پرسش :
مشکل اصلى من دیوار خانه و شستن بچّهام مىباشد، زیرا دستمالى را که نجس بود روى لبه دیوار که رنگ روغن شده گذاشتم. البتّه عین نجاست روى دیوار ریخته نشد، ولى رطوبت دستمال با دیوار ارتباط داشت. و چون بچّهام به تازگى چهار دست و پا راه مىرود، و دستهایش را مرتّب به دیوارها مىزند، من مرتّب دستهایش را آب مىکشم، و این مرا آزار مىدهد. لطفآ به سؤالهاى زیر پاسخ دهید، تا انشاءالله نجات یابم. الف) راههاى سرایت نجاست را خواندهام، ولى نمىدانم منظور از رطوبت کم و غیر مُسرى چقدر است؟ خواهش مىکنم توضیح دهید. ب) آیا دیوارهاى خانه به خاطر مسألهاى که پیش آمده نجس است؟ ج) ظرفى که زیر شیر (منظور آب لولهکشى) گذاشته مىشود، حتّى اگر سر نرود، آیا حکم آب کر را دارد؟ آیا مىتوان لباس نجس را در آن آب کشید؟ د) اگر جایى مثل دسته در، سردى آن احساس شود، آیا نجاست با دست خشک به آن منتقل مىگردد؟
پاسخ :
پاسخ از حضرت آیت اللَّه العظمى مکارم شیرازى (مدّ ظلّه العالى):
الف) شما بىشک گرفتار وسواس شدهاید، و اگر به دستوراتى که مىدهیم عمل کنید به زودى نجات خواهید یافت، و الا مشکلات شما زیاد خواهد شد.
ابتدا پاسخ سؤالهاى شما، و بعد یک دستور کلّى :
منظور از رطوبت براى سرایت این است که وقتى دست خشک بر آن شىء مرطوب بگذارد، انسان به آسانى آثار ترى را ببیند.
ب) دیوارهاى خانه به خاطر مسألهاى که پیش آمده، نجس است؟
ج) ظرفى که زیر آب لولهکشى است، حکم آب کر دارد؛ پر باشد، یا خالى .
د) سردى دسته در هیچ ارتباطى به رطوبت ندارد، و نجاست به آن منتقل نمىشود، و این سؤال دلیل وسواسى بودن شماست.
و امّا دستور کلّى :
وسواسى بودن شما به علّت ندانستن مسائل است. اگر مسائل را درست یاد بگیرید،
راحت مىشوید. مسأله مهم این است که علم و یقین وسواسى نه ملاک نجاست است، نه ملاک طهارت؛ و به عبارت واضحتر، باید ببینید افراد عادى متدیّن چه موقع علم به نجاست پیدا مىکنند، و چه موقع علم به طهارت، به همان مقدار قناعت کنید، و اگر قلب شما راضى نشد به آن اعتنا نکنید، و مسؤولیّت آن را به عهده ما بگذارید. به شک و تردید اعتنا نکنید، حتّى کف توالت مادامىکه با چشم خود نجاستى در آن نبینید بگویید پاک است ؛ کوچهها، خیابانها، مغازهها همه پاک است. اتومبیلهاى عمومى، صندلىها و دسته درهاى آنها پاک است، حمام مادامى که چیز نجسى به یقین در آن نباشد پاک است. تمام مسلمانها و بچّههاى آنها مادامى که نتوانید قسم به نجس بودن آنها بخورید پاک هستند. وظیفه شرعى شما این است که به آنچه گفتهایم عمل کنید، و بعد از یک هفته آثار مثبت آن را خواهید دید.
منبع: makarem.ir
پاسخ از حضرت آیت اللَّه العظمى مکارم شیرازى (مدّ ظلّه العالى):
الف) شما بىشک گرفتار وسواس شدهاید، و اگر به دستوراتى که مىدهیم عمل کنید به زودى نجات خواهید یافت، و الا مشکلات شما زیاد خواهد شد.
ابتدا پاسخ سؤالهاى شما، و بعد یک دستور کلّى :
منظور از رطوبت براى سرایت این است که وقتى دست خشک بر آن شىء مرطوب بگذارد، انسان به آسانى آثار ترى را ببیند.
ب) دیوارهاى خانه به خاطر مسألهاى که پیش آمده، نجس است؟
ج) ظرفى که زیر آب لولهکشى است، حکم آب کر دارد؛ پر باشد، یا خالى .
د) سردى دسته در هیچ ارتباطى به رطوبت ندارد، و نجاست به آن منتقل نمىشود، و این سؤال دلیل وسواسى بودن شماست.
و امّا دستور کلّى :
وسواسى بودن شما به علّت ندانستن مسائل است. اگر مسائل را درست یاد بگیرید،
راحت مىشوید. مسأله مهم این است که علم و یقین وسواسى نه ملاک نجاست است، نه ملاک طهارت؛ و به عبارت واضحتر، باید ببینید افراد عادى متدیّن چه موقع علم به نجاست پیدا مىکنند، و چه موقع علم به طهارت، به همان مقدار قناعت کنید، و اگر قلب شما راضى نشد به آن اعتنا نکنید، و مسؤولیّت آن را به عهده ما بگذارید. به شک و تردید اعتنا نکنید، حتّى کف توالت مادامىکه با چشم خود نجاستى در آن نبینید بگویید پاک است ؛ کوچهها، خیابانها، مغازهها همه پاک است. اتومبیلهاى عمومى، صندلىها و دسته درهاى آنها پاک است، حمام مادامى که چیز نجسى به یقین در آن نباشد پاک است. تمام مسلمانها و بچّههاى آنها مادامى که نتوانید قسم به نجس بودن آنها بخورید پاک هستند. وظیفه شرعى شما این است که به آنچه گفتهایم عمل کنید، و بعد از یک هفته آثار مثبت آن را خواهید دید.
منبع: makarem.ir