جمعه، 12 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

زیارت پیامبر اکرم (ص)، کامل کننده حج

امام علی علیه السلام فرمودند:
اتِّمُوا بِرَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله حَجَّکُمْ اذا خَرَجْتُمْ الی بَیْتِ اللَّهِ فَانَّ تَرکَهُ جَفاءٌ وَبِذلِکَ امِرْتُم وَاتِمُّوا بِالْقُبُورِ الَّتی الْزَمَکُمُ اللَّهُ عَزَّوجَلَّ زیارَتَها وَحَقَّها وَاطْلُبُوا الرِّزْقَ عِنْدَها.

آنگاه که به زیارت خانه خدا می‌روید، حج خود را با زیارت رسول خدا صلّی الله علیه و آله کامل کنید، چرا که ترک آن جفاست و شما به این مأمور شده‌اید. حج خود را با زیارت قبوری کامل سازید که خدای متعال، زیارت آنها و حقّ صاحبان قبور را بر شما لازم کرده است و نزد آن قبرها از خداوند، روزی بطلبید.

بحارالأنوار، ج 100، ص 139
شرح حدیث:
تمامیّت حج، به زیارت مرقد پیامبر و ائمّه است. این، احیای خطّ خاندان رسالت و اهل بیت علیهم السلام است. وفاداری به عترت محمّد صلی الله علیه و آله آن است که این دودمانِ پاک را چه در حال حیات و چه در ممات، از یاد نبریم. این فرمان پروردگار است. در آیات قرآن هم اجر رسالت پیامبر، «مودّت اهل بیت» قرار داده شده است.
زیارت، برنامه‌ای تربیتی و سازنده است، زیرا انس گرفتن با اسوه‌های پاکی و الگوهای اخلاق و ایمان است.
خداوند حتی در مزار این دودمان عصمت هم برکت قرار داده است. «توسّل» به اولیای خدا در کنار مرقد و تربت آنان، حاجتها و دعاها را بر می‌آورد و موجب افزایش رزق می‌گردد.
آنان که به برنامه‌های ظاهری حج اکتفا می‌کنند، از جنبه‌های تعلیمی و آموزشی و هدایتهای ویژه حج محرومند. عترت پیامبر، وسیله قرب به خدایند و آنکه حج را بدون زیارت پیامبر و اهل بیت انجام دهد، به آنان جفا و بی‌مهری کرده است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.