چگونه ذهن خود را آرام کنیم ؟ (بخش دوم)

برای آرام کردن ذهن، مشغول فعالیت­ های آرامش­ بخش مثل گوش دادن به موسیقی طبیعت، مراقبت از حیوانات خانگی و آرموتراپی کنید. همچنین از عوامل استرس ­زا مثل شبکه های اجتماعی و تلویزیون دوری کنید. زمانی که روش­ های آرام کردن خود را پیدا کردید، آنها را تقویت کنید تا بتوانید سریع­تر و راحت­ تر به آرامش برسید.
پنجشنبه، 18 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
چگونه ذهن خود را آرام کنیم ؟ (بخش دوم)
دوری از انواع شبکه های اجتماعی، به عنوان یکی از بزرگترین منابع استرس، در آرامش ذهن موثر است.
 
چکیده : برای آرام کردن ذهن، مشغول فعالیت­ های آرامش­ بخش مثل گوش دادن به موسیقی طبیعت، مراقبت از حیوانات خانگی و آرموتراپی کنید. همچنین از عوامل استرس ­زا مثل شبکه های اجتماعی و تلویزیون دوری کنید. زمانی که روش­ های آرام کردن خود را پیدا کردید، آنها را تقویت کنید تا بتوانید سریع­تر و راحت­ تر به آرامش برسید.

تعداد کلمات 1386 /  تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه

چگونه ذهن خود را آرام کنیم ؟

بخش سوم: فعالیت های آرامش بخش داشته باشد

1. خودتان را مشغول فعالیت­ هایی کنید که نیازی به فکر کردنِ زیاد نداشته باشد

 انجام کارهایی که نیازی به تمرکز ندارد، باعث می شود که ذهن شما استراحت کند. سعی کنید یک تصویر انتزاعی را ترسیم و یا نقاشی کنید. شما مجبور هستید که روی نقاشی تمرکز کنید، درنتیجه قادر نخواهید بود به مسائل استرس زای زندگی تان فکر کنید.
انجام کارهای روزمره که حرکات تکراری دارند، می تواند آرامش را به همراه داشته باشد. برگ ها را جمع کنید، حیاط را جارو کنید، یا لباس ها را مرتب کنید.
اگر بافندگی بلد هستید، شروع به بافتن کنید.
از انجام کارهایی که نیاز به تحرک زیاد و پیچیده دارند، خودداری کنید. انگونه فعالیت ها به جای کاهش استرس، باعث تحریک و افزایش آن می شوند.
 

2. به موسیقی های آرام بخش گوش کنید

اگرچه ممکن است از سبک راک یا رپ لذت ببرید، اما برای آرامش ذهن تان، به آهنگ های آرام گوش دهید.
از موسیقی هایی که سازهای سنگین دارند و صدای خواننده های شان بلند است پرهیز کنید. در زمان گوش دادن به اینگونه آهنگ ها، احساس آرامش داشتن، کار سختی خوهد بود! بعضی اوقات بهتر است به موسیقی بی کلام گوش دهید.
به جای موسیقی، می توانید به صدای طبیعت گوش کنید که به انسان آرامش می­دهد. در اینترنت به دنبال صدای دریا یا جنگل بگردید.
آهنگ های آلفا، یکی از انواع موسیقی هستند که درصد بالایی از امواج آلفا را به مغز شما انتقال می دهند. اینگونه آهنگ ها را به راحتی در اینترنت پیدا خواهید کرد.
به دنبال موسیقی هایی باشید که تکرار در آن ها زیاد باشد و شعر زیادی نداشته باشند. بسیاری از انواع موسیقی الکترونیک اینگونه اند، نظیر: ترنس، ترپ، تریپ-هاپ.
همچنین موسیقی کلاسیک؛ برخی از آهنگ های کلاسیک ممکن است شلوغ و پر سر و صدا باشند، به خصوص آهنگ های قرن 20 که دارای سمفونی هستند. برای آرام شدن، بهتر است به تکنوازی ها یا همنوازی تعداد کمی از سازها گوش دهید. (موسیقی هایی نظیر: باروک، باخ، بتهووِن، موتزارت، ویوالدی)
 

