آثار تلفن همراه بر روحیه و تمرکز

امروزه بحث های بسیاری در مورد وسایل ارتباط جمعی می شود. تلفن همراه به گونه ای خود نقش مهمی در پدیدآوردن این ارتباط ها داشته است. با ما همراه باشید تا با آثار مخرب تلفن همراه بر روی تمرکز، مقداری سخن بگوییم.
سه‌شنبه، 8 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
آثار تلفن همراه بر روحیه و تمرکز
 یکی از آثار مخرب برای تمرکز انسان، پرونده های باز است.
 
چکیده: امروزه بحث های بسیاری در مورد وسایل ارتباط جمعی می شود. تلفن همراه به گونه ای خود نقش مهمی در پدیدآوردن این ارتباط ها داشته است. با ما همراه باشید تا با آثار مخرب تلفن همراه بر روی تمرکز، مقداری سخن بگوییم.

تعداد کلمات 832 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه
 
آثار تلفن همراه بر روحیه و تمرکز

یک سئوال
آیا تلفن همراه می تواند بر روحیه و تمرکز من نقش بدی داشته باشد؟
پاسخ سئوال
بله
 

مشکلات تلفن همراه

 تلفن همراه، با تمام مزایایی که از نظر ارتباطی ایجاد کرده است، می تواند مشکل آفرین هم باشد. عده ای از نوجوانان گمان می کنند که این وسیله مانند یک حریم خلوت و بدون نظارت است و آنها می تواند در این محیط هرگونه اقدامی داشته باشند، در حالیکه این نگاه ایرادهایی دارد.

در پاسخ به این سئوال، چند نکته کلیدی را یادآوری می کنم:

1. یک لحظه به جای تلفن همراه، تلفن ثابت منزل خود را به ذهن بیاورید. چه برداشت هایی از این وسیله دارید؟ چگونه از آن استفاده می کنید؟ آیا به این فکر می کنید که چنین وسیله ای باید همیشه در کنارتان باشد؟ به ذهن شما آمده که چگونه روز به روز تنوع بیشتری به گوشی های منزل تان بدهید؟ آیا یک لحظه فکر کرده اید چگونه می توانید سرگرمی بیشتری با آن برای خودتان ایجاد کنید؟ اگر جواب شما منفی است، راز آن در چیست؟ به نظر می آید که یک راز مهم وجود دارد و آن این است که شما باور کرده اید که تلفن ثابت منزل تنها یک وسیله ارتباطی است نه سرگرمی! اگر چنین قانونی را در استفاده از تلفن همراه هم به کار بندید، باز هم چنین شیفته اش می شوید؟
 
2 .  هر ارتباطی می تواند یک پرونده احساسی جدید در دنیای ما باز کند، حتی ارتباط هایی که به ظاهر جدی نیستند و از سرکاری و سرگرمی اند. . بر اساس این یافته روان شناسان، هر پیامک و تماس تلفنی شما و هر شماره ای که در گوشی خود ذخیره می کنید، یک پرونده باز است که ذهن و روان شما را اشغال می کند و تا زمانی که این ارتباط ها حتى تماس هایی که ناموفق ایجاد می کنید، چنین نقشی را دارند. پس روز به روز، همراه با پر شدن کارت حافظه گوشی همراه خود، حافظه، تمرکز، دل و احساس شما هم در حال پر شدن است. شاید وقت آن رسیده باشد که این پرونده ها سر و سامانی پیدا کنند.
 
3 . دید و بازدیدهای ما دو دسته اند: واقعی و الکی! ارتباط های واقعی مانند دیدن اعضای خانواده، دوستان مدرسه، بچه های تیم ورزشی و... دید و بازدیدهای الکی را ارتباط های مجازی می گویند؛ یعنی ظاهرش یک ارتباط است ولی به شکل های غیر حضوری انجام می شود و فرد می تواند در آن یک شخصیت ساختگی داشته باشد مثلا در دنیای اینترنت و چت، چنین سلام و علیک هایی وجود دارد. در دیدن مسابقات ورزشی از تلویزیون هم شما یک طرفه و به صورت ذهنی با آدم های آن ارتباط می گیرید. در ارتباط های تلفنی هم با متن، تصویر یا صدا ارتباط برقرار می شود و ممکن است برای مدت بسیار طولانی همدیگر را نبینید. این ارتباط های مجازی، نیاز ما را به دید و بازدید تأمین نمی کنند ولی چون راحت تر و بی دردسر هستند، با روحیه برخی سازگاری بیشتری دارند. تفاوت اصلی این دو ارتباط در این است که اولی به ما آرامش و آموزش مهارت های واقعی زندگی را می دهد و دومی ما را گول می زند و به جای یک بشقاب غذا، یک پیش دستی بیسکوییت به ما می دهد. کمی گرسنگی ما برطرف می شود ولی بسیاری از مواد مورد نیاز بدن در آن نیست.

4. یکی از دوستان شما می گوید:می خواهم مشتی پول خرد در جیبم بگذارم و از خانه تا مدرسه یکی یکی اینها را کف خیابان بیندازم! اولین جمله ای که به او می گویید، چیست؟ آیا او را متهم به بی فکری نمی کنید؟ این مثال حکایت بعضی از ماست که گاهی بدون هدف، پیامک هایی را برای دیگران ارسال می کنیم. شاید تنها هدف ما این باشد که جلب توجه کنیم و بگوییم که ما هم پیامک های باحال داریم ولی نتیجه اش مانند ریختن پول خرد در کف خیابان است.
 
5 . هر چه می شنویم، می بینیم یا می خوانیم در ما تأثیر خودش را می گذارد. شوخی هایی که می کنیم هم می توانند کم کم از ما آدم دیگری بسازند. با این قانون، به پیامک ها و محتوایی که در تلفن همراه عده ای وجود دارد، نگاه کنید.وقتی انبوهی از پیامک ها با مزه شوخی و خنده به صفحه گوشی شما می آید که در آن همه چیز و همه آدمها را مسخره می کنند، اول میخندید، ولی بعد کمی فکر کنید؟ آیا من در حال تغییرم؟ آیا افکار من از جدیت و سلامت قبلی خارج شده است؟ آیا نیاز به مدیریت تلفن همراهم دارم یا خیر؟
 
نویسنده : حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم اخوی

بیشتر بخوانید :
آسیب های تلفن همراه
بررسی آثار منفی امواج گوشی‌ های همراه
روان‌شناسی موبایل
نوموفوبیا ؛ اختلال هراس جدایی از تلفن همراه



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما