چرا نمی توانیم تمرکز کنیم؟

امروزه مردم چندین کار را به‌طور هم‌زمان انجام می‌دهند. چندشغله بودن، مسئولیت‌های خانه و خانواده، وظایف شخصی و مشکلات دیگر ذهن افراد را بیش از حد مشغول کرده و باعث شده هوشیار ماندن و تمرکز کردن سخت‌تر از قبل شود. در این مقاله می توانید با علل و عواملی که تمرکز حواس شما را کاهش می دهند، آشنا شده و با آنها مقابله کنید.
چهارشنبه، 13 دی 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چرا نمی توانیم تمرکز کنیم؟
یکی از مهمترین فاکتورهای برای موفقیت،تمرکز بالا در انجام فعالیتها و برنامه های زندگی است
 
امروزه مردم چندین کار را بهطور همزمان انجام میدهند. چندشغله بودن، مسئولیتهای خانه و خانواده، وظایف شخصی و مشکلات دیگر ذهن افراد را بیش از حد مشغول کرده و باعث شده هوشیار ماندن و تمرکز کردن سختتر از قبل شود. در این مقاله می توانید با علل و عواملی که تمرکز حواس شما را کاهش می دهند، آشنا شده و با آنها مقابله کنید.

تعداد کلمات: 950 / تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

تمرکز حواس

گاهی کلیدهایتان را گم میکنید؛ مدام بین سایتهایی مانند یوتیوب و وظایفتان سرِ کار سرگردان هستید و هنگام گفتوگو در افکار خود غرق میشوید! زندگی گاهی بسیار گیجکننده است اما چطور میتوانید بفهمید که آیا مشکل جدیتری دارید یا نه؟ برای بزرگسالانی که به اختلال توجه و تمرکز بیشفعالی (ADHD) دچارند، مشکل عدم تمرکز مزمن دردسرساز است.
به گفتهی دکتر تیموتی ویلنز (Timothy Wilens)، استادیار روانشناسی دانشکدهی پزشکی هاروارد، تعداد افراد حدودا ۳۸ سالهای که بیماری آنان بهتازگی تشخیص داده شده رو به افزایش است. امروزه مردم چندین کار را بهطور همزمان انجام میدهند. چندشغله بودن، مسئولیتهای خانه و خانواده، وظایف شخصی و مشکلات دیگر ذهن افراد را بیش از حد مشغول کرده و باعث شده هوشیار ماندن و تمرکز کردن سختتر از قبل شود.
اما همهی کسانی که قرارهایشان را فراموش میکنند یا در انجام کارهای روزمره دچار مشکل میشوند اختلال کمتوجهی و بیشفعالی ندارند. از دست دادن تمرکز دلایل زیادی دارد. در ادامه ۵ دلیل عدم تمرکز و اینکه چه زمانی به مشورت با پزشک نیاز دارید را مرور خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
 

استفاده‌ی بیش‌از حد از تکنولوژی

وسایل هوشمند، موبایل، کامپیوتر و آیپاد همگی تمرکز شما را برهم میزنند. مغز انسان همانند یک منشی عمل میکند و به شما برای منظم بودن و مدیریت زمان کمک میکند؛ اما پژوهشها نشان میدهد هرچه کارهای بیشتری را همزمان انجام بدهید، سختتر میتوانید روی آنها تمرکز کنید. یادگیری مهارتهای اولیهی منظم بودن مانند نوشتن وظایف و استفاده از جدول برنامهریزی کارهای روزانه، محدود کردن زمان تماشای تلویزیون و استفاده از اینترنت میتواند به حل این مشکلات کمک کند. عدم استفاده از تکنولوژی در ساعات خاص مثلا بعد از صرف شام یا پیش از خواب نیز میتواند در حل این مشکل مفید باشد.
اگر بهطور مداوم نمیتوانید بر کارهایمهم‌‌تان تمرکز کنید یا بدون تلفن همراهو اینترنت نمیتوانید چیزی را بهخاطر بیاورید باید به پزشک مراجعه کنید. به گفتهی دکتر ویلنز وقتی مغز نتواند بهدرستی عمل کند، شما بهراحتی تمرکزتان را از دست میدهید و نمیتوانید از انجام کارها نتیجهی مطلوبی بهدست بیاورید.
 

