جمعه، 21 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

اولي الامر چيست ؟ آيا مخصوص به ائمه معصومين ( عليهم السلام ) است يا به اولياء الله تعلق مي پذيرد؟


پاسخ :
در آيه 59 سور نساء :" يا ايها الذين امنوا اطيعوا ا... و اطيعوا الرسول و اولي الامر منكم فان تنازغتم في شي فرده الي ا... و الرسول ان كنتم تومنون با لله و اليوم الآخر ذلك خير و احسن تأويلا "
( اولي الامر هر طايفه اي كه باشند بهره اي از وحي ندارند و كار آنها تنها صادر نمودن آرايي است كه به نظرشان صحيح مي رسد و اطاعت آنان در آن آراء و در اقوالشان بر مردم واجب است. و اولي امر حق ندارند حكمي جديد غير حكم خدا و رسول را وضع كنند ، و نيز نمي توانند حكمي كه از احكام ثابت دركتاب و سنت است را نسخ نمايند و گرنه بايد مي فرمود در هر عصري موارد نزاع را به ولي امر آن عصر ارجاع دهيد.
اما وظيفة اولي الامر اينست كه رأي را در مواردي كه ولايتشان در آن نافذ است ارائه دهند و يا بگو در قضايا و موضوعات عمومي و كلي حكم خدا و رسول را كشف كنند. ) (1)
اما در مورد اختصاص اولياي امر به معصومين علامه طباطبائي در تفسير الميزان ج 4 ص 623 مي فرمايند :
آية شريفه بين رسول و اولي الامر جمع كرده است و براي هر دو يك اطاعت را ذكر نموده است و فرموده : ( و اطيعوا الرسول و اولي الامر منكم ) با اين كه در مورد رسول حتي احتمال اين نيز نمي رود كه امر به معصيت كند و يا گاهي در خصوص حكمي دچار اشتباه و غلط گردد ، اگر در مورد اولي الامر اين احتمال برود به هيچ وجه نبايد براي جلوگيري از اين احتمال قيدي نياورد ، پس ما هم كه مي بينيم درمورد آنان قيدي نياورده است چاره اي جز اين نداريم كه بگوئيم آية شريفه از هرقيدي مطلق است ، و لازمة مطلق بودنش همين است كه بگوئيم همان عصمتي كه در مورد رسول مسلم گرفته شد ، در مورداولي الامر نيز اعتبار شده باشد ، و خلاصة كلام منظور ا اولي الامر ، آن افراد معيني هستند كه مانند رسول خدا ( ص ) داراي عصمتند .
البته وجوب اطاعت از طايفه اي خاص بنام فقها و مراجع معظم تقليد گرچه از باب " اولي الامر " ثابت نمي شود امّا به دلايلي ديگر كه بعضاً از معصومين عليهم السلام نقل شده است ثابت مي گردد و جايگاه اولياي الهي (غير از معصومين عليهم السلام ) در دورة غيبت امام زمان عجل الله تعالي فرجه شريف جايگاه ويژه و مخصوصي است كه براي رسيدن به مقامات انساني و الهي چاره اي جز تمسك به فرامين گرانبهايشان ندرايم.
پی نوشت:
1. تفسير الميزان، علامه طباطبائي"ره"، ج4، ص618 و619
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.