تمرین های رسیدن به تمرکز و بازدهی بالای کاری(بخش اول)

همه‌ی ما دوست داریم در کاری که انجام می‌دهیم بهترین باشیم و توانایی‌های خود را در بالاترین سطح ارائه بدهیم. ولی همیشه عواملی مانند افکار، احساسات گوناگون و صداهای مزاحم وجود دارند و نمی‌گذارند روی کارمان تمرکز کنیم. در این مقاله تمریناتی را برای افزایش تمرکز و بازدهی بیشتر ارایه می کنیم.
سه‌شنبه، 1 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
تمرین های رسیدن به تمرکز و بازدهی بالای کاری(بخش اول)
تمرکز و تمرین و تکرار تمرکز،کلید بازدهی بیشتر در کارها و فعالیت های زندگی است.
 
چکیده : همه‌ی ما دوست داریم در کاری که انجام می‌دهیم بهترین باشیم و توانایی‌های خود را در بالاترین سطح ارائه بدهیم. ولی همیشه عواملی مانند افکار، احساسات گوناگون و صداهای مزاحم وجود دارند و نمی‌گذارند روی کارمان تمرکز کنیم. در این مقاله تمریناتی را برای افزایش تمرکز و بازدهی بیشتر ارایه می کنیم.

تعداد کلمات 1089 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه 

تمرین های رسیدن به تمرکز و بازدهی بالای کاری

مقدمه 

چندین راه برای بهبود این ویژگی و این بُعد از تمرکز میان گروه زنان و مردان وجود دارد. همه آنها مهارت‌های کاری هستند و هر فردی که اراده‌ی کافی برای تمرین داشته باشد، می‌تواند این مهارت را کسب کند. قبل از شروع هر کاری، محلّ کار خود را تمیز کنید؛ البته از هر چیزی بجز از آنچه برای کامل کردن موضوع مورد نظرتان با بهترین کیفیت نیاز دارید. سادگی و نظم در کارهای پربازده بسیار به چشم می‌خورد. پس از آن، روزهای خود را سازماندهی کنید، به شکلی که زمان‌های خاصی برای انجام کارها و فعّالیت‌های خاصّ خود داشته باشید. این زمان را به بخش‌های کوچک‌تر شصت تا نود دقیقه‌ای تقسیم نمایید. برای بسیاری از مردم، انجام دادن کارهای هدفمند در بخش‌های زمانی کمتر از شصت و نود دقیقه ممکن نیست. منظورم از کارهای هدفمند، کارهای خلّاقانه‌یی‌ست که نیاز به زمان خاص دارد، مثل: نوشتن گزارش یا طرح، برگزاری جلسات و بحث با دیگر افراد درباره‌ی اشخاص یا پروژه‌های خاص. اغلب همه موضوعات مهم نیاز به زمان‌های پیوسته دارند که در آن تمرکزِ بسیار بالا نیاز است. هیچ گاه نمی‌توانید مکالمات مهم، بحث‌ها و مناظره‌ها را با عجله انجام دهید، چرا که به بخش‌های زمانی نیاز دارید. برای قدرتِ تمرکز، راه‌های زیادی وجود دارد؛ امّا باید آن قدر خلّاق باشید تا بتوانید آن بخش زمان را بیابید.
 

زود بخوابید و سحرخیز باشید

یکی از تکنیک‌های خاص در این زمینه، کار در خانه در زمان نسبتاً طولانی و پیش از رفتن سرِ کار است. معمولاً در آن بخش زمانی، شما شاداب‌تر و سرحال‌تر هستید و می‌توانید قدرت تمرکز بسیار بالایی داشته باشید. برای مثال: می‌توانید زود بخوابید و ساعت پنج صبح بیدار شوید. آن گاه بلافاصله کار را شروع کنید و تقریباً سه تا چهار ساعت پیش از رفتن به اداره، کارتان را ادامه دهید. شما از انجام کار پربازده در این فاصله‌ی زمانی تعجّب می‌کنید و چون تازه و سرحال هستید، شگفت‌زده می‌شوید. جالب است بدانید بسیاری از زنان و مردان بزرگ به همین شیوه عمل می‌کنند. توماس جفرسون می‌گوید: «خورشید هرگز مرا در رختخواب ندیده است.» وقتی زود از خواب بیدار می‌شوید و سریع به کارتان مشغول می‌گردید، مقدار مشابهی کار انجام می‌دهید. اگر از پنج تا هشت صبح کار کنید و بعد سر کار بروید، خیلی زود به کارهای مهم خود خواهید پرداخت و سایر کارهایی که در طیّ روز انجام می‌دهید، پاداش شما خواهند بود.
 

