يکشنبه، 30 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

موسيقي چه جور بايد باشد تا انسان را معنوي كند و چه رمزي در موسيقي قرآن است علت بدي موسيقي چيست ؟


پاسخ :
الف) موسيقي اگر از معيارهاي شرعي تجاوز نكند نه تنها مضر نيست كه در تلطيف روح نيز مؤثر است و اين نكته‏اياست كه بوعلي سينا نيز در اشارات و تنبيهاتش اشاره دارد(«ثم الالحان المستخدمة لقوي النفس الموقعة لما لحسن به من الكلام موقع القبولمن الاوهام ؛ يكي از عواملي كه نفس امّاره انسان را رام نفس مطمئنه مي‏سازد، نغمه‏هايي است كه قواي نفس را در استخدام مي‏گيرد و موضوع نغمه‏ها و الحان را موردقبول اوهام مي‏سازد». (اشارات ، جلد 3، ص 380). معيار شرعي اين است كه موسيقي مناسب با مجالس عيش و طرب و لهو ولعب نباشد و نيز نبايد مهيج شهوت باشد. بنابر اين سرودها و آهنگ‏هاي شادي كه از طريق راديو و تلويزيون پخشمي‏شود، يا آن نمونه‏هايي كه از سازمان تبليغات اسلامي مجوّز گرفته شده است، اشكالي ندارد.
ب ) آيات قرآن از بعد هنري داراي فصاحت و بلاغت است و نيز با آهنگ خوش و مناسبي بيان گرديده است وهمين عامل است كه باعث نفوذ در دل‏ها گشته و چشم‏ها را خيره خود ساخته است.
اخيراً در دانشگاه اصفهان يكي از اساتيد دانشگاه ادبيات دقت ويژه‏اي در آهنگ‏هاي برخي از آيات قرآن نموده وآنها را بر اساس عروض و قافيه منطبق ساخته است كه براي بنده جالب توجه بود. در صورت تمايل ر.ك: كتاب «هنراسلامي».
ج ) يكي از حكمت‏هاي حرمت و ممنوعيت موسيقي، اين است كه مهيج شهوت بوده و افراد آلوده به اين مجالسو محافل به تدريج دچار يك نوع لاابالي‏گري، عياشي، و شهوت‏پرستي مي‏شوند؛ به طوري كه گاه خدا، دين و بلكهبسياري از ارزش‏هاي ديگر را زير پا مي‏گذراند. جبّاران و گردنكشان تاريخ نيز براي اينكه پس از فجايع و جناياتي كهمرتكب مي‏شدند، پا روي وجدان خويش بگذارند، به مجالس عيش و طرب رو مي‏آوردند و كنيزكان آوازه‏خوان ومطرب‏ها را دعوت نموده و... .
آيا براي يك فرد صالحي كه در صدد ارتقا و تكامل انسانيّت خويش و تقرّب به خداي سبحان است، مصلحتاست كه در اين گونه مجالس شركت نمايد و با آن گونه افراد مجالست كند؟ گر چه ممكن است كسي ايراد بگيرد كهحالا با چند دقيقه موسيقي و نيم ساعت شركت در چنين مجلسي، مگر چه پيش مي‏آيد؟ ولي بايد توجه داشته باشيدكه گناهان در آغاز و از بنياد، از يك قدم ساده شروع مي‏شود، او به جريان مي‏افتد و پس از گذشت مدتي، ناگهان انسانمتوجه مي‏شود كه آن يك قطره، دريايي شده و انسان را در امواج متلاطم خويش غرقه ساخته است.
د ) در عرفان اسلامي، دعا، نيايش، نماز و... عامل خودشناسي و خودسازي است. نماز و نيايش نه تنها حجابنيست كه جزو مراحل سير و سلوك عارف است و به همين دليل است كه علي(ع) ـ كه سرآمد عارفان است ـ آن همهدعا و نيايش داشته و هم‏چنين است ساير انبيا(ع) و ائمه هدي(ع) ما به شما توصيه مي‏كنيم، هرگز از نيايش و دعاگريزان نباشيد. البته دعا و عبادت را بايد با ميانه‏روي و اعتدال دنبال كرد. مبادا خودتان را در اين زمينه خسته كنيد، بهطوري كه از دعا بيزار شويد. به گفته الكسيس كارل «دعا» پرواز روح است به سوي خدا.
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.