دوشنبه، 25 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

از ديدگاه قرآن كيفرهاي روحي و عقلي دوزخيان چگونه است؟


پاسخ :
آيات قرآن درباره كيفر روحي و عقلي دوززخيان چند دسته است:

1 – آياتي كه دلالت بر عذاب تبه كاران دارد، و نيز براي تحقير آنان، با زبان طعن گفته مي شود «بچشيد» عذابي را كه آن را دروغ مي پپنداشتيد: «وَقيلَ لَهُم ذُوقوا عَذابَ النارِ الَذي كُنْتُم بِه تُكذَّبون»، سجده/20 «وَنَقولُ لِلذينِ ظَلَمُوا ذُوقُوا عَذابَ النار الّتي كُنْتم بِها تُكَذِّبون»، سبأ/42 «ثم قيل لِلَذين ظَلَموا ذُوقوا عَذابَ الخُلد» يونس/52 اين بدان جهت است كه گوش و ذائقه آنان نيز صداي كيفر و طعم عذاب را بشنود و بچشد.

2 – آياتي كه بر تحقير و خوار شماري دوزخيان دلالت دارد؛ مانند: «رَبَّنا إِنَّك مَنْ تُدْخِل النارَ فَقَد أَخْزيَتَه وَ ما لِلظالمين مِن أَنْصار»؛ آل عمران/192 [پروردگارا همان هر كس را به آتش درآوردي او را خوار وخفيف ساخته اي و براي ستمگران ياوراني نيست.] همچنين: «أَلْيَوم تُجَزون عَذاب الهُونِ بِما كُنْتم تَقَولُون عَليَ اللهِ غَيرَ الحَقّ»؛ انعام/93 [در روز قيامت عذاب خوار و خفيف كننده اي خواهيد ديد، در برابر آنچه به ناحق به خداوند مي گفتيد] «وَالذَينَ كَفَروا وَكذبَّوا بِاياتِنا فَأُولئِك لَهُمْ عَذابٌ مُهين»؛ حج/57 [آنان كه كفر ورزيدند و به آيات ما نسبت دروغ دادند براي آنان عذاب خوار كننده اي است.]

3 – از ديگر شكنجه هاي روحي دوزخيان اين است كه پس از مدتي عذاب، به خيال خام خود زمان آن فرا رسيده كه نجات يابند و از جايگاه خود حركت كرده و چون خواهند از آن جا خارج شوند با برخورد شديد مأموران روبرو مي شوند كه باز گرديد، غم و اندوه جانكاهتان پايان نپذيرفته است، كجا مي رويد، بايستيد و عذاب سخت را بچشيد: «كُلَّما أَرادوا أَن يَخْرجُوا مِنْها مِنْ غَمٍّ أُعيدوا فيها وَذوقُوا عَذابَ الحَريق» حج/22 [سپس با تازيانه و گرزهاي آتشين عذاب سوران و تازه اي به آنان مي چشانند.]

4 – تحقير دوزخيان با الفاظ ويژه از شديدترين اهانت هايي است كه به دوزخيان روا داشته مي شود. آري وقتي شديدترين عذاب و شكنجه را در مدتي كه خدا مقدار؛آن را مي داند بر جان خريدند، به ستوه آمده لب به لابه مي گشايند: «رَبَّنا أَخْرِجنا مِنْها فَإِن عُدْنا فَإِنَّما ظالِمون قالَ اخْسَئُوا فيها وَلاتُكَلِمُون»؛ مؤمنون/107 ـ 108

[پروردگارا ما را از اين جا بيرون بر. پس اگر باز هم به بدي بازگشتيم در آن صورت ستمگر خواهيم بود.] آنگاه با همان واژه اي كه براي راندن ودور كردن سگ بر زبان مي آورند: «اخسئوا» گفته مي شود: دور شويد و با من سخن مگوييد. ديگر پاسخي كه مي شنوند زماني است كه از شدت عذاب دست به دامن كليد داران و مالكان دوزخ شده تا از خدا بخواهند دست كم يك روز عذابشان را تخفيف دهد. در پاسخ گويند: آيا پيامبرانتان دليل و برهان و كتاب برايتان نياوردند؟ گويند: چرا آوردند. خازنان دوزخ گويند: پس هر چه مي خواهيد دعا كنيد ولي بدانيد كه خواهش و تمني كافران به جايي نمي رسد؛ زيرا قيامت جاي برداشت محصول است، نه جاي كشت: «في الصيف ضيعت اللبن». از امثال عرب؛ (مجمع البحرين 1، 2/650)

5 – دوزخ چون از راه دور دوزخيان را ببيند خروش برآورده، آماده پذيرايي آنان مي گردد: «إِذا رَأْتُهم مِنْ مَكان بَعيد سَمعُوا لَها تَغُيظّاً وَ زفيراً». فرقان/12 از اين رو خشم خويش را اظهار مي دارد واز ژرفاي دل مي خروشد، و چون موجودي درنده خرناس مي كشد. پس دوزخ داراي عقل و شعور وادراك است ودشمن را نيك مي شناسد.

6 – گفتگوي دوزخيان و بهشتيان، صحنه اي دلخراش و سرزنش آميز را براي دوزخيان به وجود مي آورد. به ويژه آنگاه كه از جهان ديگر مورد ملامت و لعنت قرار گيرند: «وَنادي أَصحابُ الجَنه أَصحابَ النارِ أَنْ قَد وَجَدْنا ما وَعَدنا رَبُّنا حَقا فَهَل وَجَدتُم ما وَعَد رَبُّكم حَقّا قالُوا نَعَم فَأَذَّن مُوذِنّ بَيْنَهم أَنْ لَعنة اللهِ عَلَي الظالِمينْ»؛ اعراف/44 [و بهشتيان، دوزخيان را آواز مي دهند كه ما آنچه را پروردگارمان به ما وعده داده بود درست يافتيم، آيا شما نيز آنچه را وعيد پروردگارتان بود راست و درست يافتيد؟ مي گويند: آري. پس آواز دهنده اي ميان آنان آواز در مي دهد كه لعنت خدا بر ستمكاران.]

7 – آتشي كه قلب و جان انسان را مي گذازد؛ چه بسا شديدتر از عذاب هاي جسماني باشد؛ مثلا اگر كسي جواني كامل و متخلق به اخلاق پسنديده را از دست بدهد، قلبش چنان آتش مي گيرد كه از هر عذاب سوزان جسماني گدازنده تر است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.