پرسش :
فلسفه تحريم ازدواج با محارم چيست؟
پاسخ :
كساني كه ازدواج با آنان حرام است، چند گروهند:
1. محارم نسبي ؛ مثل مادر، خواهر، عمه و خاله .
2. محارم سببي ؛ يعني محارمي كه محروميت با آنان در پي پيمان زناشويي ايجاد ميشود ؛ مثل مادر همسر .
3.محارم رضاعي ؛ يعني محرمهايي كه بر اثر شيرخوارگي براي انسان، وجود دارند؛ مثل خواهر رضاعي.
4. و افراط كه ازدواج با آنان به دليل كفر، يا به پايان نرسيدن عده طلاق يا عده وفات و نظير آن بر انسان حرام ميباشد.{1}
در عمل به دستورهاي شرع، ملزم به دانستن فلسفه آنها نيستيم ؛ بلكه بايد با داشتن روحيه تعبد، بيچون و چرا، دستورهاي الهي را گردن نهيم. با اين حال، در برخي از آيات و روايات، به فلسفه و حكمت احكام اشاراتي شده است. نيز با پيشرفت علم، انسان به فلسفه بسياري از احكام پي برده است. با پيشرفتهايي كه از رهگذر علم ژنتيك براي بشر به دست آمده، مشخص شده است كه ازدواجهاي فاميلي - خصوصاً در اقوام درجه اول ؛ مثل فرزند و مادر - هنجار مناسبي ندارد و باعث بيماريهاي مختلف و ناعلاج ميشود. انديشمندان رشتههاي گونان علمي از دير باز تا كنون به برخي از اسباب و حكمتهاي تحريم ازدواج با محارم پي بردهاند{2} كه نقل سخنان آنان اعجاز علمي قرآن را بيش از پيش مشخص ميكند:
1. سبب چنين تحريمي آن است كه نزديكي، به نوعي ذلت و اهانت به فرد مقابل محسوب ميشود و انسان از ذكر آن حيا دارد. براي همين ميبايست مادران آدمي مصون از چنين تعرض و اهانتي باشند؛ چون لطفها و خدمات مادر نسبت به فرزند بيش از آن است كه قابل ذكر باشد و در شمار آيد. درباره بقيه محارم نيز ماجرا از همين قرار است.{3}
2. محقق ديگري در اين باره به نقل از فقها، ميگويد:«تمايل غرايز جنسي نسبت به محارم كمتر است و هر چه تمايل جنسي كمتر باشد، ضعف قوه شهوي بيشتر ميگردد و در اين صورت اگر توليد مثلي انجام پذيرد، فرزند ضعيفي ايجاد خواهد شد».{4} وي به نقل از متخصصان كشاورزي ميگويد:« اگر همه ساله در يك زمين، دانه محصول سال پيش همان زمين كاشته شود، نتيجه و محصول زراعت هم از نظر كمي و هم از نظر كيفي دچار ركود ميشود، و براي همين لازم است تخم ديگري كه از زمين ديگري است، در آن زمين كاشته شود. در تناسل انسان نيز ماجرا از اين قرار است كه نطفه پدر يا برادر يا فرزند و ديگر خويشاوندان كه ازدواج با آنان حرام است، مانند دانه يك زمين است كه اگر در همان زمين كاشته شود، نسل و نتيجه چنين ازدواجهايي، ناقص خواهد بود و كيفيت مطلوبي نخواهدداشت».{5}
محقق ديگري ميگويد :«در ازدواجهايي كه ميان محارم صورت ميگيرد، خانواده تهديد به اختلافات دروني و داخلي ميشود و فساد و فحشا ميان خانواده واحد حاكم ميگردد و نيز موجب انتقال بيماريهاي ارثي به شكلي ناگوار به نسلهاي بعدي است و در نهايت ناتواني نسل بشر را تا مرحله هولناكي در بردارد».{6}
4. پژوهشگر ديگري، ضمن طرح آيه تحريم ازدواج با محارم، مينويسد: «اهميت ازدواجهاي خويشاوندي در پزشكي از آن روست كه ريسك بيماريهاي ارثي نادر، مثل بيماري تيساكس،{7} فنيل كتونوري،{8} گالاكتوزمي،{9} گررو درما پيگمنتوزا{10} و... به ميزان نزديكي رابطه والدين (از نظر خويشاوندي) بستگي دارد. از خصوصيات مهم اين بيماريها آن است كه اغلب در ميان ازدواجهاي خويشاوندي پديدار ميشوند...».{11} وي در ادامه ميگويد: «هر چقدر در ازدواجهاي خويشاوندي، نسبت زوج به يكديگر نزديكتر باشد، احتمال بروز بيماريهاي ژنتيكي زيادتر است. براي مثال، اين احتمال در ازدواج فاميلي درجه يك (والد - فرزند) خيلي بيشتر است ؛ چون كه در اين حالت، ژنهاي{12} آنها مشترك ميباشد و احتمال اين كه ژن هايي حامل بيماري در كنار يكديگر قرار گيرند و بچه را به بيماري ژنتيكي مبتلا نمايد، بسيار بيشتر است؛ در حالي كه اين احتمال در ازدواجهاي خويشاوندي دور، كمتر است. براي مثال، در ازدواجهاي فاميلي درجه سه (پسر عمو - دختر عمو) از آن جا كه ژنهاي مشترك آنها كمتر است ،احتمال اين كه ژنهاي حامل بيماري در كنار يكديگر قرار گيرند، كمتر شده، در نتيجه بروز بيماري ارثي نيز كمتر ديده ميشود».{13} وي درباره ديگر علت تحريم ازدواجهاي فاميلي كه جمعي بدان اشاره كردهاند،{14} گويد: «دليل ديگر در مورد تحريم ازدواج با محارم اين است كه از نظر روحي و رواني، در ميان محارم، جاذبه و كشش جنسي معمولاً وجود ندارد؛ زيرا آنها از بدو تولد با هم بزرگ ميشوند و براي يكديگر موجود عادي و معمولي هستند. موارد نادر و استثنايي را نيز نميتوان مقياس قوانين عمومي و كلي قرار داد. از اين رو، در اين جا يكي از شرايط استحكام پيوند زناشويي كه جاذبه جنسي است، مخدوش شده است و اين گونه ازدواجها ناپايدار و سست ميباشد».{15}
پی نوشتها:
[1].ر.ك: تحريرالوسيله، امام خمين، ج 2، ص 262، كتاب النكاح، فصل في اسباب التحريم (مطبقه الاداب في النجف الاشراف).
[2].البته هر شخص يا گروهي به برخي از اين حكمتها و اسباب، و نسبت به برخي از محارم اشاره كرده است.
[3].ر.ك: مقتنيات الدرر، ميرسيد علي حائري تهراني، ج 3، ص 75 (ناشر: شيخ محمد آخوندي، تهران، 1337ش).
ر.ك: تفسير عاملي، ابراهيم عاملي، كتاب فروشي صدوق، تهران، ج 2، ص 373 - 374.
[4].تفسير عاملي، ابراهيم عاملي، كتاب فروشي صدوق تهران، ج 2، ذيل آيه 23 سوره نسا، ص 373 - 374.
[5].همان.
[6].تفسير هدايت، سيدمحمدتقي مدرسي، ج 2، ذيل آيه 23 سوره نسا، ص 49، چاپ اول، 1377، بنياد پژوهشهاي اسلامي آستان قدس رضوي.
[7].تي ساكس، تباهي شديد ذهني و جسمي است كه در دوران شيرخوارگي آغاز ميشود و به مرگ بين 2 تا 3 سالگي منجر ميشود.
[8]. فنيل كتونوري، تأخير تكاملي است كه در دوران شير خوارگي آشكار ميشود و گاهي با ساير تظاهرات نورلوژيك ،مانند حملات صرع، بيش فعالي و آشفتگيهاي رفتاري، همراه ميگردد.
[9]. گالاكتوزومي، برجستهترين علايم باليني اين بيماري در دوران نوزادي بروز ميكند. عموماً نوزاداني كه چنين بيماري اي دارند، با خوردن شير، علايم نارسايي كبد و اختلال كاركرد كليه پيدا ميكنند. رشد اين نوزادان هم كم است.
[10]. گررو درما پيگمنتوزا، بيماري نادر و كشندهاي است كه با وجود نقاط قهوهاي و زخمهاي پوستي همراه با تحليل عضلاني و پوستي و تلانژ كتازي مشخص ميشود.
[11]. قرآن و طب نوين، دكتر محمود نوري شاد كام، ص 81-82 (دار الكتب الاسلاميه، تهران، چاپ اول، 1378).
[12].6. ژن همان عامل وراثت است.
[13].قرآن و طب نوين، دكتر محمود نوري شادكام، ص 82 - 83، (دارالكتب الاسلاميه، تهران، چاپ اول 1378).
[14].تفسير نمونه، مكارم شيرازي، ج 3، ص 327 - 328، ذيل آيه 23 سوره نسا، (دار الكتب الاسلاميه، چاپ نوزدهم، 1370).
