جمعه، 21 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

درباره آيه كريمه «موج البحرين يلتقيان بينهما برزخ لايبغيان» توضيح دهيد؟


پاسخ :
ترجمه: دو دريا را در حالى كه با هم برخورد مى كنند در كنار يكديگر قرار داد و ميان آن دو، برزخى (فاصله يى) است كه بر يكديگر غلبه نمى كنند.
احتمالاً با توجه به اينكه معناى مرج مخلوط كردن و يافرستادن و رها نمودن است در اينجا منظور فرستادن و در كنار هم قراردادن دو دريا باشد. و مقصود از دو ديار به گواهى آيه 53 سوره فرقان دو دريارى آب شيرين و شور است اما در اينكه اين دو درياى آب شيرين و شور كجاست كه بر يكديگر غلبه نمى كنند و اين برزخى كه ميان آن دو قرار دارد چيست در ميان مفسران گفتگو بسيار است. آنچه شايد در اين زمينه نزديكتر به ذهن برسد اين است كه رودخانه هاى عظيم آب شيرين هنگامى كه به درياها و اقيانوسها مى ريزند معمولاً دريايى از آب شيرين در كنار ساحل تشكيل ميدهند و آب شور را به عقب مى رانند و عجب اينكه تا مدت زيادى اين دو آب شيرين و شور به خاطر تفاوت درجه غلظت به هم آميخته نمى شوند در مسافرت با هواپيما در مناطقى كه اين رودخانه به دريا مى ريزند منظره درياهاى آب شيرين و شور كه در كنار هم قرار دارند و از هم جداً هستند به خوبى از بالا نمايان است و هنگامى كه كناره اين آبها به يكديگر مخلوط شوند آبهاى شيرين تازه جاى آنها را مى گيرند بطورى كه اين دو درياى جدا از هم دائماً جلب توجه مى كند.
جالب اينكه به هنگام مد دريا كه سطح اقيانوس بالا مى آيد آبهاى شيرين به عقب رانده مى شود بى آنكه با آب شور مخلوط گردد (مگر در مواقع خشكسالى كم آبى) قسمت زيادى از خشكى را مى پوشانند لذا ساحل نشينان در اين مناطق بامهاركردن اين آبهاى
شيرين نهرهاى زيادى در منطقه ساحلى به وجود مى آورند كه به وسيله آن زمينهاى بسيارى مشروب مى شود. اين نهرها كه از بركت جزرو مد ساحلى و تأثير آن در آب اين نهرها به وجود مى آيد در شبانه روز دوبار از آب شيرين پرو خالى مى شود و وسيله بسيار مؤثرى براى آبيارى وسيعى هستند.
نكته ديگر در اين رابطه اينكه در سراسر اقيانوسهاى جهان رودهاى عظيمى د رحركت است كه يكى از نيرومندترين آنها گلفت استرايم نام دارد اين رود عظيم از سواحل آمريكاى مركزى و حركت مى كند و سراسر اقيانوس اطلس را مى پيمايد و به سواحل اروپاى شمالى مى رسد. اين آبها كه از مناطق نزديك به خط استوا حركت مى كنند گرم هستند وحتى رنگ آنها گاه با رنگ آبهاى مجاور متفاوت است و عجب اينكه عرض همين رود عظيم دريائى در حدود 150 كيلومتر و عمق آن چند صد متر مى باشد سرعت آن در برخى مناطق بقدرى است كه در يكروز 160 كيلومتر راه طى مى كند. تفاوت درجه اين آبها با آبهاى مجاور حدود 10 تا 15 درجه است ولذا حاشيه غربى آنرا ديوار سرد مى نامند گلف استريم بادهاى گرمى بوجود مى آورد و مقدار قابل توجهى از حرارت خود را به طرف كشورها بسيار سخت و طاقت فرسا بود اين يكى از رودها است و در آبهاى پنج قاره جهان نظير اين جريان دريائى فراوان است.
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.