جمعه، 24 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

معنای مباهله و کاربرد آن در زمان حاضر

پرسش :

مباهله به چه معناست و آیا در زمان حاضر نیز می شود با مخالفان اسلام مباهله کرد؟


پاسخ :
مباهله در لغت عرب به معنی درخواست عذاب بر مخالف در اعتقاد است.

برای اولین بار پیامبر(ص)  آماده شد تا با سران مسیحی منطقه نجران به مباهله برخیزد و حتی دست حسن و حسین را گرفت و با دختر و داماد خود در گوشه بیابان حاضر شد، و منتظر آن گشت که سران مسیحی نجران از اسقف و کشیش برای مباهله حاضر شوند. ولی آنان با مشاهده آیات صدق پیامبر عقب نشینی کرده و پرداخت جزیه را بر مباهله برگزیدند.

این معجزه یعنی مباهله برای اثبات صدق ادعا در قلمرو عقاید باقی و پایدار است و هم اکنون نیز این دعوت باقی است و لازم است به سمع مخالفان اسلام برسد. آنان از هر فرقه و گروهی باشند اگر به خدا ایمان دارند، در سرزمین دور از اجتماع آماده مباهله باشند و طرفین بر علیه یکدیگر از خدا عذاب بطلبد، آنگاه ببینند عذاب خدا فرود می‏ آید یا نه و اگر فرود می ‏آید کدام یک از دو طرف را طعمه خود قرار می‏ دهد؟

مرحوم علامه طباطبائی در مورد مباهله چنین می‏ گوید:
هر فرد با ایمان با تأسی به نخستین پیشوای اسلام می ‏تواند در راه اثبات حقیقتی از حقایق اسلام با مخالف خود به مباهله بپردازد و از خداوند برای او درخواست عذاب کند.

و هر فردی از مسیحیان و کلیمیان که بخواهند این معجزه الهی را از نزدیک مشاهده کنند. می‏ توانند با فردی از افراد با ایمان اسلام در مورد حقانیت اسلام به مباهله بر خیزند و نتیجه آن را با دیدگان خود مشاهده نمایند.

امام صادق(ع) به یاران خود همین دستور را می‏ داد که مخالفان را به مباهله دعوت کنند. یکی از یاران آن حضرت به نام ابو مسروق به حضرتش گفت: من با مخالفان با آیه «وَاُولِی الأمْرِ مِنْکُمْ»(۱) بر فضیلت و پیشوائی شما استدلال می‏ کنم آنان می ‏گویند این آیه مربوط به فرماندهان سپاه است و وقتی با آیه «اِنَّما وَلِیُّکُم اللهُ وَرَسُولُهُ...» (۲) بر امامت علی(ع) احتجاج می‏ کنم، می‏ گویند: این آیه مربوط به افراد با ایمان است نه شخص خاصی و هر موقع با آیه «اِلّا المَوَدَّةَ فِی القُرْبی»  (۳) استدلال می‏ کنم، مخالفان می‏ گویند: این آیه مربوط به تمام بستگان پیامبر است!

امام صادق (ع) در پاسخ او فرمود: در این صورت، آنان را به مباهله دعوت کن. آن گاه نحوه مباهله را بیان کرد و فرمود: چیزی نمی‏ گذرد مگر اینکه آثار مباهله (نزول عذاب) را مشاهده می‏ کنی. (۴)

پی نوشت ها:
۱.نساء/۵۹.
۲. مائده/۵۵.
۳. مائده/۵۵.
۴. کافی، ۲/ کتاب دعا، باب مباهله.

منبع: www.soalcity.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.