[15].قرآن و طب نوين، دكتر محمود نوري شادكام، ص 84.
eporsesh.com
كساني كه ازدواج با آنان حرام است، چند گروهند:
1. محارم نسبي ؛ مثل مادر، خواهر، عمه و خاله .
2. محارم سببي ؛ يعني محارمي كه محروميت با آنان در پي پيمان زناشويي ايجاد ميشود ؛ مثل مادر همسر .
3.محارم رضاعي ؛ يعني محرمهايي كه بر اثر شيرخوارگي براي انسان، وجود دارند؛ مثل خواهر رضاعي.
4. و افراط كه ازدواج با آنان به دليل كفر، يا به پايان نرسيدن عده طلاق يا عده وفات و نظير آن بر انسان حرام ميباشد.{1}
در عمل به دستورهاي شرع، ملزم به دانستن فلسفه آنها نيستيم ؛ بلكه بايد با داشتن روحيه تعبد، بيچون و چرا، دستورهاي الهي را گردن نهيم. با اين حال، در برخي از آيات و روايات، به فلسفه و حكمت احكام اشاراتي شده است. نيز با پيشرفت علم، انسان به فلسفه بسياري از احكام پي برده است. با پيشرفتهايي كه از رهگذر علم ژنتيك براي بشر به دست آمده، مشخص شده است كه ازدواجهاي فاميلي - خصوصاً در اقوام درجه اول ؛ مثل فرزند و مادر - هنجار مناسبي ندارد و باعث بيماريهاي مختلف و ناعلاج ميشود. انديشمندان رشتههاي گونان علمي از دير باز تا كنون به برخي از اسباب و حكمتهاي تحريم ازدواج با محارم پي بردهاند{2} كه نقل سخنان آنان اعجاز علمي قرآن را بيش از پيش مشخص ميكند:
1. سبب چنين تحريمي آن است كه نزديكي، به نوعي ذلت و اهانت به فرد مقابل محسوب ميشود و انسان از ذكر آن حيا دارد. براي همين ميبايست مادران آدمي مصون از چنين تعرض و اهانتي باشند؛ چون لطفها و خدمات مادر نسبت به فرزند بيش از آن است كه قابل ذكر باشد و در شمار آيد. درباره بقيه محارم نيز ماجرا از همين قرار است.{3}
2. محقق ديگري در اين باره به نقل از فقها، ميگويد:«تمايل غرايز جنسي نسبت به محارم كمتر است و هر چه تمايل جنسي كمتر باشد، ضعف قوه شهوي بيشتر ميگردد و در اين صورت اگر توليد مثلي انجام پذيرد، فرزند ضعيفي ايجاد خواهد شد».{4} وي به نقل از متخصصان كشاورزي ميگويد:« اگر همه ساله در يك زمين، دانه محصول سال پيش همان زمين كاشته شود، نتيجه و محصول زراعت هم از نظر كمي و هم از نظر كيفي دچار ركود ميشود، و براي همين لازم است تخم ديگري كه از زمين ديگري است، در آن زمين كاشته شود. در تناسل انسان نيز ماجرا از اين قرار است كه نطفه پدر يا برادر يا فرزند و ديگر خويشاوندان كه ازدواج با آنان حرام است، مانند دانه يك زمين است كه اگر در همان زمين كاشته شود، نسل و نتيجه چنين ازدواجهايي، ناقص خواهد بود و كيفيت مطلوبي نخواهدداشت».{5}
محقق ديگري ميگويد :«در ازدواجهايي كه ميان محارم صورت ميگيرد، خانواده تهديد به اختلافات دروني و داخلي ميشود و فساد و فحشا ميان خانواده واحد حاكم ميگردد و نيز موجب انتقال بيماريهاي ارثي به شكلي ناگوار به نسلهاي بعدي است و در نهايت ناتواني نسل بشر را تا مرحله هولناكي در بردارد».{6}
