اهمیت روابط زناشویی در طول زندگی زوجین (بخش اول)

روابط جنسی در زندگی زناشویی از اهمیت زیادی برخوردار است، چون یکی از پایه‌های حفظ و نگهداری زندگی است؛ در واقع بیش از پنجاه درصد از طلاق‌ها به دلیل مشکلات و مسائل جنسی صورت می‌گیرد. در دوران آغاز زندگی مشترک نوع و نحوۀ عملکرد مرد در برقراری رابطۀ جنسی بسیار مهم است، زیرا باعث علاقه و یا نفرت دائمی زن نسبت به انجام عمل زناشویی می‌گردد.
سه‌شنبه، 28 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
اهمیت روابط زناشویی در طول زندگی زوجین (بخش اول)
 در آغاز زندگی مشترک نوع و نحوۀ عملکرد مرد در برقراری رابطۀ زناشویی بسیار مهم است.
 
چکیده: روابط جنسی در زندگی زناشویی از اهمیت زیادی برخوردار است، چون یکی از پایه‌های حفظ و نگهداری زندگی است؛ در واقع بیش از پنجاه درصد از طلاق‌ها به دلیل مشکلات و مسائل جنسی صورت می‌گیرد. در دوران آغاز زندگی مشترک نوع و نحوۀ عملکرد مرد در برقراری رابطۀ جنسی بسیار مهم است، زیرا باعث علاقه و یا نفرت دائمی زن نسبت به انجام عمل زناشویی می‌گردد.

تعداد کلمات 916 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

اهمیت روابط زناشویی در طول زندگی زوجین

دوران آغازین زندگی مشترک

اسلام همین غریزۀ جنسی را پشتوانه بنای خانواده قرار داده است، یعنی، وسیله‌ی استحکام خانواده قرار داده است. یعنی چه؟ یعنی وقتی زن و مرد عفیف و متدین و خداترس‌اند و طبق دستور اسلامی از گناه در باب غریزه جنسی اجتناب می‌کنند، طبعاً نیاز زن و مرد به یکدیگر در این مورد بیشتر خواهد شد. وقتی به هم زیادتر احتیاج داشتند، این بنای خانواده که پایه اصلی‌اش زن و مرد است، مستحکم‌تر خواهد شد.[i]
با پایان گرفتن شب عروسی، دوران آغازین زندگی شروع می‌شود، در این مرحله عروس و داماد فرصت دارند تا پایه‌های ارتباطی خود را اصلاح و یا تقویت نمایند. در این زمان، نوع و نحوۀ عملکرد مرد در برقراری رابطۀ جنسی بسیار مهم است، زیرا باعث علاقه و یا نفرت دائمی زن نسبت به انجام عمل زناشویی می‌گردد. لازم به ذکر است که در ابتدا اکثر زنان به دلایل مختلف، تمایل چندانی نسبت به رابطۀ جنسی از خود نشان نمی‌دهند اما مهارت مرد قبل و حین عمل، این علاقه را در آنها ایجاد می کند. البته زنان نیز باید از طریق مطالعه و یا مشاوره اطلاعات لازم را کسب کنند تا در برابر میل جنسی همسرشان عکس‌العمل به موقع و نشاط‌برانگیزی داشته باشند.
 

