شنبه، 27 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

شبهه: حجاب هيچ اثر مثبتي براي فرد يا جامعه ندارد به همين خاطر است كه قرآن به آن نپرداخته است.


پاسخ :
فلسفه حجاب از ديدگاه قرآن كريم
با اندكي تدبر در آيات قرآن مي‎يابيم كه احترام و حرمت زن، فلسفه حقيقي و يا يكي از فلسفه‎هاي حجاب است زن، اين موجود ظريف، مظهر جمال خلقت است و اسلام مي‎خواهد اين گوهر گرانبها در گنجينه حجاب محفوظ باشد تا از آفات هوس‎ها مصون بماند. قرآن فلسفه حجاب را چنين بيان مي‎دارد:« اي پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلبابها (=روسري‎هاي بلند) خود را بر خويش فرو افكنند، اين كار براي اين كه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند، بهتر است.»[1]
برخي از آثار حجاب
الف) آثار فردي و شخصي
مصونيت از مزاحمت
همواره بين فرد باحجاب و ديگران حريمي وجود دارد كه حجاب اوست و باعث مي‌شود به ندرت مورد اذيت و آزار ديگري قرار گيرد. در تحقيقات ميداني نتيجه جالبي در اين زمينه به دست آمده[2] و آن اين است كه مردان و پسران هنگام عبور از كنار زن محجبه، نوعي شرم ناخواسته در وجودشان ايجاد مي‌شود و آنان را از نگاه يا سخن نادرست بازمي‎دارد. حتي برخي گفته‎اند: وقتي زن يا دختر باحجاب و عفاف را مي‎بينيم، احساس مي‎كنيم او خواهر و يا مادر ما است و هرگز اجازه برخورد نادرست را به خود نمي‎دهيم. از موارد ذكر شده و دهها مورد ديگر درمي‎يابيم حجاب نوعي مصونيت و امنيّت براي شخص ايجاد مي‌كند و در نتيجه اين امنيّت، آرامش روحي و رواني ـ كه آرزوي ديرينه بشر است ـ ايجاد مي‌شود.
حفظ استعدادها
يكي ديگر از آثار فردي حجاب، حفظ و رشد استعدادها است. بديهي است كه اگر در زندگي افراد، شهوت و خودنمايي و جلوه‎گري حاكم باشد، به گونه‎اي كه تلاش و كوشش آنان متوجه نمايش بيش‌تر و ايجاد زمينه‎هاي شهوت باشد، زمينه رشد استعدادها كم‎تر فراهم مي‌شود. ولي اگر از هر نعمت الهي به مقدار صحيح استفاده شود، انسان با استعدادهاي بالقوه فراواني روبرو مي‎گردد كه با فراغت بال و انگيزه مندي آن‌ها را كشف كرده و به رشد و شكوفايي مي‎رساند.
آنچه در مجتمع‎هاي آموزشي به وضوح مشاهده مي‌شود، اين است كه دانش‎پژوهان و دانشجويان محجبه همواره از فرصت‎هاي خويش بهترين استفاده را مي‎كنند و به جاي اتلاف وقت در بازار و بوتيك و مكان‎هايي كه از مظاهر غرب و جلوه‎گري‎هاي غيرمعقول نشان دارد، در مراكز علمي و ادبي و هنري به دنبال پرورش استعدادها هستند تحقيق و پژوهش مي‎كنند، مي‎نويسند و در جلوهاي گوناگون علمي و ادبي اثرهاي ماندگار به جاي مي‎گذارند. براستي آيا اين آثار براي جامعه مهم نيست؟ تنها قدري تأمل در زندگي محجبه‎هاي عفيف ما را به مقصد مي‎رساند.
