فضیلت فرزند دختر

بعضی از آقایان برای خودشان ننگ میدانند که چرا همسرشان فرزند دختر به دنیا آورده و او را منت می‌کند. در حالی که داشتن فرزند دختر یکی از نعمت های بزرگ الهی است که خداوند به هر کس بخواهد عطا می‌کند، همان گونه که به پیامبر اسلام عطا کرده است.
شنبه، 7 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
فضیلت فرزند دختر
به طور کلی، این فکر که جنس پسر را بر جنس دختر ترجیح می‌دهند، فکر غلطی است که از دوران جاهلیت به این افراد ارث رسیده است. 
 

مقدمه 

در بسیاری از خانواده هایی که تازه تشکیل زندگی داده ‌اند و دوست دارند برای پدر یا مادر شدن اقدام کنند، بین زن و مرد بر سر جنس فرزند اختلاف نظر وجود دارد ؛ عده ای طرفدار دختر و عده ای دوست دار پسر هستند شاید هم برای بعضی اشخاص که تعداد آنها زیاد نیست چندان تفاوتی نداشته باشد چون هنوز صاحب هیچ کدام نیستند. در بسیاری از شهر ها و روستا ها هنوز این تفکر وجود دارد که اگر خانمی فرزند پسر به دنیا نیاورد، زن ارزشمندی نیست. همسر و خانواده شوهر و حتی خانواده دختر ارزشی برای او قائل نمی‌شوند. 

نکته: در گذشته نه چندان دور فرزند پسر دارای ارزش بود، چون به او نگاه ابزاری می شد و خانواده ای که دارای فرزند پسر بود به خودش افتخار می‌کرد و برای پدری که صاحب مزرعه بوده است نیروی کار رایگان به حساب می‌آمده است، بنابراین، کارایی فرزند پسر از جنبه معیشت خیلی واضح و اثرگذار بوده است. 
 

باور غلط

این که باور داشته باشیم که داشتن فرزند پسر بهتر است، سخن نادرستی است، بلکه خداوند منان، بشر را از دو جنس آفریده و به هر کس که بخواهد، پسر و به هر کس که مصلحت بداند، دختر عطا می‌کند. لِلَّهِ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ یَخْلُقُ مَا یَشَاءُ ۚ یَهَبُ لِمَنْ یَشَاءُ إِنَاثًا وَیَهَبُ لِمَنْ یَشَاءُ الذُّکُورَ. تنها خدا راست ملک آسمان ها و زمین، هر چه بخواهد می‌آفریند، به هر که خواهد فرزندان اناث (دختر) و به هر که خواهد فرزندان ذکور (پسر) عطا می‌کند. (1) دختر و پسر با هم تفاوتی  ندارند. هر دو فرزند و یادگار پدر و مادر هستند.گلی از این گلستان هستی هستند. هر دو انسان  قابل ترقی و تکامل هستند. 
 

جنس پسر یا دختر؟ 

به طور کلی، این فکر که جنس پسر را بر جنس دختر ترجیح می‌دهند، فکر غلطی است که از دوران جاهلیت به این افراد ارث رسیده است. وقتی یک عرب جاهلی می‌فهمید که دارای فرزند دختر شده رنگ او سیاه می شد، و ادامه زندگی را برای خودش بی معنا می‌دانست و احساس نا امیدی شدید می‌کرد. همان تفکر غلط، الان هم وجود دارد. وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثَىٰ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَهُوَ کَظِیمٌ. و چون یکی از آنها را به فرزند دختری مژده آید (از شدت غم و حسرت) رخسارش سیاه شده و سخت دلتنگ و خشمگین می‌شود. (2)
 

خداوند دانای مطلق است

اگر انسان قدری تامل کند و با خودش فکر کند،، به این نتیجه خواهد رسید که همه ی کار های خداوند روی مصلحت است و بهترین ها را برای ما رقم خواهد زد، اگر در تقدیر ما دختر یا پسر وجود دارد نباید خشمگین و ناراحت شویم که چرا خدا به من فرزند پسر نداد؟ 

نکته: بسیاری از دختران هستند که از پسر ارزشمند تر هستند و برای والدین خودشان کمک کار هستند. 

یحیی بن زکریا فرزندی در راه داشت؛ از این رو برای امام هادی(علیه السلام) نوشتند :فرزندی در راه دارم از خدا بخواهید پسری روزی من کند.امام در پاسخ او نوشتند: رُبِّ اِبنَةٍ خَیرٌ مِن اِبنٍ، فوُلِدت لهُ ابنهٌ. امام هادی (علیه السلام) در جواب  یحیی که از آن حضرت خواسته بود از خدا بخواهد فرزندی را که در رحم همسرش است، پسر باشد فرمودند: چه بسا دختری که از پسر بهتر باشد. (3)
 

فضیلت دختران

هنگامی که تولّد حضرت فاطمه زهرا( علیها السلام )را به پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله) بشارت دادند پیامبر( اکرم صلی الله علیه و آله) در چهره اصحاب خود نشانه کراهت را مشاهده کردند. در این هنگام پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) رو به آنها کرده و آنها را مورد سرزنش قرار داده و فرمود: چرا از این امر کراهت دارید؟! او گلی است که من بوی آن را استشمام می کنم. و رزق و روزی او نیز بر خدای عزّ وجلّ می باشد. (4)

اینکه انسان پدرِ دختر باشد افتخار دارد، چرا که رسول با کرامت اسلام پدر دختر بود، این همرنگی با رسول خدا در زندگی، که با عنایت شدن دختر به انسان تحقق پیدا می کند واقعاً افتخار دارد، امام صادق(ع) فرمود:کانَ رَسُولُ اللّهِ ابا بَنات؛ پیامبر بزرگوار خدا پدر دختران بود. رسول اعظم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: ـ بهترین فرزندان شما دختران هستند . (5)

نکته: ارزش که اسلام برای دختر قائل است در هیچ یک مکاتب دیگر نمی‌توان همچین جایگاهی را پیدا کرد. 

پیامبر اسلام فرمودند؛ از مبارکىِ زن این است که فرزند نخست او، دختر باشد. ‌(6) خانم ها دیگر نباید خجالت بکشید از اینکه فرزند دختر به دنیا آوردید بلکه باید به خودتان افتخار کنید که فرزند دختر به این دنیا هدیه داده اید. 

این نوشتار را با یک حدیث زیبا از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) تمام می کنم:  بهترین فرزندان، دختران هستند. هر کس یک دختر را سرپرستی کند، خداوند متعال او را از آتش دوزخ دور نگه می‌دارد و آن کس که دو دختر را سرپرستی کند، خداوند او را داخل بهشت می‌کند و کسی که سه دختر، یا سه خواهر را سرپرستی کند، جهاد در راه خدا و صدقه دادن از او برداشته می‌شود. (7)
آقای رستمی 

پی نوشت :
[1] قرآن کریم، سوره شوری، آیه 49.
[2].همان، سوره نحل، آیه 58 . 
[3] کشف الغمه، جلد 3، صفحه 175. 
[4] موسوی جزایری، هاشم، پدران و مادران رحمت شده و پدران و مادران نفرین شده، قم: ناجی الجزائری، 1394،صفحه 78.
[5] محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج 101، بیروت: دار احیاء التراث العربی، 1403ق، ص 92
[6] حسین بن محمدتقی نوری، مستدرک الوسائل، قم: آل البیت، 1408ق، ج 14 ص 304
[7] بحارالانوار، ج 101، ص 91.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.