3. ساعاتی را با حیوانات سپری کنید

مطالعات نشان داده است، افرادی که اوقات­شان را با حیوانات خانگی سپری می­ کنند و آن­ها را لمس و نوازش می­ کنند، فشار خون کمتر و به طور قابل توجهی اضطراب کمتری نسبت به آن هایی دارند که به ندرت با حیوانات سر و کار دارند.
اگر خودتان حیوان خانگی ندارید، برای مدتی خرگوش دوست یا همسایه تان را قرض بگیرید و از او نگهداری کنید. حتی اگر لحظات کمی با او بازی کنید، برای مدت ها انرژی خوبی خواهید داشت.
 

4. آرموتراپی را امتحان کنید

آرموتراپی یعنی استفاده از عطرها برای ایجاد آرامش. از رایحه های معروف آرموتراپی می توان به اسطوخدوس، نعناع و اکالیپتوس اشاره کرد.
می توانید روغن های مخصوص آرموتراپی را تهیه کنید و روی پوست تان بمالید. کمی از آن ها را روی شقیقه ها، مچ دست و آرنج تان بزنید. این نقاط، از مناطق گرم بدن هستند که باعث می شود عطر، سریعتر منتشر شود.
عطرهای آرموتراپی و همچنین رایحه­ های خوشبوی خانگی را می توانید در اتاق خواب­تان استفاده کنید. همچنین می توانید عود و یا شمع های معطر روشن کنید تا خانه تان، بوی آرامش بگیرد.
 

5. به حمام و یا استخر بروید

تماس با آب گرم، می تواند باعث تولید اندورفین در بدن بشود و استرس را کاهش دهد. بنابر این برای 20 دقیقه در وان حمام خود دراز بکشید.


بخش چهارم: از استرس دوری کنید.

1. از شبکه های اجتماعی دور باشید

یکی از بزرگترین منابع استرس، انواع شبکه های اجتماعی است، چه در گوشی و چه در تبلت. سعی کنید مدتی از این فضاها فاصله بگیرید تا به کاهش اضطراب تان کمک کند.
برای مدتی گوشی تان را خاموش کنید و آن را در ماشین تان بگذارید تا از وسوسه ی چک کردن دائم آن دور بمانید.
لپ تاپ تان را ببندید و خاموش کنید تا نخواهید مدام اکانت های تان را چک کنید.
اگر بودن در فضای مجازی، از منابع بزرگ استرس زای زندگی شماست، سعی کنید برای مدتی به طور کلی آن ها را حذف کنید. تمام حساب های کاربری آنلاین خود را برای چند هفته یا چند ماه غیرفعال کنید تا آنجایی که احساس کنید دیگر برای تان ایجاد مشکل نخواهند کرد.
 

2. تلویزیون تماشا نکنید

تلویزیون پر است از رنگ های روشن، تصاویر شلوغ و سر و صداهای مکرر که به افزایش میزان اضطراب شما کمک می­ کند.
 

3. اوقاتی را در تنهایی سپری کنید

گاهی بیشترین عامل استرس و اضطراب ما، اطرافیان ما هستند، پس این را دلیل قرار دهید و برای مدتی با خودتان خلوت کنید.
پس از محل کار به خانه بیایید و در تنهایی خود استراحت کنید. یک آخر هفته را به روستا یا طبیعت بروید و ساعاتی را به فکر کردن بگذرانید.
اگر از داشتن برنامه ­ی شلوغ خسته شده اید، قرارهای دوستانه تان را کنسل کنید. مهم است که قبل از دوستان، ساعاتی را با خودتان سپری کنید.
اوقاتی را به دور از خانواده ­تان بگذرانید. فرقی نمی ­کند چقدر عاشق آن­ها هستید، هر­کسی نیاز دارد مدتی را به دور از خانواده اش باشد تا ذهنیت سالم تری داشته باشد.
 

