پرسش :
آيا اين درست است كه بگوييم هستي و كون و مكان فقط به خاطر ائمه (علیهم السلام) يا حضرت فاطمه (س آفريده شده است ؟
پاسخ :
اولاً، بعضى احاديث قدسى از نظر سندى از اعتبار بالايى برخوردار نيستند.
ثانيا، حديث مورد نظر بايد به درستى تبيين شود و در پناه فهم صحيح آن روشن مىشود چنان نيست كه ما جبرا و لزوما به خاطر يك نفر وارد دار مكافات شدهايم؛ بلكه هر يك از ما نيز هدف خلقت هستيم؛ ولى خود را از رسيدن به آن هدف نهايى عقب انداختهايم.
فلسفه اينكه شخصيتهايى مانند ائمه اطهار(علیه السّلام) يا حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) مدار و هدف آفرينشند، با اندك تأملى و با ذكر چند مقدمه روشن مىشود:
1 - نصوص دينى، اعم از قرآن و سنت و هم چنين اديان الهى پيشين، نشان مىدهد كه خداوند تمام هستى را براى انسانآفريده و آدمى را گل سرسبد آفرينش قرار داده است. قرآن مجيد مىفرمايد: «و خلق لكم ما فى السموات والارض»؛ «آنچه كه در آسمانها و زمين است خداوند براى شما آفريد» ؛ يعنى، تمام كارخانه هستى را خداوند براى انسان و به سود انسان و به گونهاى به كار انداخته است كه همه با همه شرايط زيست،رشد و كمال انسان را فراهم آورند. از همين رو گفته شده است كه اديان الهى «انسان مركز» (آنتروپوسنتريك = Anthropocentric) هستند.
2 - از طرف ديگر انسان براى كمال ويافتن اوصاف الهى و تقرب به پروردگار و رسيدن به مقام قرب الهى آفريده شده است.
3 - برجستهترين انسانهاى كامل كه در آنها همه كمالات ممكنه انسانى مشهود و متجلّى است و سراسر زندگى آنها بيانگر اين مطلب است. پيامبر اكرم( صلّی الله علیه و آله و سلّم ) و ائمه اطهار(علیه السّلام) و حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) مىباشند. از همين جا به خوبى درمىيابيم كه در عمل و واقعيت خارجى، هدف اصلى آفرينش در عالىترين شكل خود با وجود آنان منطبق است. اين مسأله را در شكل زير مىتوان نمايش داد.
خلقت جهان <-------انسان<-------كمال<-------چهارده معصوم
منبع: نرم افزار معمای هستی
اولاً، بعضى احاديث قدسى از نظر سندى از اعتبار بالايى برخوردار نيستند.
ثانيا، حديث مورد نظر بايد به درستى تبيين شود و در پناه فهم صحيح آن روشن مىشود چنان نيست كه ما جبرا و لزوما به خاطر يك نفر وارد دار مكافات شدهايم؛ بلكه هر يك از ما نيز هدف خلقت هستيم؛ ولى خود را از رسيدن به آن هدف نهايى عقب انداختهايم.
فلسفه اينكه شخصيتهايى مانند ائمه اطهار(علیه السّلام) يا حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) مدار و هدف آفرينشند، با اندك تأملى و با ذكر چند مقدمه روشن مىشود:
1 - نصوص دينى، اعم از قرآن و سنت و هم چنين اديان الهى پيشين، نشان مىدهد كه خداوند تمام هستى را براى انسانآفريده و آدمى را گل سرسبد آفرينش قرار داده است. قرآن مجيد مىفرمايد: «و خلق لكم ما فى السموات والارض»؛ «آنچه كه در آسمانها و زمين است خداوند براى شما آفريد» ؛ يعنى، تمام كارخانه هستى را خداوند براى انسان و به سود انسان و به گونهاى به كار انداخته است كه همه با همه شرايط زيست،رشد و كمال انسان را فراهم آورند. از همين رو گفته شده است كه اديان الهى «انسان مركز» (آنتروپوسنتريك = Anthropocentric) هستند.
2 - از طرف ديگر انسان براى كمال ويافتن اوصاف الهى و تقرب به پروردگار و رسيدن به مقام قرب الهى آفريده شده است.
3 - برجستهترين انسانهاى كامل كه در آنها همه كمالات ممكنه انسانى مشهود و متجلّى است و سراسر زندگى آنها بيانگر اين مطلب است. پيامبر اكرم( صلّی الله علیه و آله و سلّم ) و ائمه اطهار(علیه السّلام) و حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) مىباشند. از همين جا به خوبى درمىيابيم كه در عمل و واقعيت خارجى، هدف اصلى آفرينش در عالىترين شكل خود با وجود آنان منطبق است. اين مسأله را در شكل زير مىتوان نمايش داد.
خلقت جهان <-------انسان<-------كمال<-------چهارده معصوم
منبع: نرم افزار معمای هستی