سه‌شنبه، 25 مهر 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

معنای خالی نبودن زمین از حجت خدا و باورداشت وعده حکومت جهانی

پرسش :

معنای این حدیث که می‌فرماید: «لَو لاَ الحُجَةُ لَساخَتِ الاَرضُ بأَهلِها؛(1) اگر حجت خدا نباشد، هر آینه زمین اهلش را فرو می‌برد»؛ چیست؟ چگونه می‌توان وعده حکومت جهانی حضرت مهدی علیه السلام را باور و تقویت نمود؟


پاسخ :

حدیث خالی نبودن زمین از حجت خدا

قرآن، هدف هستی را بهره‌گیری انسان از هستی و طبیعت و هدف آفرینش انسان را عبادت و بندگی او قرار داده است. نمونه و الگوی بندگی و بندگان را که درباره آنان می‌فرماید: «نِعْمَ الْعَبْدُ»؛(2) یا «اَنّهُ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَینِ»؛(3) اولیا قرار داده است.

عبادت ما که نه در آن حضور قلب و نه بسیاری از شرایط دیگر عبادت وجود دارد؛ دارای آن ارزش نیست که هستی برای ما آفریده شود؛ بنابراین اگر جلوه‌ی بندگی خدا و عبادت حقیقی نباشد، انسان خلق نمی‌شد و اگر انسان خلق نشود، هستی خلق نمی‌شد.

این درست مثل آن است که بگوییم اگر تحصیل و تربیت شاگرد نباشد، نظام آموزش و پرورش و وزارت علوم متلاشی می‌شود؛ چون هدف از این ساختمان‌سازی‌ها ادارات، کتابخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها، مجلات، کتاب‌ها، تربیت استادها و تخصص‌ها، همه و همه برای تحصیلات نسل نو هست که اگر این نسل نو و تربیت آنان نباشد، همه آن‌ها لغو خواهد شد.

آری! در اسکناس‌ها نخی است که اگر آن نخ نباشد، ارزش اسکناس سقوط می‌کند.
 
با عنایت به مطالب بیان شده می‌توان گفت که جهان برای انسان خلق شده است؛ امّا انسان‌هایی که دارای وزن و اعتباری ویژه نزد خالق می‌باشند و این‌ها حجت‌های خداوند هستند. بدون این حجت‌ها گویی زمین موجودیت بی‌محتوایی می‌یابد. به بیانی دیگر این حجت‌های الهی بهانه‌ی تداوم زمینند.
 

باورداشت وعده حکومت جهانی امام زمان علیه السلام

در قرآن وعده‌های بسیاری وجود دارد که همه عملی شده است. خداوند متعال به پیامبرش فرمود: «وَ رَفَعْنَا لَکَ ذِکْرَکَ‌»؛(4) «ما نام نیک تو را پرآوازه قرار می‌دهیم» و این چنین شد.

و آیات دیگر از جمله اینکه «ما جلو مسخره کنندگان را می‌گیریم؛ «إِنَّا کَفَینَاکَ الْمُسْتَهْزِئِینَ‌».(5) «ما قرآن را حفظ می‌کنیم؛ «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ».(6) «مسلمانان پیروزمندانه وارد مسجد الحرام خواهند شد؛ «لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ»(7) که تمام این موارد تحقق یافت.

عمل نکردن به وعده‌ها، دلایلی دارد که خداوند از همه‌ی آن‌ها دور می‌باشد؛ مثلاً عمل نکردن به وعده‌ها گاهی به خاطر فراموشی است که ساحت خداوند متعال از فراموشی به دور است: (وَ مَا کَانَ رَبُّکَ نَسِیاً)(8) و گاهی به خاطر تحت فشار قرار گرفتن است که البته هیچ چیز نمی‌تواند خداوند متعال را تحت فشار قرار بدهد و او را عاجز کند. گاهی نیز به خاطر ناتوانی است که خداوند متعال می‌فرماید: (وَ اللهُ غَالِبٌ).(9)

آری، هیچ قدرتی نمی‌تواند مانع اراده خداوند متعال شود. در قرآن آمده است که نوح به پسرش گفت: «خداوند کفار را غرق می‌کند». پسرش گفت: «من به کوه پناه می‌برم تا غرق نشوم؛ (سَآوِی إِلَى جَبَلٍ یعْصِمُنِی ).(10) حضرت نوح فرمود: «کوه هم در برابر قهر خداوند ناتوان است»؛ (لاَ عَاصِمَ الْیوْمَ مِنْ أَمْرِ اللهِ إِلاَّ مَنْ رَحِمَ).(11)
 
بنابراین، با دیدن نمونه‌هایی از عمل به وعده‌ها، چه در قرآن و چه در روایات ایمان می‌آوریم که این وعده خداوند متعال در مورد حکومت جهانی حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) نیز محقق خواهد شد.
 
پی‌نوشت‌ها:
1. بحارالانوار، ج 57، ص 213
2. سوره ص (38)، آیه 30
3. سوره تحریم (66)، آیه 10
4. سوره الشرح (94)، آیه 4
5. سوره حجر (15)، آیه 95
6. همان، آیه 9
7. سوره فتح (48)، آیه 27
8. سوره مریم (19)، آیه 64
9. سوره یوسف (12)، آیه 21
10. سوره هود (11)، آیه 43
11. همان.
 
منبع‌: جهت نما (چهل پرسش و پاسخ مهدوی)، محسن قرائتی، ناشر: انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (علیه‌ السلام)، چاپ دوم، تابستان 1393.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.