4. پژوهشگر ديگري، ضمن طرح آيه تحريم ازدواج با محارم، مينويسد: «اهميت ازدواجهاي خويشاوندي در پزشكي از آن روست كه ريسك بيماريهاي ارثي نادر، مثل بيماري تيساكس،{7} فنيل كتونوري،{8} گالاكتوزمي،{9} گررو درما پيگمنتوزا{10} و... به ميزان نزديكي رابطه والدين (از نظر خويشاوندي) بستگي دارد. از خصوصيات مهم اين بيماريها آن است كه اغلب در ميان ازدواجهاي خويشاوندي پديدار ميشوند...».{11} وي در ادامه ميگويد: «هر چقدر در ازدواجهاي خويشاوندي، نسبت زوج به يكديگر نزديكتر باشد، احتمال بروز بيماريهاي ژنتيكي زيادتر است. براي مثال، اين احتمال در ازدواج فاميلي درجه يك (والد - فرزند) خيلي بيشتر است ؛ چون كه در اين حالت، ژنهاي{12} آنها مشترك ميباشد و احتمال اين كه ژن هايي حامل بيماري در كنار يكديگر قرار گيرند و بچه را به بيماري ژنتيكي مبتلا نمايد، بسيار بيشتر است؛ در حالي كه اين احتمال در ازدواجهاي خويشاوندي دور، كمتر است. براي مثال، در ازدواجهاي فاميلي درجه سه (پسر عمو - دختر عمو) از آن جا كه ژنهاي مشترك آنها كمتر است ،احتمال اين كه ژنهاي حامل بيماري در كنار يكديگر قرار گيرند، كمتر شده، در نتيجه بروز بيماري ارثي نيز كمتر ديده ميشود».{13} وي درباره ديگر علت تحريم ازدواجهاي فاميلي كه جمعي بدان اشاره كردهاند،{14} گويد: «دليل ديگر در مورد تحريم ازدواج با محارم اين است كه از نظر روحي و رواني، در ميان محارم، جاذبه و كشش جنسي معمولاً وجود ندارد؛ زيرا آنها از بدو تولد با هم بزرگ ميشوند و براي يكديگر موجود عادي و معمولي هستند. موارد نادر و استثنايي را نيز نميتوان مقياس قوانين عمومي و كلي قرار داد. از اين رو، در اين جا يكي از شرايط استحكام پيوند زناشويي كه جاذبه جنسي است، مخدوش شده است و اين گونه ازدواجها ناپايدار و سست ميباشد».{15}
پی نوشتها:
[1].ر.ك: تحريرالوسيله، امام خمين، ج 2، ص 262، كتاب النكاح، فصل في اسباب التحريم (مطبقه الاداب في النجف الاشراف).
[2].البته هر شخص يا گروهي به برخي از اين حكمتها و اسباب، و نسبت به برخي از محارم اشاره كرده است.
[3].ر.ك: مقتنيات الدرر، ميرسيد علي حائري تهراني، ج 3، ص 75 (ناشر: شيخ محمد آخوندي، تهران، 1337ش).
ر.ك: تفسير عاملي، ابراهيم عاملي، كتاب فروشي صدوق، تهران، ج 2، ص 373 - 374.
[4].تفسير عاملي، ابراهيم عاملي، كتاب فروشي صدوق تهران، ج 2، ذيل آيه 23 سوره نسا، ص 373 - 374.
[5].همان.
[6].تفسير هدايت، سيدمحمدتقي مدرسي، ج 2، ذيل آيه 23 سوره نسا، ص 49، چاپ اول، 1377، بنياد پژوهشهاي اسلامي آستان قدس رضوي.
[7].تي ساكس، تباهي شديد ذهني و جسمي است كه در دوران شيرخوارگي آغاز ميشود و به مرگ بين 2 تا 3 سالگي منجر ميشود.
[8]. فنيل كتونوري، تأخير تكاملي است كه در دوران شير خوارگي آشكار ميشود و گاهي با ساير تظاهرات نورلوژيك ،مانند حملات صرع، بيش فعالي و آشفتگيهاي رفتاري، همراه ميگردد.
[9]. گالاكتوزومي، برجستهترين علايم باليني اين بيماري در دوران نوزادي بروز ميكند. عموماً نوزاداني كه چنين بيماري اي دارند، با خوردن شير، علايم نارسايي كبد و اختلال كاركرد كليه پيدا ميكنند. رشد اين نوزادان هم كم است.
[10]. گررو درما پيگمنتوزا، بيماري نادر و كشندهاي است كه با وجود نقاط قهوهاي و زخمهاي پوستي همراه با تحليل عضلاني و پوستي و تلانژ كتازي مشخص ميشود.
[11]. قرآن و طب نوين، دكتر محمود نوري شاد كام، ص 81-82 (دار الكتب الاسلاميه، تهران، چاپ اول، 1378).
[12].6. ژن همان عامل وراثت است.
[13].قرآن و طب نوين، دكتر محمود نوري شادكام، ص 82 - 83، (دارالكتب الاسلاميه، تهران، چاپ اول 1378).
[14].تفسير نمونه، مكارم شيرازي، ج 3، ص 327 - 328، ذيل آيه 23 سوره نسا، (دار الكتب الاسلاميه، چاپ نوزدهم، 1370).
[15].قرآن و طب نوين، دكتر محمود نوري شادكام، ص 84.
eporsesh.com