مدیریت استرس؛ چرا و چگونه؟ (بخش اول)

اهمیت کنترل و مدیریت استرس بر هیچ کس پوشیده نیست؛ بنابراین وقت آن است که فنون و تکنیک­ های مدیریت استرس را یاد بگیرید، قبل از آن که عواقب جدی برای سلامت جسم و روان شما داشته باشد. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 28 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
مدیریت استرس؛ چرا و چگونه؟ (بخش اول)
سازماندهی برنامه ­های کوتاه مدت، موجب مدیریت شرایط پیش بینی نشده استرس ­زا خواهد شد.
 
چکیده: اهمیت کنترل و مدیریت استرس بر هیچ کس پوشیده نیست؛ بنابراین وقت آن است که فنون و تکنیک­ های مدیریت استرس را یاد بگیرید، قبل از آن که عواقب جدی برای سلامت جسم و روان شما داشته باشد. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 918 /  تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

مدیریت استرس؛ چرا و چگونه؟
سعی کنید در زندگی فعال باشید

1. بی خیال باشید

این را بدانید که شما نمی توانید همه چیز را کنترل کنید. همیشه عناصر استرس زا در زندگی وجود دارند، اما می توانید برخی از عوامل تنش زا را از زندگی خود حذف کنید تا میزان استرس­تان را کاهش دهید و یاد بگیرید چگونه با بقیه‌ی آن ها مقابله کنید.
ممکن است با مروری بر دفترچه‌ی وقایع روزانه خود، متوجه عناصری که برای شما ایجاد استرس می­کنند بشوید، نظیر ترافیک، رئیس و یا همکارتان، نوسانات مالی و اقتصادی و ... .
شاید کمی سخت باشد که بپذیرید شما نمی توانید هر چیزی را کنترل کنید، اما این مسئله می تواند باعث خودسازی شما بشود. به عنوان مثال، شما متوجه می شوید که فقط می توانید افکار و رفتار خود را کنترل کنید. قادر نیستید افکار رئیس و همکاران تان را کنترل کنید؛ در عوض آنچه می ­توانید کنترل کنید، پاسخ و واکنش شما به آن هاست. در نتیجه درک جدیدی از خود پیدا می کنید و به توانایی های خود بیشتر پی می برید.


2. با موقعیت های استرس زا رو در رو شوید

به جای آن که از مواجهه با عوامل استرس زا سر باز بزنید، با آن ها به طور مستقیم رودررو شوید. اگرچه ممکن است نتوانید به تنهایی از پس همه‌ی آن ها بر بیایید، اما قطعا می­ توانید تا حدی آن ها را کاهش دهید، از همه مهم­تر می توانید از بدتر شدن آن­ها جلوگیری کنید، چرا که آثار بسیار مخربی بر جسم و روان شما خواهند گذاشت.
با هر گونه استرس در محل کار خود مقابله کنید. اگر احساس می کنید بیش از اندازه کار می کنید و قدر شما را نمی دانند، به آرامی این موضوع را با رئیس خود در میان بگذارید. اگر فکر می کنید بیش از حد متعهد به کار هستید، راهی پیدا کنید تا روزانه نیم ساعت کمتر کار کنید. دنبال راهکارهایی باشید که بدون اضافه کردن هرگونه استرسی، از اضطرابات روزانه‌ی خود بکاهید. یاد بگیرید چگونه احقاق حق کنید تا دیگران بدانند نمی ­توانند حق شما را بخورند.
هرگونه رابطه­ ای که باعث اضطراب شما می ­شود را شناسایی و اصلاح کنید. اگر از وضعیت رابطه‌ی خود و همکار، دوست و یا اعضای خانواده تان نگران هستید، بهترین کار این است که مکالمه ­ای با آن­ها داشته باشید و نتیجه اش را تماشا کنید. هرچه زودتر مشکلات بین یکدیگر را مطرح کنید، زودتر نیز می توانید آن ها را رفع و رجوع کنید.
کارهای کوچکی را که باید انجام دهید به سرانجام برسانید. گاهی اوقات کارهای کوچکی که پشت گوش انداخته اید، باعث ایجاد استرس در شما می­ شود. فهرستی از همین کارهایی که باید انجام دهید تهیه کنید (مثلا خرید یک فلوراید برای بهبود سلامت دندان هایتان). وقتی همه‌ی آن­ها را انجام دادید، متوجه خواهید شد که در طول یک ماه چقدر کار مفید انجام داده­اید. در نتیجه باعث می شود انگیزه تان بیشتر شود.
 

