پنجشنبه، 24 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

احکام قضایی | قصاص: سوال شش

پرسش :

در صورتى که بعد از اعدام (حلق‌آویز، رجم یا...) و قبل از دفن در سردخانه یا پزشکى قانونى و... در مجرم علائم حیاتى دیده شود و با مداوا سلامت خود را بازیابد، بفرمایید: الف) اجراى مجدد حکم چه صورتى دارد؟ ب) آیا بین حد و قصاص تفاوتى وجود دارد؟ ج) بر فرض لزوم اجراى مجدد، حکم دیه خسارات وارده قبلى بر محکوم در دو حالت فوق به عهده کیست‌؟


پاسخ :
در مورد قصاص، تنها اعدام است ولاغیر، زیرا که «فَمَنِ‌ اعْتَدىٰ‌ عَلَیْکُمْ‌ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ‌ بِمِثْلِ‌ مَا اعْتَدىٰ‌ عَلَیْکُمْ‌ » (بقره / 194) و «اَلنَّفْسَ‌ بِالنَّفْسِ‌» (بقره / 194) نص در این حکم است، ولى در مورد رجم و مانند آن که منظور کشتن نیست، اگر با رجم عادى کشته نشود هرگز قتل مجرم جایز نیست تا چه رسد که اگر سلامت خود را بازیابد، که در صورت امکان، پس از اجراى رجم و مانند آن باید در اعاده سلامت محکوم، کوشش به عمل آید.

بالاخره حد اعم از قصاص است، زیرا قصاص برحسب نصوص، فقط‍‌ قتل است، و حد مى‌تواند قتل باشد مانند: حد مرتد و محارب با خدا و رسول و ساعى در افساد که مجازات آن بین صلب و قتل است - و مى‌تواند قتل نباشد. مانند: رجم. ولى حد محدود به دلیل خاصش مى‌باشد. مانند: رجم و تازیانه و ...

منبع: احکام قضایی بر مبنای قرآنی، محمد صادقی تهرانی، ناشر: شکرانه، قم، 1392 ش.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.