جمعه، 8 دی 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آیا در عزاداری ها، گفتن مطالبی مثل انا کلب الرقیه یا سگ عوعو کن کوی حسینم، صحیح است؟


پاسخ :
بی تردید تعظیم شعائر دینی، بخصوص گرامی داشت نهضت بی بدیل حسینی که در طی قرن های متمادی از سوی پیروان مکتب اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ انجام گرفته و هر روز نیز بر شکوه، عظمت و تأثیر آن افزوده می گردد، از افتخارات بزرگ و منحصر به فرد شیعیان است این امر در صورتی نتایج مطلوبی را در پی خواهد داشت که به نکاتی چند توجه خاص مبذول گردد:
1. هدف اساسی از برپایی چنین مراسمی، تقویت اسلام وتشیع، معرفی اهداف و انگیزه های راستین قیام حسینی و مجاهدات سایر ائمه اطهار ـ علیهم السّلام ـ و نیز رساندن پیام آنها به گوش نسلهای جدید مسلمان و غیر مسلمان باشد.
2. می بایداز انجام و حتی زمینه سازی هر نوع عملی (اعم از آهنگ، تعابیر، حرکات فیزیکی و غیره) که مناسب با شأن و جایگاه ائمه طاهرین ـ علیهم السّلام ـ و شرافت مجالس منتسب به آنها نباشد پرهیز شود.
3. مداحان و عزاداران باید توجه داشته باشند که رعایت اعتدال و میانه روی و پرهیز از افراط و حد فزونی و دوری از اعمال غلو آمیز در همه مسائل اعتقادی از جمله در محبت اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ در دین مقدس اسلام اهمیت خاصی دارد و سفارشهای مؤکد در این زمینه رسیده است.
امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمودند: «و احبوا اهل بیت نبیکم حباً معتقداً و لا تغلوا»[1] اهل بیت پیامبرتان را از روی اعتقاد دوست بدارید و از غلو پرهیز نمایید. لذا برای پیروان اهلبیت(ع) برازنده است که در مراسم منتسب به اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ از اعمالی که بوی غلو و افراط گرایی دارد شدیدا پرهیز نماید.
با توجه به مطالب فوق می توان نتیجه گرفت که به کارگیری تعابیری مثل انا کلب الرقیه و یا سگ عوعو کن کوی حسینم و امثال آن گذشته از اینکه در راستای اهداف برپایی چنان محافل نبوده و افراط گرایی محسوب می گردد اولاً: موجب وهن در مذهب و زمینه ساز سوء استفاده دشمنان دین است. و ثانیاً: با حیثیت و جایگاه یک انسان آزاده و موحد سازگار نیست چرا که دین اسلام برای مؤمنین عزت و حرمت ویژه قائل است بگونه ای که ائمه ما راضی نیستند که کسی مؤمنین را بردگان آنها بداند[2] تا چه رسد به امور پست تر از آن.
پاورقی ها:
[1] . مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، مؤسسة الوفاء، چاپ دوم،1403هـ، 1983م، ج25، ص2009.
[2] . مجلسی، محمدباقر، پیشین، ص 268.
منبع : اندیشه قم


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.