بدون وقفه کار کنید

بسیاری از شرکت‌ها در شهرهای بزرگ آپارتمان‌هایی را نزدیک به محلّ کار اجاره می‌دهند که کاملاً مبلمان شده و مجهّز می‌باشد تا مدیران و کارمندان آنها به آن جا رفته و بدون وقفه مشغول به کار شوند. در واقع، در شرایطی دور از تلفن و وقفه‌های ملاقات‌کنندگان. این روش، به طور چشمگیری بازدهی آنها را افزایش می‌دهد؛ بخصوص زمانی که آنها روی پروژه‌های بزرگ کاری مشغولند، باید برنامه‌ی خاصی داشته باشند و در ضرب‌الاجل مشخّصی تکمیل شوند. این واقعیّت که می‌دانید کسی مزاحمتان نمی‌شود، باعث می‌گردد بی وقفه و با بازده بیشتر به کار خود ادامه دهید. اگر در خانه کار می‌کنید باید تلفن خود را قطع نمایید تا هیچ تلفنی دریافت نکنید. کار بدون وقفه برای مدّت طولانی، یکی از راه‌های پرقدرت برای افزایش بازده و نتایج بسیار زیادتر است.
 

زود شروع نمایید، سخت کار کنید و دیرتر بروید

دو سه تکنیک دیگر که می‌توانید میزان بازده کاریِ خود را دو برابر کنید و نتایج خود را تسریع بخشید، وجود دارد: 1. یک ساعت زودتر به محلّ کار خود بروید و ساعتِ کاری خود را زودتر شروع کنید. وقتی خانه را به قصد محلّ کار زودتر ترک کنید، به راحتی در دام ترافیک نمی‌افتید و از آن جا که کسی نیست تا شما را از شرایط کار پرت کند، به سرعت می‌توانید کار خود را شروع نمایید. اغلب می‌توانید تمام کارهای روز خود را در همان یک ساعت انجام دهید. 2. عادت کنید طیّ وقت ناهار به کارتان مشغول شوید: یعنی زمانی که همه محلّ کار را ترک می‌کنند. با توجّه به قوانین و سیاست‌های شرکت، هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید وقتی دیگر کارمندان برای ناهار رفته‌اند، شما هم باید برای ناهار میزِ خود را ترک کنید. هیچ قانونی نیست که بگوید شما حتماً باید ناهار را رأس ساعت دوازده یا یک میل کنید. شما می‌توانید ناهار را یک ساعت قبل از ظهر یا یک ساعت بعد از ساعت یک میل نمایید. در هر دو حالت، شما با ازدحام و شلوغی ناهار روبه‌رو نیستید. می‌توانید سریع ناهار بخورید و صرف کمترین زمان، استراحت نمایید و به محلّ کارتان بازگردید. 3. بعد از اینکه همه همکارانتان رفتند، یک ساعت بیشتر در اداره بمانید و به کارهاتان برسید. یکی از بهترین راه‌هایی که برای افراد پرمشغله وجود دارد این است که کارهاشان را به بهترین شکل انجام دهند. طیّ این یک ساعت کار بی‌وقفه ـ که حدود سه ساعت کاری ارزش دارد ـ می‌توانید تمام وظایف خود را به وقت تکمیل کنید، گزارش‌ها را بنویسید، نامه‌های خود را تنظیم نمایید و روز بعد با جزئیات به آنها بپردازید. راهکار اصلی این است که آن بخش شصت تا نود دقیقه‌ای را به کار ببرید و بدون وقفه کار کنید. در را ببندید، تلفن را از پریز بکشید، سرتان را پایین بیندازید و بدون وقفه کار کنید.
 

تناقض کار

تناقض کار، یعنی نمی‌توانید هر کاری را در محلّّ کار انجام دهید. تقریباً هفتاد و پنج درصد از زمان در هر محیط کاری، صرف مکالمه‌های بی‌معنی و بحث‌های بی‌دلیل با دیگر افراد می‌شود. حواسپرتی‌ها، وقفه‌ها و تماس‌های تلفنیِ بی‌پایانی وجود دارد. پنجاه درصد زمان در محیط کاری نیز با صحبت‌های کوتاه با همکاران دیگر می‌گذرد. اگر کار خود را یک ساعت زودتر شروع کنید، در ساعتِ ناهار مشغول به کار باشید و یک ساعت هم دیرتر بروید، در حقیقت سه ساعت کاری به ساعات کاریِ خود اضافه کردید و میزان کارآمدی و پربازده بودن خود را دو برابر نمودید. بدین ترتیب، نتایج کار شما به سرعت افزایش می‌یابد و از همکاران خود جلو می‌افتید، طوری که همه از حجم کارهای انجام نیافته‌ی شما شگفت‌زده می‌شوند. تلاش متمرکز، سخت و مداوم برای رسیدن به کارآمدی و موفّقیّت ضروری‌ست. پیش از انجام گرفتن هر کار بزرگی در تاریخ بشریت، حدود ماه‌ها و سال‌ها تلاش بی‌وقفه صورت گرفته است. وظیفه‌ی شما ایجاد این بخش زمانی‌ست.
 
منبع : برگرفته از کتاب راندمان بالا در زمان کم:اثر برایان تریسی
 

بیشتر بخوانید :
تمرین های رسیدن به تمرکز و بازدهی بالای کاری(بخش دوم)

راهکارهایی برای افزایش تمرکز حواس
چرا نمی توانیم تمرکز کنیم؟
کانون تمرکز خود را بیابید (بخش اول)
کانون تمرکز خود را بیابید (بخش دوم)
20 نکته در مورد تمرکز
چند روش برای تقویت قدرت تمرکز حواس
مهارت افزایش توجه و تمرکز



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.