 کمبود خواب


اگر خواب کافی ندارید (هفت یا هشت ساعت خواب شبانه)، احتمالا دچار افکار آشفته هستید و در مدیریت کارهای روزانهتان مشکل دارید. این واکنش طبیعیاست و با استراحت کافی و زودتر خوابیدن می‌‌توانید تمرکز خود را دوباره بهدست آورید.
اما اگر دچار اختلال خواب هستید یا وقتی از خواب بیدار میشوید هنوز خستهاید، از خلقوخوی متغیر رنج میبرید و اختلال توجهی مانند عدم تمرکز یا اختلال هوشیاری دارید به پزشک مراجعه کنید. ممکن است به اختلال خواب مزمن دچار باشید و با بهبود الگوی خواب خود آنرا درمان کنید.
اما در بزرگسالانی که به اختلال توجه و تمرکز دچار هستند، بدخوابی و عدم رعایت بهداشت خواب مشکل تمرکز را پیچیدهتر میکند و تغییر عادات خواب کمک چندانی به آنها نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید : عوارض جانبی کمبود خواب

نارضایتی شغلی

قطعا همهی افراد گاهی از کار خود ناراضی هستند. ممکن است در برخورد با اربابرجوع با مشکل روبهرو شوید یا رئیس از عملکردتان ناراضی باشد. اگر محیط کار نامرتب یا پروژه کسلکننده باشد، تمرکز کردن سختتر میشود و این کاملا طبیعی است؛ اما اگر نمیتوانید پروژهها را کامل انجام بدهید (تاریخ تحویل پروژهها را از دست میدهید یا با مشکلات جدی مواجه میشوید) احتمالا به درمان یا شغل جدیدی نیاز دارید.
اگر مدام از انجام وظایف خود طفره میروید و نمیتوانید روی پروژهها متمرکز شوید، سابقهی عملکرد ضعیف در کارهای خود دارید و شغلتان را چندین بار تغییر دادهاید، با پزشک خود مشورت کنید. بزرگسالانی که به اختلال توجه و بیشفعالی مبتلا هستند، همیشه در انجام دادن کارها و تمام کردنشان با مشکل مواجه میشوند و عضو ضعیف تیم بهشمار میروند. به گفتهی دکتر ویلنز، آنها دائما گرفتار احساس شکست و مشکلات عزت نفس پائین هستند. بر اساس یافتهها این افراد بیشترین میزان تغییر شغل و عدم رضایت شغلی را دارند.
 

اضطراب بیش از حد

اضطراب تأثیر مستقیمی روی تمرکز دارد زیرا در تقابل با بخشهای شناختی (قسمتهایی از مغز که وظیفهی تفکر سریع و دقیق را دارند) عمل میکند. در نتیجه عصبی و مضطرب بودن تمرکز را دشوارتر میکند. محققان دانشگاه «ویسکانسین مدیسن» (Wisconsin-Madison) دریافتند استفاده از تکنیکهای ریلکسیشن (تن آرامی) باعث میشود بر عواملی که موجب عدم تمرکز شما میشوند، کنترل بیشتری داشته باشید. همچنین پژوهش دیگری در دانشگاه یوسیالای (UCLA) نشان میدهد بزرگسالان مبتلا به اختلال توجه و تمرکز با مدیتیشن میتوانند تمرکز خود را بهبود بدهند و افسردگی و اضطراب خود را کم کنند.
اگر اختلال خلقی ناشی از اضطراب مانند عصبی بودن و افسردگی دارید یا اگر اضطراب توانایی تمرکزتان را کم کرده است بهطوریکه روی کار، روابط فردی و امور تحصیلی شما اثر منفیدارد به پزشک مراجعه کنید و همهی علائم و مشکلاتتان را شرح بدهید تا با کمک پزشک این مشکل حل شود.
 

بیشتر بخوانید : داروهای درمان اضطراب

کم‌تحرکی و ورزش نکردن

تحقیقات نشان داده ورزش منظم ذهن را آگاه و فعال نگه میدارد و قدرت حافظه و یادگیری را افزایش میدهد. توجه به ورزش منظم در بزرگسالانی که اختلال توجه و تمرکز و ذهن بیقرار دارند، مهمتر است. به گفتهی دکتر ویلنز بیمارانی که ورزش میکنند توجه و توانایی تمرکزشان بهتر میشود. همچنین ورزش منظم باعث میشود انرژی مضاعفی را که منجر به بیقراری میشود، مصرف کنید و خواب بهتری در شب داشته باشید.
اگر نمیتوانید مدتی آرام بنشینید (مثلا در یک جلسهی کاری یا پشت میز کار خود) و دائم باید از پشت میز بلند شوید و حرکت کنید یا با ورزش بیش از حد (دو یا سه ساعت در روز) سعی دارید مشکل بیقراری خود را حل کنید از پزشک کمک بگیرید.
 

بیشتر بخوانید : 
تمرکز در کار و غلبه بر خستگی
مهارت تمرکز حواس برای درس خواندن
 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.