يکشنبه، 2 ارديبهشت 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

حیا از ایمان است.

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
الحَیاءُ مِنَ الإیمانِ؛

حیا از ایمان است.

تحف‌العقول، حکمت 161
شرح حدیث:
شرح حدیث توسط حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی مدظله‌العالی:

علمای علم اخلاق حیا را حالت انقباض نفس می‌دانند که در مقابل زشتیها خود را عقب می‌کشد. سرچشمه‌ی حیا مثل بسیاری از عکس‌العملهای انسان همان معرفت و شناخت است. انسان وقتی زشتی عملی را می‌شناسد خودش را در مقابل آن حفظ می‌کند.
حیا یک عامل مهمّ بازدارنده است و باعث می‌شود که انسان به بسیاری از گناهان آلوده نشود، به عنوان مثال، حیا مانع می‌شود از اینه دروغ بگوید، غیبت کند یا ریا کند. و خودش را در مقابل چنین اعمالی حفظ می‌کند.
وقتی حیای انسان از بین رود، دیگر میان او و گناهش مانعی وجود نخواهد داشت.
در احادیث اهل بیت علیهم ‌السلام روی حیا تأکید بسیار شده است، پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله در حدیث مورد بحث می‌فرماید: حیا و شرم، از ایمان است.
حیا یک حالت دفاعی است مثل سیستم دفاعی بدن که وقتی میکروبی وارد بدن می‌شود این سیستم آن را نابود می‌کند.
و همچنین حضرت علی علیه ‌السلام می‌فرماید: «وَ مَن کَثُرَ خَطَؤُهُ قَلَّ حَیاؤُهُ، وَ مَن قَلَّ حَیاؤُهُ قَلَّ وَرَعُهُ، وَ مَن قَلَّ وَرَعُهُ ماتَ قَلبُهُ، وَ مَن ماتَ قَلبُهُ دَخَلَ النّارَ؛ کسی که خطایش زیاد شود حیایش کم می‌شود (چون وقتی یک بار گناه کند خجالت می‌کشد؛ امّا وقتی تکرار شود دیگر خجالت نمی‌کشد و حیا کم می‌شود) و کسی که حیایش کم شد، زهدش کم می‌شود (پرهیز از گناه نمی‌کند) و کسی که پرهیز از گناهش کم شود، قلبش می‌میرد، و کسی که قلبش بمیرد، اهل جهنّم است».(1)
پس بی‌حیایی انسان را به جهنّم می‌کشاند.
امام صادق علیه ‌السلام می‌فرماید: «لا إیمانَ لِمَن لا حَیاءَ لَهُ؛ کسی که ایمان ندارد؛ حیا نیز ندارد».(2)
در هر جامعه‌ای گناه تکرار شود، حیا از بین می‌رود و هرگاه گناه تکرار بشود ابهّت آن جامعه از بین می‌رود یا ابهت آن گناه یا ابهت آن کار خوب از بین می‌رود. چه کنیم که حیا زیاد شود و این سپر همیشه باشد؟
دو راه وجود دارد:
1.کسب معرفت بیشتر؛ یعنی در مورد عواقب گناه بیشتر فکر کنیم و درباره‌ی خدا معرفتمان بیشتر شود، و باور کنیم که عالم محضر خداست.
2. وقتی گناهی از ما سر زد، فوراً توبه کرده و این دیوار شکسته را تعمیر کنیم.

پی‌نوشت‌ها:
1. نهج‌البلاغه، کلمات قصار، 349.
2. اصول کافی، ج 3، ص 166؛ بحارالانوار، ج 71، ص 331 ؛ میزان الحکمه، مادّه‌ی «الحیاء».

منبع: گفتار معصومین علیهم‌السلام، جلد اول (درس اخلاق حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی)، گردآوری: سید محمد عبدالله‌زاده، قم: انتشارات امام علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام، چاپ سوم، 1391.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.