4. از عوامل استرس زای شخصی خود دوری کنید

 اگر می دانید که امتحان یا قرار ملاقاتی که در آینده دارید، در شما ایجاد استرس می­کند، سعی کنید به آن ها فکر نکنید تا از اضطراب پیش از موعد جلوگیری کنید.
اگر استرس و اضطراب شما، مربوط به کار و مدرسه است، با خودتان قول و قراری بگذارید که با آن ها رو به رو شوید. به خودتان قول بدهید که تا ساعت 8 شب، فقط به انجام تکالیف تان بپردازید و پس از آن خواهید دید که از اضطراب تان کم خواهد شد.
اگر شخص یا فعالیت خاصی باعث اضطراب شما است، برای مدتی از آن ها فاصله بگیرید. در عوض وقت صرف کنید تا بفهمید چه چیز خاصی در آن ها باعث می­ شود که شما را مضطرب کند، سپس راه حلی برای رفع آن پیدا کنید.

نکات:
- چشمان تان را ببندید، و صدای نفس های تان را بنشوید. حواس تان باشد که در مکان آرامی قرار دارید. هوایی که وارد سرتان می شود و به آرامی از آن خارج می شود را احساس کنید.
- در یک فضای باز، خارج از منزل، دراز بکشید و به آسمان و ستاره ها خیره شوید.
- بر روی زمین، یک نیمکت، یا صندلی راحتی دراز بکشید و به آرامی دم و بازدم داشته باشید. در یک اتاق ساکت، موسیقی آرامی پخش کنید، به چیزهای خوب فکر کنید و لبخند بزنید.
- درمورد هر چیز خاصی که از آن لذت می برید، متنی بنویسید و یا آنکه هرچه به ذهن تان می آید روی کاغذ بیاورید. خاطره نویسی می تواند آرام بخش باشد.
- غذاهای خوب بخورید، دوچرخه سواری کنید و هر روز باعث خوشحالی شخصی بشوید.

- هنگامی که دل­تان گرفته است، به کسی که عاشقش هستید و باعث خوشحالی شماست فکر کنید، این کار باعث شادی شما خواهد شد.
- درون آفتاب بایستید، حتی وقتی در خانه هستید. نور و گرما باعث انبساط خاطر شما خواهد شد.
- چند شمع روشن کنید، چراغ ها را خاموش کنید و در یک مکان بی صدا، استراحت کنید.
- یک فیلم کمدی تماشا کنید. تماشای فیلم کمدی مورد علاقه ­تان می تواند باعث شادابی و آرامش ذهن شما شود؛ شاید هم درس هایی را برای موقعیت های مختلف به شما بدهد.
- خودتان را مشغول نگه دارید؛ یک کتاب بخوانید، فیلم ­های تلویزیونی ببینید، با دوستان و اعضای خانواده تان چت کنید – فقط ذهن تان را مشغول نگه دارید تا افکار مزاحم را از خود دور کنید.
- زمانی که نفس عمیق می کشید، با استفاده از پلک های فوقانی خود چشمان تان را باز و بسته کنید. با این کار امکان دارد به زودی سنگین شوند تا با خیال آسوده به خواب بروید.


منبع: https://www.wikihow.com/Relax-Your-Mind
مترجم: داوود سرافراز

بیشتر بخوانید:
چگونه ذهن خود را آرام کنیم ؟ (بخش اول)
چگونه ذهن خود را خالی کنیم؟ (بخش اول)
چگونه ذهن خود را خالی کنیم؟ (بخش دوم)
بهبود تصورات ذهنی برای رسیدن به آرامش
تاثیر مثبت اندیشی در رسیدن به آرامش
چگونه آرام و آسوده خاطر باشیم ؟ 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.