پنجشنبه، 24 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

نوشته هاى تفرقه افکن و توهین آمیز

پرسش :

برخى از نویسندگان گاهى در موضوعات بسیار حساسى وارد مى شوند که به طور مستقیم یا غیر مستقیم موجب تفرقه در میان ملت مى گردد. مثل این که اختلافات بین جریانهاى اسلامى را دامن میزنند و این که فلان عالم یا فلان مرجع تقلید و فلان نویسنده چه گفته و از این طریق اتهاماتى را مطرح مى کنند. گاهى هم از یک چیز ساده با یک تفسیر غلط و نادرست، موضوع بزرگى مى سازند که اذهان مردم را مشوش ساخته و اعتماد مردم را به این یا آن عالم متزلزل مى گردانند. به نظر شما آیا خریدن این نوع کتاب ها مجاز است‌؟ آیا واقعاً خواندن آنها جایز است‌؟ آیا واجب است که این نوع کتابها با نوشته هاى هدفمند و واقع بینانه نقد و رد شود؟


پاسخ :
خریدن و نشر چنین کتاب هایى به طور کلى جواز ندارد؛ زیرا موجب مفسده بزرگى بوده و با تأثیر بر اذهان، اعتماد مردم به علما و در نهایت اعتقاد به دین و مذهب را متزلزل مى گرداند. اما نقد آنها به شکل علمى و عینى و به طور دقیق و واقعى و بیان منابع، مغالطات و نظریات باطل آنها، بدون توسل به شتم و دشنام، لازم است.

منبع: یکصد و یک سوال و جواب پیرامون حقوق مالکیت فکری از نگاه فقهی، محمد اسحاق فیاض، مترجم: سرور دانش، ناشر: دبیرخانه کنگره تجلیل از مقام علمی آیت الله العظمی فیاض، 1392 ش.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.