اختلالات یادگیری

اختلال یادگیری به معنی نارسایی در یک یا چند فرایند روانشناختی در زمینه فهمیدن و به کار بردن زبان اعم از کلامی یا نوشتاری است. با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.
پنجشنبه، 10 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
اختلالات یادگیری
 اختلال یادگیری زمینه ساز بروز شکست های تحصیلی است.
 
چکیده: اختلال یادگیری به معنی نارسایی در یک یا چند فرایند روانشناختی در زمینه فهمیدن و به کار بردن زبان اعم از کلامی یا نوشتاری است. با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.

تعداد کلمات 1059 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه 
 
اختلالات یادگیری 

اختلال یادگیری چیست؟

در دسته بندی اختلالات گفتاروزبان کودکان یک دسته از این اختلالات مربوط به اختلال ویژه ی زبانی است که ۶ تا ۷ درصد کودکان را شامل می شود. از این تعداد ۳ تا ۴ درصد مبتلا به اختلال (ناتوانی) یادگیری می باشند و از این تعداد ۱ تا ۲ درصد مبتلا به اختلال خواندن و نوشتن هستند. ناتوانی های یادگیری یک اصطلاح کلی برای اختلالاتی است که کودک در زمینه ی یادگیری دارد.
 

عوامل موثر بر اختلال یادگیری

بسیاری از عوامل محیطی و فردی مانند وضعیت سلامت جسمی و ذهنی وضعیت آموزشی شرایط اقتصادی، شرایط خانوادگی و… بر فرآیند یادگیری تاثیر می گذارند. اما در صورتی که کودکی باداشتن شرایط معمولی در تمام زمینه ها در یادگیری موارد درسی به ویژه خواندن ونوشتن مانند دیگر هم کلاسی های خود نبود باید او را مورد ارزیابی دقیق تری قرار دهیم تا اگر کودک به علت ابتلا به اختلال یادگیری در خواندن و نوشتن دچار مشکل شده است بتوانیم با یاری دیگر متخصصان بار سنگین آموزش چنین کودکانی را از دوش آموزگاران دلسوز کمتر کنیم و کودکی راکه به سبب ضعف در خواندن دیکته و یا حتی ریاضی دچار احساس تحقیر، کمبود اعتماد به نفس و از دست دادن انگیزه برای تلاش بیشتر شده است واین خطر اورا تهدید می کند که ترک تحصیل نماید را یاری نماییم.
 

چگونه به کودک دچار اختلال یادگیری کمک کنیم؟

از آنجا که درصد بالایی از اختلالات یادگیری منشا زبانی دارند آسیب شناس گفتار وزبان (گفتاردرمان) یکی از کسانی است که دانش کافی برای کمک به این کودک را دارد و پس از آن روانشناسان متخصص درزمینه ی یادگیری و همچنین متخصصان کاردرمانی (در زمینه افزایش مهارتهای ظریف و توجه  و تمرکز) می توانند یاریگر مناسبی برای این کودکان باشند.
 

انواع اختلالات یادگیری

  1. اختلال در خواندن یا نارساخوانی: کودک مبتلا به این مشکل در آگاهی واجی، رمز برگردانی واجی، حافظه ی کوتاه مدت شنیداری ادراک کلامی و نامگذاری سریع مشکل دارند
  2. اختلال درنوشتن: کودک مبتلا به این مشکل حالت نوشتن آیینه وار وارونه نویسی درشت نوشتن یا کج نوشتن بیش از حد دارد

  3. اختلال در ریاضی: کودک مبتلا به این مشکل در فهم مفاهیم اولیه برای آموزش ریاضی مشکل دارد و نمی تواند ریاضی را یاد بگیرد.
کودک مبتلا به اختلال یادگیری ممکن است تنها دریکی از سه دسته ی بالا جا داشته باشد ولی این امکان هم هست که در هرسه جنبه مشکل داشته باشد.
 

نارساخوانی (خوانش پریشی)

نارساخوانی در واقع یک بیماری نورولوژیکی است که پایه ی ژنتیکی دارد. ولی با این وجود اگر کودک نارساخوان شناسایی شود می تواند خواننده وحتی نویسنده ی خوبی شود. علایمی که این کودکان نشان می دهند در قبل از دبستان نیز تا حدودی می تواند اختلالشان را پیش بینی کند این کودکان معمولأ اختلال تلفظی دارند در تمیز صداها مشکل دارند. از دستور زبان ساده تری نسبت به همسالان خود استفاده  می کنند. در انجام مهارتهای ظریف دست ناهماهنگی هایی دارند. حافظه کلامی آنها ضعیف است. در درک استعارات و موارد انتزاعی مشکل دارند. گاه باتشخیص این افراد قبل از سن مدرسه می توان مانع بروز مشکل شد. البته باتشخیص این افراد در هرسنی و استفاده از راهکار تخصصی مناسب می توان آنان را یاری کرد.
 
منبع: کتاب « اختلال یادگیری خواندن: ارزیابی و برنامه آموزش»
نویسنده: حمید علیزاده، بهروز کریمی

بیشتر بخوانید :
اختلال در یادگیری دانش آموزان
تشخیص و مداخله ی زودهنگام در اختلالات یادگیری (1)
تشخیص و مداخله ی زودهنگام در اختلالات یادگیری (2)
کودکان و دانش آموزان دارای اختلال یادگیری



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.