روش هایی برای افزایش امنیت عاطفی کودکان

هر فردی علاق‏مند است که احساس کند تمام اشخاص دیگر دوستش دارند، برای او احترام قایل ‏اند و او را همان‏طور که هست، می پسندند. این احساس در تشدید حس اعتماد به خود و اتکاء به نفس بسیار موثر است.
جمعه، 13 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
روش هایی برای افزایش امنیت عاطفی کودکان
برای کودک بدلیل اینکه خود را متکی به بزرگسالان می ‏بیند، امنیت عاطفی اهمیت بسیاری دارد.
هر فردی علاقمند است که احساس کند تمام اشخاص دیگر دوستش دارند، برای او احترام قایل ‏اند و او را همان‏طور که هست، می پسندند. این احساس در تشدید حس اعتماد به خود و اتکاء به نفس بسیار موثر است.

تعداد کلمات 882  / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه 
امنیت عاطفی

 پدر و مادر سپر بلای کودک

 احساس ایمنی و ارضای عاطفی کودک، قبل از اینکه به مدرسه برود، فقط توسط پدر و مادر تامین می‏شود و دلش می‏خواهد مطمئن باشد که اولیایش او را دوست دارند و همیشه دوست خواهند داشت. برای کودک، پدر و مادر در حکم سپری علیه بلایای روزگار هستند و منبع ایمنی و ارضای خاطر جسمی و روانی به شمار می‏آیند. کودک، علاوه بر احساس مهربانی که لازم است نسبت به اولیای خویش داشته باشد و از آنها محبت ببیند، می‏خواهد مطمئن باشد که پدر و مادرش نیز، یکدیگر را دوست دارند. البته منظور این نیست که کودک به هیچ وجه مخالفت پدر و مادر را با یکدیگر نبیند؛ بلکه باید سعی کرد تا احساس ایمنی او بر اثر شکی که در مورد روابط پدر و مادر دارد، متزلزل نشود.برای کودک، پدر و مادر در حکم سپری علیه بلایای روزگار هستند و منبع ایمنی و ارضای خاطر جسمی و روانی به شمار می‏آیند.

احساس ایمنی در نوزاد

اگر بیش از یک کودک در خانواده باشد، وظیفه  والدین است که به آنها بفهمانند هر یک را به اندازه دیگری و هر کدام را به خاطر شخصیت خود او دوست دارند. والدین به هیچ‏وجه نباید میان کودکان خود تبعیض قایل شوند و آنها را با هم مقایسه کنند، بلکه لازم است هر کدام را برای استعدادها و خصوصیاتی که دارند، مورد تشویق قرار بدهند و به این وسیله  برای رشد و پیشرفت قوای مثبت آنها تلاش کنند. احتیاج به احساس ایمنی، در نوزاد نیز وجود دارد و نیازمند آن است که یک دوره طولانی از توجه و علاقه مادری برخوردار باشد و اگر در آن مدت مادر کنارش حضور نداشته باشد، باید فرد دیگری مسئوولیت او را به عهده بگیرد. چنین توجهی ادامه حالت طبیعی  جنین است. زیرا در آن مدت از او به خوبی محافظت می‏شده و این توجه، برای جلوگیری از بروز اضطراب در نوزاد، امری بسیار ضروری است.
 

شیر دادن و رابطه عاطفی

 این رابطه نه تنها برای ارضای حوایج جسمی و روانی کودک لازم است، بلکه روابط اجتماعی او از نیز پایه‏گذاری می‏کند یکی از منابع تولید احساس ایمنی در کودک، شیردادن مادر به کودک است، زیرا نزدیکی جسمی و روانی نوزاد به مادر، در او ایجاد آرامش می‏کند. نباید تصور کرد شیر دادن مادر برای تشکیل شخصیت سالم یک امر مسلم است، بلکه باید دانست نحوه رابطه عاطفی مادر با کودک در هنگام شیر دادن نقش بسیار مهم تری را ایفا می کند. به عبارت دیگر، مادر می‏تواند بدون اینکه شیر خودش را به کودک بدهد او را پرورش دهد، به  شرط اینکه محبت و رابطه صمیمانه‏ای که کودک به آن نیاز دارد، تامین شود. به بیان بهتر، شیردادن مادر به کودک به خودی خود در کودک موثر نیست. بلکه چون به وسیله آن، مادر ابراز محبت می‏کند، نبودن آن، توسط نوزاد به عدم محبت تعبیر می‏‏شود.
 

پیشرفت برای همه

والدین به هیچ‏وجه نباید میان کودکان خود تبعیض قایل شوند و آنها را با هم مقایسه کنند، بلکه لازم است هر کدام را برای استعدادها و خصوصیاتی که دارند، مورد تشویق قرار بدهند و به این وسیله  برای رشد و پیشرفت قوای مثبت آنها تلاش کنند.

امنیت عاطفی

افزایش امنیت عاطفی

 چهار اصل زیربنایی در افزایش امنیت کودک:

1. باهم بودن اعضای خانواده . اعضای خانواده اوقاتی را در کنار هم بگذرانند. در واقع امنیت ما در درجه اول از همنشینی با افرادی حاصل میشود که بتوانیم در ارتباطی صمیمانه به آنها اعتماد کنیم و از زندگی با آنها احساس کنیم در دنیای امن و قابل اطمینان هستیم. این باهم بودن نه تنها برای کودکان که برای والدین هم احساس امنیت به ارمغان خواهد آودرد.

2. ابراز احساسات: والدین باید به کودک کمک کنند تا احساسات و نگرانیها و خواسته های خود را ابراز کند. والدین باید تکنیکهایی را آموزش ببینند تا بتوانند از احساسات کودک خود مطلع شوند. ایجاد فضای امن، گفتگو، شنیدن حرفها و بازی، تکنیکهایی هستند که والدین از طریق آنها میتوانند از احساسات کودک خود اطلاع یابند.

3 . دلگرمی و اطمینان دادن به کودک:  گام سوم در ایجاد امنیت عاطفی کودک دلگرم کردن اوست.  کودک باید بداند که والدینش برای محافظت از آنها چه خواهند کرد. البته توضیح باید در خودر فهم کودک و براساس نیازهای او تنظیم شود. مثلا برای یک کودک چهارساله کافی است که بگوییم «مامان و بابا و دیگران مراقبند تا آسیبی به تو نرسد» ولی این گفته برای نوجوان چهارده ساله کافی نیست.

4 . کمک به دیگران:  کودکان نیز مانند بزرگسالان از یاری رساندن به افراد نیازمند و کمک به دیگران احساس رضایت و امنیت میکنند، خصوصا وقتی که به طور مستقیم وارد عمل میشوند و نقش مثبت و سازنده خود را در حل مشکلات مشاهده میکنند. این کمکها میتواند جمع آوری اعانه برای نیازمندان، سیل زده گان، و زلزله زده گان و... باشد.

به صورت خلاصه اینکه والدین کودک، باید شرایط زندگی خانوادگی را کاملا طبیعی و بهنجار کنند و به کودک اطمینان بدهند که او را در هر شرایطی دوست دارند و از او حمایت میکنند و او را تنها نخواهند گذاشت.

منبع: تبیان
ویرایش و تلخیص: آکاایران

بیشتر بخوانید :
آثار مخربِ کودک آزاری عاطفی
امنیت عاطفی کودک
مهمترین نیاز عاطفی و روانی کودک در محیط خانواده



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.