روش های نفوذ و تاثیرگذاری در قلب

آنچه شکل دهنده رفتارهای انسان است، انگیزه های درونی اوست که منبع آن نیز احساسات و عواطفی است که در قلب او نهادینه شده است. با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.
پنجشنبه، 4 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
روش های نفوذ و تاثیرگذاری در قلب
قلب انسان، تاثیرگذارترین بخش وجودی انسان بر رفتار است. 
 
چکیده:  آنچه شکل دهنده رفتارهای انسان است، انگیزه های درونی اوست که منبع آن نیز احساسات و عواطفی است که در قلب او نهادینه شده است. با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.

تعداد کلمات 537 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه

روش های نفوذ و تاثیرگذاری در قلب  

تاثیرپذیری قلب انسان 

اندوخته های علمی و تجربی ذخیره شده در اعماق روح و روان در طول زمان، در شرایط عادی، به صورت کنترل شده توسط عقل و متناسب با شرایط آشکار می شود؛ اما در وضعیتی خاص، مانند بدیهه گویی،[1] خشم،[2] خرسندی و تعجب که نقش کنترل کننده عقل کاهش می یابد، این اندوخته ها به طور ناخود آگاه بر زبان فرد جاری می شوند، مگر آنکه فرد از قدرت عقلی بالایی برخوردار باشد. به طور متقابل، مدیریت بر بعد روحی- روانی مستلزم نفوذ در اعماق روح و روان و تأثیر گذاری بر آن در راستای اهداف رفتاری مورد نظر است.

میلتون اریکسون، اندیشمند معروف علم روان شناسی، به اهمیت ارتباط با ضمیر ناخودآگاه در ساختار و پردازش رفتار فردی پی برد. این تحول در زمینه رفتار معکوس یا تربیت معکوس، شخص را در حالت خلسه قرار می داد - بدون آنکه به خواب برده شود- و ارتباط با ضمیر ناخودآگاه وی را امکان پذیر می ساخت. بندلر و گریندر با استفاده از اصول هیپنوتیزم اریکسونی، علم آن. ال. پی را بنیانگذاری کردند. رسالت بنیادی ان.ال.پی این بوده است که کوشش کند از ساختارهای عمیق تر روان انسان برده داری کند و به اقداماتی بپردازد که به کمک آنها محتویات نامرئی فوق به صورتی تحول یابند که به سطوح و ساختارهای آگاهی ما برسند و به کمک آنها ما و بتوانیم با جهان و جهانیان رابطه برقرار کنیم. ساختارهای عمیق، یکی از پیش فرض های ان.ال.پی را تشکیل می دهند.[3]


روان انسان در کودکی

روح انسان در زمان کودکی انعطاف پذیر است و هر چه انسان بزرگ تر شود، انعطاف پذیری آن کمتر می شود.[4] از این رو بر اساس روایات کسب دانش در کودکی مانند ایجاد نقش در سنگ و در بزرگی مانند نوشتن بر روی آب است. بنابراین، اقدام به مدیریت روان در سنین نوجوانی و جوانی از اثربخشی بیشتری برخوردار است. انوشیروان که سعی دارند اسم او را عادل بگذارند، به خاطر یک کینه شخصی دوره جوانی، در یک روز ده ها هزار مزدکی را به قتل می رساند! می گوید در دوره جوانی، پدرم –قباد-  گفت به پای مزدک بیفت (چون قباد، مرید مزدک بود). هنوز بوی گند پای مزدک در شامة من هست و اکنون که به سلطنت رسیده ام، انتقام می گیرم: «نه از خود مزدک، از ده ها هزار مزدکی».[5]
ایجاد ارتباط مؤثر و دوستانه با ضمیر ناخود آگاه، مستلزم احترام و اعتماد متقابل و که داشتن به پیام های آن است. نخستین گام در مسیر تغییرات شخصی اعتماد به خود است. اعتماد به خود بستر ظهور قدرت و توانمندی ضمیر ناخود آگاه است. پیام های ضمیر ناخوداگاه کدامند؟
 
 منبع: مهارت های مدیریت خویشتن
نویسنده: محمود رضایی زاده، علی اکبر مهاجری

بیشتر بخوانید :
10 گام محبوب تر شدن
چگونه شخصیتی محبوب داشته باشیم؟
رازهای افزایش صمیمت و نفوذ زن در قلب همسر خود
فقط با یک جمله، قلبش را تسخیر کن
تقویت کننده های ارتباط
پنج رمز ارتباط صمیمانه

پی نوشت :
[1] . محمدی ری شهری، اخلاق مدیریت در اسلام، حوزه علمیه قم، 1374، ج ۲،ص ۷۱۱.
[2] . همان، ۷۹۹.
[3] . ژوزف اُ کونور، ارتباط موثر و موفقیت قطعی با NlP، ترجمه: رضا جمالیان، تهران، جیحون، ص 17.
[4] . مرتضی مطهری، تعلیم و تربیت در اسلام، تهران، صدرا، 1372، ص ۷۸.
[5] . سید علی خامنه ای، 12/8/1380.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما