يکشنبه، 29 ارديبهشت 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

اگر به جای چادر از پوشش مناسب مانتو و مقنعه استفاده شود چگونه است ؟ برای فلسفه چادر توضیح کافی بدهید .


پاسخ :
درپاسخ به سؤال مذکور،ازمحضررهبرفقیدانقلاب اسلامی،حضرت امام خمینی(قدس سره شریف)استفتا شده که عین پرسش و پاسخ نقل می شود :
س : حدودحجاب اسلامی برای بانوان چیست؟ وبرای این منظور ، پوشیدن لباس بلند آزاد و شلوار و روسری کفایت می کند؟ واصولاً چه کیفیتی در لباس و پوشش زن دربرابر افراد نامحرم باید رعایت شود ؟
ج: واجب است تمام بدن زن بجز قرص صورت ودستها تا مچ از نامحرم پوشیده شود ولباس مذکور اگر مقدار واجب را بپوشاند مانع ندارد ولی پوشیدن چادربهتر است واز لباسهایی که توجه نامحرم را جلب کندباید اجتناب شود.
" درحجاب مانند بسیاری از تکالیف دیگر حد واجب و مستحب وجود دارد .حد واجب آن ، پوشاندن اعضای بدن غیر از وجه وکَفِّین است .
علاوه بر این پوشش باید به گونه ای باشد که پستی و بلندی های بدن را نمایان نسازد وموجب جلب وتحریک نگردد. به طور کلی فلسفة حجاب نوعی اعلام وهشدار دور باش در برابر نامحرم است، تا بدین وسیله حرمت زن وعفت وسلامتی معنوی جامعه تضمین شود . از این رو هرچه پوشش زن متین تر و باوقار بیشتری باشد بهتر است .باتوجه به این مسئله روشن می شود که حجاب برتر، هم درحد پوشش و هم کیفیت آن و هم از نظر رنگ مهم است . اکنون به خوبی روشن است که چادرزن با طریق پوشش متین وبه ویژه با رنگ مشکی و سلوک مُوقرانه زن ، قوی ترین اعلام دور باش وتأمین کننده حقیقی فلسفة‌حجاب می باشد
" تقوا وعفاف و پاکی خواهران ملازمه ای با پوشیدن چادر ندارد ، بلکه می توان حجاب و تقوا را با پوشش هایی چون مانتو های مناسب رعایت کردولی این حقیقت را نیز نباید انکار نمودکه چادر پوشش بهتری برای خانم هاست.
درباره شکل حجاب وبرتری چادر ، حضرت آیه ا... العظمی خامنه ای می فرمایند :
" چادربرترین نوع حجاب ونشانة ملی ماست .
همچنین حضرات آیات عظام و مراجع تقلید ( حفظهم الله تعالی ) درباره برتری حجاب چادر نظراتی شبیه به این مطلب اظهار فرموده اند که برای آگاهی بیشتر به کتاب مسائل جدید ازدیدگاه علما ومراجع تقلید ، تنظیم سیدمحمد محمودی وکتاب احکام دختران نوشته محمد وحیدی مراجعه فرمائید .
درباره فلسفة‌ چادر بدلائل ذیل می توان استناد جست :
1- چادر ، تمام برجستگیهای بدن را به نحو شایسته ای می پوشاند .
2- چادر ، پوشش سنتی حجاب بانوان ایران بوده وریشه درآداب و رسوم و فرهنگ اسلامی ملت ایران دارد .
3- حجاب چادر با اشکال گوناگون در بسیاری از کشورهای عربی واسلامی رایج است واین نکته بیانگر اهمیت این حجاب در فرهنگ اسلامی است .
4- با اندکی دقت درآیات حجاب سورة احزاب ، خصوصاً آیه شریفة 59 می توان به اهمیت پوشش سراسری بدن پی برد .


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.