ب) آثار اجتماعي
حجاب علاوه بر آثار شخصي، داراي آثار اجتماعي است، جامعه‎اي كه بانوان با حفظ حدود و حقوق ديگران ظاهر شوند و موجب تخريب روح و جسم همنوعان خود نشده و محيط امن و آرامي را براي جوانان فراهم سازند، به سوي سعادت و سلامت رواني پيش خواهد رفت. اگر زنان جامعه باحجاب باشند، هم مردان از نظر طهارت روح و جسم سالم مي‎مانند و هم در جامعه، سلامت خانوادگي ـ كه به عنوان يك اصل تربيتي است ـ حفظ خواهد شد و هم مراكز اجتماعي مثل اداره‎ها و بيمارستان‎ها و .... در كمال سلامت رفتاري خواهند بود و بزهكاري اجتماعي به حداقل خواهد رسيد. بسياري از پرونده‎هاي ضد اخلاقي، از عدم رعايت حدود شرعي در حجاب، نشأت گرفته است و آمار جنايي ذكر شده همواره زنگ خطري بوده كه انديشه‎گران تربيتي را نگران مي‎ساخته است. يكي از آثار اجتماعي حجاب، حفظ اجتماع و سلامت اجتماعي خانواده است: بالا رفتن درصد طلاق در كشور ما زنده‎ترين شاهد اين مطلب است. تحقيق و نظرسنجي‎ها[3] نيز نشان داده است كه عامل اصلي ايجاد روابط نامشروع و ربودن دختران يا فرار آن‌ها و آغاز انحرافات و فريب زنان و دختران، سهل‎انگاري ايشان در حجاب بوده است.
نتيجه‎گيري
در مجموع حجاب دستوري حكيمانه است كه براي سلامت روحي و رواني همه افراد جامعه حتي زنان خصوصاً گروهي كه از اندام‎ها و لباس‎هاي زيبا برخوردار نيستند مفيد است. چه زيبا گفته است يكي از زنان مسلمان خارج از كشور كه حجاب حتي از ايجاد عقده‎ها و حسادت‎ها در ميان زنان جلوگيري مي‌كند چرا كه بايد زني به خاطر اين‌كه از اندامي زيبا برخوردار نيستند احساس حقارت و كوچكي كند و ديگري به واسطه داشتن اندام موزون و زيبا به ديگران فخر بفروشد.[4]
در آخر توجّه شما را به قسمتي از نامه بانويي درباره حجاب زنان جلب مي‎كنم:
خداوند كه مرا زن آفريد مسئوليت اداره و تربيت كودكان امروز و مردان فرداي روزگار را به من سپرد و از آن روز كه به اين مسئوليت و پست مهم خود واقف گشتم، با خود عهد كردم كه لحظه‎اي از اين تكليف سرباز نزنم و فكرم به جانب ديگر نرود و حتي نگذارم بي‎سبب، فكر ديگران به سوي من متمايل گردد. من كه نمي‎توانم هر جوان بيكار و بي‎عار را كه در خيابان و اداره و بازار ديدم از خود برانم و به يكايك آنان بگويم اهل فساد و زشتي نيستم. من با اين كار، هم خود را حفظ مي‎كنم و هم آن‌ها را برخلاف خانم‎هاي بي‎حجاب كه نه هنر حفظ خويش را دارند و نه قدرت دور كردن بُلهوسان را از خود[5].
[1] . سوره احزاب،آيه 59. براي جلباب معاني متفاوتي ذكر شد اما قدر مشترك آنها اين است كه بدن به چيزي كه به وسيله آن از سر تا قدم ها را بپوشاند جلباب گفته مي شود، كه بهترين مصداق آن چادر متداول بين متدينين است.
[2] . جهت مطالعه بيش‌تر در اين باره ر. ك: «حجاب و عفاف مروري دوباره، ناهيد طيبي، پيام زن، شماره 96، اسفند 78، ص 56 ـ 58.
[3] . نقل از: «راز يك فريب»، تأليف يوسف غلامي، چاپ اوّل، (قم: انتشارات لاهيجي، 1381)، ص 132.
[4] . نقل از اينك ديگر رو به شرق نماز مي‎گذاريم، فاطمه هرسن، مجله پيام زن، شماره 46، دي ماه 74، ص 23.
[5] . ر. ك: راز يك فريب، همان پيشين، ص 98 ـ 99.
www.andisheqom.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.