آشنایی با گروه های اصلی مواد غذایی (بخش دوم)

بدن برای انجام اعمال حیاتی خود به انرژی نیاز دارد و این انرژی یا کالری مورد نیاز فقط از طریق مواد غذایی تامین می شود. در واقع سلامت بدن همواره به سلامتی مواد غذایی بستگی دارد. در مقاله قبل به معرفی دو گروه نان و غلات و سبزی ها و میوه ها پرداختیم. در ادامه به معرفی سایر گروه های اصلی مواد غذایی، می پردازیم.
دوشنبه، 14 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با گروه های اصلی مواد غذایی (بخش دوم)
استفاده از مواد قندی و چربی ها جهت تامین سلامتی باید محدود شود.
چکیده: بدن برای انجام اعمال حیاتی خود به انرژی نیاز دارد و این انرژی یا کالری مورد نیاز فقط از طریق مواد غذایی تامین می شود. در واقع سلامت بدن همواره به سلامتی مواد غذایی بستگی دارد. در مقاله قبل به معرفی دو گروه نان و غلات و سبزی ها و میوه ها پرداختیم. در ادامه به معرفی سایرگروه های اصلی مواد غذایی، می پردازیم.

تعداد کلمات : 827  /  تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه

مواد غذایی اصلی

مقدمه

تغذیه سالم یکی از مهم ترین و شاید اساسی ترین راههای رسیدن به سلامت جسم و روان است. در واقع تغذیه صحیح به معنای رعایت دو اصل تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه است. تعادل به معنی مصرف مقدار کافی از مواد مغذی مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن است و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی که در چهار گروه اصلی مواد غذایی قرار گرفته اند.


 گروه گوشت ، حبوبات ، مغزها و تخم مرغ

انواع گوشت های قرمز (گوسفند و گوساله)، گوشت های سفید (مرغ ، ماهی)، تخم مرغ و حبوبات (نخود، لوبیا، عدس، باقلا، لپه، ماش) و مغزها (گردو، بادام، فندق، پسته و تخمه ها) دراین گروه قرار دارند. این گروه مهم ترین نقش را در در تامین پروتئین بدن داشته و به علاوه منابع مهمی برای تامین آهن، روی و ویتامین ها برای خون سازی محسوب می شوند. در این میان مصرف حبوبات به علت دار بودن فیبر و پروتئین زیاد بسیار مناسب است. همچنین مصرف مغزها به شکل خام تامین کننده پروتئین، انرژی و برخی از مواد مغذی مانند آهن هستند. مقدار مصرف توصیه شده از مواد این گروه 3-2 واحد در روز است و هر واحد معادل 60 گرم گوشت قرمز یا ماهی یا مرغ، نصف لیوان حبوبات خام یا یک لیوان حبوبات پخته، دو عدد تخم مرغ و یا نصف لیوان از مغزها است.


گروه شیر و لبنیات

این گروه شامل شیر، ماست، کشک، دوغ و پنیر است که بهترین منبع تامین کننده کلسیم هستند. کلسیم درتشکیل استخوانها و دندانها و استحکام آن ها نقش ضروری دارد. آنچه که در میان اهمیت دارد، این است که بزرگسالان باید مصرف مناسبی از لبنیات داشته باشند تا بدن دچار کمبود کلسیم نشود؛ زیرا زمانی که بدن کلسیم کافی نداشته باشد کلسیم مورد نیاز خود را از استخوانها می گیرد و این مساله در درازمدت استخوانها را ضعیف و شکننده کرده و فرد دچار پوکی استخوان می شود. بنابراین لبنیات در شکل گیری و استحکام استخوانها، رشد قد و تقویت عضلات نقش بسیار مهمی دارند. همچنین این گروه سرشار از ویتامین های گروه B هستند. مقدار مصرف توصیه شده از این گروه 3-2 واحد در روز می باشد و یک واحد از گروه شیر و لبنیات معادل یک لیوان شیر یا ماست، یک لیوان کشک و 45 گرم پنیر است.


گروه چربی ها و قندها

این گروه شامل انواع مواد قندی و چربیها است. در واقع یکی از مهمترین مواد غذایی که مصرف سلول ها می رسند و انرژی تولید می کنند، چربیها هستند. چربیها به دو دسته عمده تقسیم می شوند: چربی های گیاهی و چربیهای حیوانی. اکثر چربیها گیاهی مایع هستند و در سلامت انسان نقش موثری دارند. منابع روغن های گیاهی عبارتند از: آفتابگردان، سویا، پنبه دانه، گردو، بادام، فندق، پسته، ذرت، بادام زمینی و .... این روغنها در رگها رسوب نمی کنند و باعث سکته قبلی نمی شوند و دارای امگا3، امگا6 و امگا9 هستند. چربیهای حیوانی عموما به صورت جامد هستند و انرژی زیادی تولید می کنند و فوق العاده مضر هستند. این روغنها باعث بیماریهای قلبی و کبدی، کرختی، کسالت و گرفتگی رگها می شوند. نوع دیگری از چربی در ماهیهای روغن دارمثل قزل آلا وجود دارد که می تواند کمبود نوعی اسید چرب مانند امگا3 در بدن را تامین کند. کمبود این اسید چرب موجب خراب شدن پوست و تاری چشم می شود. قندها نیز از مواد ضروری بدن هستند و بخشی از انرژی بدن را تولید می کنند. گروهی از این قندها، در موادغذاییای وجود دارد که برای بدن مفید هستند مثل قند موجود در عسل، اما گروهی دیگر از آنها مانند قند، شکر، نوشابه، آبنبات، ژله و دسر برای بدن مضر هستند؛ زیرا قند موجود در این خوراکیها به تدریج در درازمدت بدن انسان را فرسوده می کند و کبد باید فشار زیادی را متحمل شود تا بتواند آن را تجزیه کند. همچنین هضم و جذب این مواد برای بدن بسیار سخت است. برخلاف گروه های اصلی قبلی که باید حتماً در برنامه غذایی روزانه مصرف شوند، توصیه می شود از گروه مواد قندی و چربیها کمتر استفاده شود. این گروه شامل چربیها، شیرینی ها و مواد قندی، ترشیها و شورها و چاشنی ها، نوشیدنی ها( مانند نوشابه های گازدار، چای، قهوه و شربتها) است.

گردآوری : حدیثه اسفندیار

منبع : آمنه محمود آبادی، (1395)، خواص و مضرات غذاها، انتشارات ابتکار دانش، چاپ اول

بیشتر بخوانید :
انواع مواد غذایی و ویتامین هایشان
 آشنایی با هرم غذایی
ویتامین درمانی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.