راه‌کاری برای حل اختلافات خانوادگی

نوشتار زیر به شما کمک می‌کند تا هنگام بروز مشکل و اختلاف در خانواده‌ی خود بتوانید به‌راحتی آن اختلاف و مشکل را حل کنید. پس با ما همراه باشید.
شنبه، 3 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
راه‌کاری برای حل اختلافات خانوادگی
اختلافاتی که در خانواده‌ها پدید می‌آید را باید به‌موقع حل‌وفصل کرد، وگرنه تبدیل به بحران می‌شود.
 
چکیده: نوشتار زیر به شما کمک می‌کند تا هنگام بروز مشکل و اختلاف در خانواده‌ی خود بتوانید به‌راحتی آن اختلاف و مشکل را حل کنید. پس با ما همراه باشید.

 تعداد کلمات 545 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه

راه‌کاری برای حل اختلافات خانوادگی

نقش تفکر خلاق در حل تعارض

در دیدگاه کنش متقابل نمادین، هدف اصلی زناشویی و ازدواج، شکل دادن حقوقی و رسمیت دادن به محرکات غریزی است که بنیان آن به شمار می ­رود.[1] ازآنجایی‌که زندگی مرکب از کنش و واکنش اعضای جامعه است که با یکدیگر ارتباط نمادین دارند، کنش متقابل نمادین بر این اصل اساسی استوار است که کنشگران اعمال یکدیگر را تعبیر و تفسیر می‌کنند و پاسخ آنان مبتنی بر معنایی است که به آن عمل نسبت می­ دهند؛ یعنی ازدواج با توجه به معنایی که در جامعه پیداکرده پاسخ افراد نسبت به نیاز غریزی و معنایی است که در زندگی اجتماعی دارند. بر اساس فرضیه ششم پژوهش که میزان انعطاف­ پذیری زن و مرد در خانواده را با سطح ناسازگاری زناشویی مرتبط می ­داند، زن و مرد به‌عنوان کنشگران خانواده، باید نسبت به اصول و تفکرات و باورهای طرفین از انعطاف و سازگاری مناسبی برخوردار باشند تا سطح تعارضات کاهش یابد.

با تکیه‌بر تئوری کنش متقابل نمادین، انسان­ ها با افزایش سطح انعطاف ­پذیری خود می‌توانند با من مفعولی خویش که وجه قضاوت کننده و کنترل‌کننده است بر «من فاعلی» که وجه خلاق و خیالی «خود» است، غالب شوند و در پی انطباق برآیند.«مید» معتقد است: کنشگران با تلاش فکری خلاقانه و در نظر گرفتن دایره­ی ارزش‌های جامعه در پی اخلاقی کردن امور هستند. احساس کردن متضمن نگرش و نوعی کردار است که با تعهد قلبی همراه است و تعهد به دنبال انتخاب می ­آید. به عبارتی وقتی زن و مرد به‌صورت اخلاقی اقدام به حل مسائل و تعارضات خویش م ی­کنند، با نگرشی سخاوتمندانه مدارا و مسامحه دارند و با بهره ­گیری از هوش فکورانه سعی در کنترل رفتار خود داشته، در این صورت می­توانند فرایند تکامل را در جهت دستیابی به شرایط اجتماعی خانوادگی بهتر برقراری رابطه­ ی کارآمدتر تسریع کنند.

تئوری مبادله، به رفتار عقلانی به معنای حداکثر رساندن پاداش‌ها و به حداقل رساندن هزینه­ ها و نوع ارزش‌ها و استانداردهای حاکم بر جامعه اشارت دارد. ازآنجایی‌که ازدواج نوعی اعتبار برای زن و مرد است، در همسرگزینی نیز اعتبار (پاداش) ناشی از ازدواج میان زن و مرد با یکدیگر مبادله می ­شوند. برای زنان اعتبار است که با مردی ازدواج کنند که دارای ثروت، خانه، تحصیلات و... باشد و برای مردان ازدواج مبادله است تا زن زیبا، همسر و مادر خوب برای فرزندانش و. به دست آورند. درواقع به دست آوردن این‌ها برایشان نوعی رضایت ایجاد می­ کند.[2]
در جوامع جدید برخلاف دنیای سنتی، فرد کنترل بسیاری از عوامل مؤثر در زندگی خویش را ازدست‌داده و نهادهای بیرونی کنترل فرد وزندگی او را به دست گرفته ­اند...«مارکس» در مکتب تضاد، با تکیه‌بر مفهوم «ازخودبیگانگی» بر آن است که به‌موازات رشد نیروهای تولیدی به‌ویژه در عصر سرمایه­ داری، فرد کنترل وضع و حال زندگی خویش را به تأثیرات پرقدرت­تر ماشین و بازارها تسلیم می­کند؛ بنابراین، هرچه نظام­ های اجتماعی جدید گسترده­تر می ­شوند، فرد از اختیارات خود بیشتر محروم می­ گردد که درنهایت امر، فرد انسانی صرفاً به‌صورت ذره­ای ناچیز در میان انبوه عظیمی از ذرات دیگر حضور خواهد داشت.
 
منبع: درس‌نامه مهارت‌های زندگی با رویکرد ازدواج و خانواده
نویسنده: گروه نویسندگان پورتال فرهنگی راسخون

بیشتر بخوانید :
اختلافات زن و شوهر و راه حل آن
راهکارهاى حل اختلافات خانوادگى بر اساس تعالیم اسلام
عوامل مؤثر بر اختلافات خانوادگی
راه های پیشگیری از اختلاف های خانوادگی


پی نوشت :
[1]. توسلی 279:1382
[2]. اعزازی 42:1388


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.