جمعه، 23 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

اهداف تشکیل شوراهای جهانی کلیسا

پرسش :

شوراهای جهانی کلیسا به چه منظوری تشیکل می شد؟


پاسخ :
عالم مسیحیت در بستر زمان با حوادثی روبرو می شود که نیازمند تبادل نظر علمای برجسته و تبیین مواضع کلیسا در قبال آن مسائل و تفسیر آموزه های دینی مسیحیت است. بدین منظور با فراخوانی اسقف ها شوراهایی تشکیل و در مورد موضوعات اعتقادی و اخلاقی بحث می شود. شورای کلیسایی به دو قسم عمده تقسیم می شوند. در صورتی که این مجمع مرکب از برگزیدگان منطقه ای خاص یا طایفه ای مخصوص باشد به آن شورای محلی یا طایفه ای گفته می شود و در صورتی که تمام اسقف های کاتولیک فراخوانی شده و مجمعی تحت ریاست پاپ تشکیل دهند به آن شورای جهانی می گویند.

کلیسای کاتولیک تاکنون بیست و یک شورای جهانی برپا کرده است. که اولین آنها در نیقیه در سال 325 میلادی و آخرین آنها در واتیکان بین سالهای 1962 ـ 1965 بود. قبل از تشکیل شوراهای جهانی هم از دو مجمع مهم دیگر نام برده شده است. به اعتقاد مسیحیان اولین مجمع به نام مجمع رسولان در سال 52 میلادی در اورشلیم به ریاست پطرس برپا شد. موضوع این جلسه که برخی حواریان و پولس هم در آن شرکت داشتند بررسی موضوع ختان نو مسیحیان غیر یهودی بود.

مجمع دوم که در سال 196 میلادی در افسس تشکیل شد، به مجمع اسقف های آسیایی معروف است. موضوع بحث در این مجمع تعیین یک روز به عنوان عید برخاستن مسیح(علیه السلام) از بین مردگان بود.

منبع: مسیحیت شناسی مقایسه ای، محمد رضا زیبائی نژاد، انتشارات صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران، تهران، 1384، ص 274.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.