شنبه، 27 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

احکام عزاداری / آیین های سنتی عزاداری: سوال پنج

پرسش :

در روز عاشورای حسینی در بعضی مناطق کشور مراسم خاصی به نام مراسم نخل برداری[1] (نخل گردانی) و چهل چراغ کشی برگزار می شود، آیا برگزاری این نوع مراسمات از نظر شرعی اشکال دارد؟


پاسخ :
استفاده از آنها در عزاداری فی نفسه اشکال ندارد ولی نباید این کارها را جزء دین حساب کرد.

پی نوشت:
[1]. نخل دراین مراسم به‌معنای تابوت سیدالشهدا شناخته می‌شود، اسکلت عظیمی از چوب به شکل یک برگ درخت و با آنکه شباهتی به درخت خرما ندارد، به آن نخل می گویند. نخل از کنده قطور درختان با استفاده از هنر باقی مانده از دوران کهن، ساخته شده که دو طرفش را به صورت مشبک، از چوب ساخته و بوسیله چوب‌های دیگر به هم مرتبط می کنند و دو طرف آن را با آیینه، آرایش می کنند.

در دو طرف دیگر بصورت قرینه، پرده سیاهی آویخته می شود که بر روی آن شکل شیر و بدن بی سر آغشته به خون نقاشی یا تکه دوزی شده است. درحالیکه شیر بادهان خود بر آن بدن بوسه می زند و یا باقیمانده ی نوک دشنه ها و نیزه ها را از بدن مطهر خارج می کند. در یک طرف نخل و در وسط آن، شاخه‌های سرو، بسته می‌شود که با استفاده‌ از چوب‌های کوچکی در اندازه‌های مختلف ساخته شده است این چوبها که بطور منظم و مورب در کنار هم چیده شده‌اند به شکل درخت سرو در آمده است. چوبهای کنار آن نشان از تعداد تیرهایی است که بر بدن مبارک آن حضرت برخورد کرده است.

اطراف نخل با چراغ‌های رنگارنگ آرایش ‌و پارچه‌های سیاه بزرگی نیز بر اندام آن کشیده می‌شود و پس از آنکه بدنه نخل با پارچه سیاه پوشانده شد، روی پارچه‌ها را شمشیر بندان می‌کنند و بر روی آن صدها شمشیر و خنجر برهنه طوری می‌بندند که جلو و عقب نخل پر از شمشیرگشته‌ و هیکل چوبی نخل چنان آراسته می‌شود که هیبت آن هر بیننده‌ای را به حیرت وا می‌دارد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری (دام ظله)


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.