روشن کردن و ریختن نذرى در جوار آن حرام است و خواب حجّت نمى باشد و نمى تواند سند کارى قرار گیرد. بنابراین، تخریب چنین سنگى براى جلوگیرى از این اعمال خرافى جایز بلکه لازم است؛ البتّه با در نظر گرفتن تدبیرى که مانع درگیرى شود. ولى مى توانید به جاى آن مسجدى بسازید که افراد بتوانند در آن به نماز و دعا بپردازند.

منبع: استفتائات جدید، آیت‌‌ الله العظمی مکارم شیرازی دام ظله، جلد 4، تهیه و تنظیم: ابوالقاسم علیان نژادی، قم: انتشارات امام علی بن ابی‌طالب علیه ‌السلام، 1393.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
پرسش و پاسخ مرتبط