چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا تسامح و تساهل با اهل كتاب ريشه حديثي دارد؟


پاسخ :
ما احاديث زيادى در اين زمينه داريم. مرحوم مجلسى در بحار نقل مى‏كند و در نهج‏البلاغه نيز هست كه پيغمبر فرمود: «خُذُوا الْحِكْمَةَ وَ لَوْ مِنْ مُشْرِكٍ» (حكمت يعنى سخن علمى صحيح) سخن علمى صحيح را فرا گيريد ولو از مشرك. اين جملة معروف: «الْحِكْمَةُ ضالَّةُ الْمُؤْمِنِ يَأْخُذُها ايْنَما وَجَدَها» مضمونش همين است يعنى حكمت كه قرآن مى‏گويد: «يؤتى الحكمة من يشاء و من يؤت الحكمة فقد اوتى خيراً كثيراً»(1) و به معنى سخن علمى محكم، پابرجا، صحيح، معتبر و حرف درست است گمشده مؤمن است.
از بهترين و افتخارآميزترين تعبيرات اسلامى يكى همين است: حكمت گمشدة مؤمن است، هرجا كه پيدايش كند مى‏گيرد ولو از دست يك مشرك يعنى تو اگر مالت را، گمشده‏ات را در دست يك مشرك ببينى آيا مى‏گويى من كارى به آن ندارم، يا مى‏گويى اين مال من است؟ اميرالمؤمنين مى‏فرمايد: مؤمن علم را در دست مشرك عاريتى مى‏بيند و خودش را مالك اصلى و مى‏گويد او شايستة آن نيست، آن كه شايستة آن است، من هستم.
برخى مسأله تسامح و تساهل نسبت به اهل كتاب را به حساب خلفا گذاشته‏اند كه «سعه صدر خلفا ايجاب مى‏كرد كه در دربار آنها مسلمان و مسيحى و يهودى و مجوسى و غيره با همديگر بجوشند و از يكديگر استفاده كنند» ولى اين سعه صدر خلفا نبود دستور خود پيغمبر بود حتى جرجى زيدان اين مسأله را به حساب سعه صدر خلفا مى‏گذارد. داستان سيد رضى را نقل مى‏كند كه سيد رضى كه مردى است در رديف مراجع تقليد و مرد فوق‏العاده‏اى است و برادر سيد مرتضى است وقتى كه دانشمند معاصرش «ابو اسحق صابى» وفات يافت قصيده‏اى در مدح او گفت:
ارآيت من حملوا على الاعواد ارايت كيف خبا ضياء النّادى‏
[ديدى اين چه كسى بود كه روى اين چوبهاى تابوت حملش كردند؟ آيا فهميدى كه چراغ محفل ما خاموش شد؟ اين يك كوه بود كه فرو ريخت‏]
برخى آمدند و به او ايراد گرفتند كه آيا شايسته است كه يك سيد اولاد پيامبر و يك عالم بزرگ اسلامى اينچنين يك مرد كافر را مدح كند؟ گفت: بله، «انَّما رثيت علمه» من علمش را مرثيه گفتم، چونكه مرد عالمى بود. جرجى زيدان بعد از نقل اين داستان مى‏گويد: ببينيد سعه صدر را، يك سيد اولاد پيغمبر مثل سيد رضى با اين همه عظمت روحى و اين مقام شامخ سيادت و علمى، يك كافر را چنين مدح مى‏كند. بعد مى‏گويد: «همه اينها ريشه‏اش از دربار خلفا بود كه اينها مردمانى واسع الصدر بودند.» اين به دربار خلفاء مربوط نيست. سيد رضى كه گردآورنده نهج‏البلاغه است شاگرد مكتب امام على است. او از همة مردم به دستور جدش پيغمبر و على بن ابيطالب آشناتر است كه مى‏گويد حكمت و علم در هرجا كه باشد محترم است.
پى‏نوشت‏
(1) بقره/ 269
مجموعه آثار شهيد علامه مطهرى ج 18 سيرى در سيره ائمه اطهار (علیهم السلام)


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.