3. سازماندهی کنید

سازماندهی کردن و داشتن برنامه­ریزی درست شما را برای اتفاقات پیش رو آماده می کند و از میزان استرس شما می­کاهد. از اولین کارهایی که باید انجام دهید آن است که برنامه‌ی روزانه ای برای تمام ملاقات­ها، جلسات و کارهایی که باید انجام دهید تنظیم کنید. مثلا رفتن به کلاس یوگا و ... . این کار به شما کمک می کند تا بدانید روزهای تان چگونه می­گذرند. در این صورت، احساس بهتری نسبت به کارهایی که لازم است انجام دهید خواهید داشت.
برنامه­ های کوتاه مدت خود را سازماندهی کنید. اگر نگران سفری هستید که در آینده‌ی نزدیک دارید، سعی کنید در اولین فرصت، جزئیات آن را بررسی کنید تا از نگرانی­ های تان کاسته شود. اینکه بدانید چه چیزی در پیش رو دارید، به شما احساس مسلط بودن بر مسائل را می­دهد و کمک می­کند تا شرایط پیش بینی نشده را بهتر مدیریت کنید.
فضای پیرامون خود را سازماندهی کنید. اگر وسایل غیر ضروری اطراف خود را دور بریزید، آن وقت احساس می­کنید زندگی­تان نیز مرتب­تر شده و بهتر می­توانید آن را مدیریت کنید. ممکن است کمی زحمت داشته باشد، اما ارزشش را خواهد داشت. تمام چیزهایی که دیگر استفاده نمی کنید را دور بریزید (مانند لباس­های کهنه، لوازم برقی و خرده وسایل کوچک) و مجددا پیرامون خود را مرتب و تا آن جایی که امکان دارد کاربردی­تر کنید. سعی کنید این فضای تمیز و مرتب را همیشه حفظ کنید. هر شب 10 تا 15 دقیقه وقت بگذارید و وسایل غیر ضروری را دور بریزید، تمیز و مرتب کنید، و هر چیزی را سر جای خودش بگذارید. محیط تمیز و مرتب، ذهن را نیز تمیز و مرتب می­کند.
 

4. زمانی را برای استراحت خود اختصاص دهید

روزانه حداقل یک ساعت را برای آرامش خود اختصاص دهید، به خصوص صبح­ ها و شب­ ها قبل از خواب. این را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود بنویسید که از خاطرتان نرود. همه‌ی انسان ها نیاز دارند که خودشان را شارژ کنند.
روزانه کاری که از آن لذت می برید را انجام دهید، حتی اگر چند دقیقه مطالعه باشد، یا خیال پردازی، و حتی پازل بازی کردن. چنین فعالیت هایی، به شما یادآور می شود کارهایی در زندگی وجود دارند که شما دوست شان دارید
 
ادامه دارد...
 
منبع: https://www.wikihow.com/Reduce-Stress
مترجم: داوود سرافراز
 

بیشتر بخوانید:
مدیریت استرس؛ چرا و چگونه؟ (بخش دوم)
اولین قدم در کنترل استرس چیست؟
چگونه از اضطراب خود بکاهیم؟ (بخش اول)
چگونه از اضطراب خود بکاهیم؟ (بخش دوم)
پیش به سوی زندگی بدون استرس (بخش اول)
پیش به سوی زندگی بدون استرس (بخش دوم)



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.