اطلاعات عمومی در اخلاق جنسی

ـ مرد و زن در رابطه‌ی زناشویی حالات متفاوتی دارند که میل و خواسته‌های مشترکی آنها را به انجام این عمل سوق می‌دهد، این میل اگرچه به صورت غریزی در همه‌ی انسان‌ها وجود دارد ولی فراگرفتن اطلاعات خاص در مورد روابط زناشویی باعث رشد و پرورش این احساسات می‌شود. زمانی که زن و شوهر از ارتباط جنسی خود لذت و رضایت کامل داشته باشند، روحیه‌ی هر دو برای قبول فعالیت‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی تقویت شده و راه‌های انحراف بر آن‌ها مسدود می‌شود.
‌ـ برای انجام عمل جنسی نمی‌توان الگوی خاصی را معرفی کرد چون به سلیقه و باورهای هر کسی بستگی دارد، ولی زمینه‌سازی روحی و جسمی این موضوع احتیاج به آگاهی دارد. توجه داشته باشید، سازگاری جنسی از عواملی است که می‌تواند فضایی پر از محبت در خانه ایجاد کرده و سلامت عاطفی را تضمین می‌کند.
ـ یکی از پزشکان فرانسوی می‌گوید: لذت آمیزش برای مرد به مراتب بیشتر می‌شود وقتی که پی ببرد زنش از او بهره‌مند است. برای رسیدن به این مرحله ناز و عشوه و عشق‌بازی لازم است.[ii]
از نظر روحی آمیزش همراه با عشوه‌گری و معاشقه دو فایده بزرگ دارد:
الف ـ موافقت و هماهنگی مزاجی بین زن و شوهر به وجود می‌آورد.
ب ـ باعث تحریک غدد جنسی در طرفین شده و هماهنگی جسمی و روحی ایجاد می‌کند.
ـ امام هشتم ع ضمن نامۀ نصیحت‌آمیز و بهداشتی خود در زمینه‌ی مسائل جنسی به مأمون می‌نویسد: تا با همسرت زیاد ملاعبه و بازی نکنی مجامعت نکن و... آن وقت اگر مجامعت شود برای طرفین لذت‌بخش و قانع‌کننده است.[iii]
ـ برای رسیدن به لذت کامل، باید به تفاوت بین زن و مرد دقت شود، زن دیرتر از مرد به این حس دست می‌یابد و برای هماهنگی باید آمادگی زن در اولویت قرار گیرد. اگر مردان زمان بیشتری را صرف امور جنسی سازند، نه تنها باعث رضایت بیشتر زن می‌شوند، بلکه خود نیز لذت بیشتری می‌برند. برای هماهنگی بیشتر در عمل جنسی، نوازش، اظهار محبت و علاقه به خصوص از سوی مرد به زن اهمیت زیادی دارد. زنان زمانی که نمی‌توانند سریعاً راضی به عمل جنسی شوند، بیشتر از صحبت کردن عاطفی لذت می‌برند لذا شوهران می‌توانند از این طریق ایشان را آماده کنند. برای رسیدن به نشاط جنسی باید بین زن و شوهر در رسیدن به ارگاسم، هماهنگی وجود داشته باشد.
ـ دقت کنید، آمادگی قبل از آمیزش باعث تراوش غدد مرطوب‌کننده می‌شود که برای مرد عمل نزدیکی را آسان‌تر و برای زن لذت‌بخش‌تر می‌کند. به عکس آمیزش خشک و خشن مرد، لذت را از زن می‌گیرد و باعث آسیب مهبل و لگن خاصره می‌شود.
آیا می‌دانید که آمیزش صحیح علاوه بر کامیابی جنسی، شخص را زیباتر می‌کند، چون تمام اعصاب و روان و جسم انسان را به کار انداخته و بدین وسیله سلامتی و زیبایی را برای او به ارمغان می‌آورد.[iv]
ـ از نظر شرعی برای انجام آمیزش‌های زناشویی صحیح و اخلاقی، محدودیتی وجود ندارد، مگر در مواردی که از نظر احکام دینی ممنوعیتی برای آن در نظر گرفته شده است: مثل ایام حیض، روزه ماه رمضان و... که امروزه علم نیز دلایل بسیاری از این ممنوعیت‌ها را ثابت کرده و بر آن صحه گذاشته است.


ادامه دارد...


تهیه و تنظیم: خانم حدیثه اسفندیار

منبع: اشرف السادات فتحی، مریم تیموری؛ (1394)، محرمانه با همسران، انتشارات حدیث عشق، چاپ دوازدهم
 

بیشتر بخوانید:
اهمیت روابط جنسی در زندگی زناشویی
اهمیت دوران عقد در زندگی زناشویی (بخش اول)
اهمیت زفاف در زندگی زناشویی (بخش اول)
اهمیت زفاف در زندگی زناشویی (بخش دوم) 
سلامت روابط زناشویی در طول زندگی (بخش اول) 


پی نوشت :
[i] ـ مقام معظم رهبری، 9/12/1380.
[ii] ـ صادق اردستانی، احمد، اسلام و مسائل جنسی و زناشویی، ص 221.
[iii] ـ وسایل الشیعه، ج 20، ص 110.
[iv] ـ مولوی‌نیا، محمدجواد، دانستنی‌های جنسی و زناشویی، ص 71.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.