پرسش :
آيا قرآن كريم را ميتوان به همان ترتيبي كه نازل شده و حضرت علی(علیه السلام) آن را كتابت كرده، به چاپ و منتشر كرد؟ آيا بين آن قرآن و قرآن فعلي تفاوتي هست؟ اگر به همان ترتيب (نزولي) چاپ ميشد، چه ميشد؟
پاسخ :
از آنجا كه دانش ترتيب نزولي آيات و سور در اختيار ما نيست و رواياتي كه دربارة ترتيب نزول نقل شده، علاوه بر ظنّي بودن آنها، در مواردي با يكديگر اختلاف دارند; لذا نميتوان به ترتيب نزولي قطعي دست يافت.
ـ بين قرآن ما و قرآني كه حضرت علي(علیه السلام) جمعآوري كرد، هيچ تفاوتي وجود ندارد و تفاوتهاي آنها تنها از جهت شكلي است و نه محتوايي. در مصحف حضرت علي(علیه السلام)، ترتيب دقيق آيات و سور طبق نزول آنها و براساس قرائت پيامبر اكرمو به همراه توضيحاتي دربارة تنزيل و تأويل و ناسخ و منسوخ و... آمده است.(ر.ك: علوم قرآني، محمد هادي معرفت، ص 121 و 122، مؤسسة فرهنگي انتشاراتي التمهيد.)
ـ انتشار قرآن براساس ترتيب نزولي، در شرايطي كه دانش لازم در اختيار نبوده و احتمال خطا بسيار است، درست به نظر نميرسد، بله اگر قرآن حضرت علي(علیه السلام) در جامعه منتشر ميشد ميتوانست بيشترين مشكلات و دشواريهاي فهم قرآن را مرتفع سازد.
گذشتة از اين، اهلبيت: خود بر دست نزول به قرآن فعلي و رجوع به آن تأكيد كردهاند.(همان، ص 139 و 122ـ123.)
گفتني است براساس روايات اهلبيت: مصحف علي(علیه السلام) هم اكنون نزد امام زمان (علیه السلام) ميباشد.(درسنامة علوم قرآن، سطح 2، حسين جوان آراسته، ص 165، انتشارات دفتر تبليغات اسلامي.)
eporsesh.com
از آنجا كه دانش ترتيب نزولي آيات و سور در اختيار ما نيست و رواياتي كه دربارة ترتيب نزول نقل شده، علاوه بر ظنّي بودن آنها، در مواردي با يكديگر اختلاف دارند; لذا نميتوان به ترتيب نزولي قطعي دست يافت.
ـ بين قرآن ما و قرآني كه حضرت علي(علیه السلام) جمعآوري كرد، هيچ تفاوتي وجود ندارد و تفاوتهاي آنها تنها از جهت شكلي است و نه محتوايي. در مصحف حضرت علي(علیه السلام)، ترتيب دقيق آيات و سور طبق نزول آنها و براساس قرائت پيامبر اكرمو به همراه توضيحاتي دربارة تنزيل و تأويل و ناسخ و منسوخ و... آمده است.(ر.ك: علوم قرآني، محمد هادي معرفت، ص 121 و 122، مؤسسة فرهنگي انتشاراتي التمهيد.)
ـ انتشار قرآن براساس ترتيب نزولي، در شرايطي كه دانش لازم در اختيار نبوده و احتمال خطا بسيار است، درست به نظر نميرسد، بله اگر قرآن حضرت علي(علیه السلام) در جامعه منتشر ميشد ميتوانست بيشترين مشكلات و دشواريهاي فهم قرآن را مرتفع سازد.
گذشتة از اين، اهلبيت: خود بر دست نزول به قرآن فعلي و رجوع به آن تأكيد كردهاند.(همان، ص 139 و 122ـ123.)
گفتني است براساس روايات اهلبيت: مصحف علي(علیه السلام) هم اكنون نزد امام زمان (علیه السلام) ميباشد.(درسنامة علوم قرآن، سطح 2، حسين جوان آراسته، ص 165، انتشارات دفتر تبليغات اسلامي.)
eporsesh.com