کاسنی گیاه جادویی

گیاهی با گل‌های آبی است که بیشتر در فصل بهار رشد می‌کند و در هوای مرطوب نیز رشد آن دوچندان می‌شود. برگ تازه کاسنی حاوی ویتامین «ث» فراوان بوده و از این رو مصرف آن التهابات لثه را که ناشی از کمبود این ویتامین است، بهبود می‌بخشد.
پنجشنبه، 10 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
کاسنی گیاه جادویی
 درمان آکنه، تصفیه کننده خون، تقویت کننده قلب، کبد، کلیه، معده و سلامت چشم است
 
گیاهی با گل‌های آبی است که بیشتر در فصل بهار رشد می‌کند و در هوای مرطوب نیز رشد آن دوچندان می‌شود. برگ تازه کاسنی حاوی ویتامین «ث» فراوان بوده و از این رو مصرف آن التهابات لثه را که ناشی از کمبود این ویتامین است، بهبود می‌بخشد.

تعداد کلمات 583 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه 

خواص کاسنی

ترکیبات مهم

براساس تحقیقات دراین گیاه ویتامین ها و املاح معدنی چون روی، منیزیم، منگنز، کلسیم، فولیک اسید آهن و پتاسیم، ویتامین A، B6، C، E و ویتامین K وجود دارد که همگی برای بدن ضروری و مفید هستند.


کاسنی و دفع سموم کبدی

گیاه کاسنی با تاثیراتی که بر روی کبد دارد، زمینه دفع صفرا از بدن را فراهم کرده و زردی را می‌زداید و بار کبد را سبک می‌کند، به همین دلیل مسکنی تاثیرگذار برای تب محسوب می‌شود.


کاسنی و خواص معجزه آسا برای پوست

بسیاری از جوش های صورت ناشی از گرمی و حرارت و یا کثیف شدن خون است که منشأ همه این پدیده ها “کبد” است. بنابراین باید کبد را تصفیه و از خون کثیف و غلیظ پاک کرد. وقتی کبد آینه شد صورت هم به تبع آن شفاف و بدون لک و جوش می شود.کاسنی، بهترین درمان برای صاف کردن کبد و درخشندگی پوست است.
بهره گیری از عرق کاسنی برای طراوت و شادابی پوست و رهایی از جوش صورت نیز موثر است.


خواص و آثار کاسنی:

1. کاسنی ضدیبوست است: و برای رفع یبوست از دم کرده برگ و ریشه کاسنی به مقداری هر روز صبح ناشتا باید مصرف شود"
 2.کاسنی درمان ورم طحال
3. کاسنی خنک کننده بوده، معده را تقویت کرده، ترشح آن را زیاد می کند، از مقدار قند خون در مبتلایان به بیماری قند می کاهد.
4. دم کرده کاسنی وحشی، کبد و کلیه را تحریک و فعال می سازد.
5. کاسنی مسکن حدت حرارت خون و صفرا و تشنگی است.
6. مالیدن آب برگ کاسنی تنها و یا با سرکه برای سردردهای گرم و صفراوی نافع است و همچنین آب برگ کاسنی با سرکه و یا دوشاب مالیده شود برای ورمهای گرم چشم و درد چشم نافع است.
7. ضماد آب برگ کاسنی با آرد جو برای خفقان و تقویت قلب و تحلیل ورم و آشامیدن آب برگ کاسنی برای باز کردن گرفتگی های کبد و طحال و یرقان و تقویت کبد موثر است.
8. کاسنی وحشی دارای خواص مسهل، تقویت کننده، تب بر و به طور ملایم، خون را تصفیه می کند و آن را به شکل شربت به بچه ها می دهند.
9. اگر کف آب جوشانده کاسنی را بگیرند و با سکنجبین بنوشند برای تب های کهنه و تقویت معده مفید است و مالیدن آب کاسنی برای ورم های گرم مفید است.
10. کاسنی تقویت کننده، اشتهاآور، مقوی معده، ملین، مدر بوده و جوشانده اش را به گاوها که وضع حمل دارند بدهید برای سهولت زایمان مفید است.
11. کاسنی با روغن بنفشه و آرد جو و با آرد جو و سرکه جهت مفاصل و نقرس گرم و ورمهای گرم مفید است.
12. ضماد کاسنی به همراه ریشه اش جهت گزش عقرب و حشرات موذی و زنبور به کار می رود.
13. کاسنی هایی که در باغ و بوستان بکارند و به موقع آب کافی به آنها برسانند رطوبت و نفخ آنها زیادتر است ولی نوع بیابانی و آنها که به علت کمی آب بوته هایشان لاغر وکوچک است نفخشان کمتر، تندی و لطافتشان بیشتر است.

منبع : طیبه فرهانی ، دانشجوی دکترای زیست شناسی گیاهی، دانشگاه تربیت مدرس، عضو فعال انجمن تحقیقات طب سنتی ایران

بیشتر بخوانید : 
خواص دارویی کاسنی
معرفی تخم کاسنی و خواص درمانی آن



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.